lidt blå-hvid røg...

Teknisk relateret snak
Michael

lidt blå-hvid røg...

Indlægaf Michael » 16. jun 2009, 22:34

Hejsa. Jeg skal høre om nogen af jer genier kan hjælpe mig.:Chevy_anim: Når jeg starter i første gear (det vil sige med lave omdrejninger) og starter fra f.eks. et lyskryds, så kommer der noget blå-hvid røg ud af højre udstødning. :rofl: Når der er lidt flere omdrejninger på, så forsvinder det igen. :confused: Nu er jeg ikke nogen ørn til det mekaniske, men tror dog at jeg ved nok til at konkludere at den nok trækker olie op i cylinderen fra bundkaret, og brænder dette af, når der ikke er særlig meget/tilstrækkelig overtryk i cylinderen. Kan det være dét? :willy_nilly: Og hvad er i givet fald, årsagen? Selv gætter jeg selvfølgelig på slitage, måske slidte stempelringe. :eek: Hvad tror I??

Og kan det skade at køre videre med det - indtil det skal laves på en eller anden måde, og hvad skal der til at fikse problemet?? :rofl:

Håber der er nogen der kan stille en skarp diagnose.:thumbs:

Roald #606

Lav evt en leak-down test

Indlægaf Roald #606 » 16. jun 2009, 22:48

Lav evt en leak-down test så får du et godt indblik i hvor god kompressionen/slitagen er på din motor.

david

Hejsa. Jeg skal høre om

Indlægaf david » 16. jun 2009, 23:09

Hejsa. Jeg skal høre om nogen af jer genier kan hjælpe mig.:Chevy_anim: Når jeg starter i første gear (det vil sige med lave omdrejninger) og starter fra f.eks. et lyskryds, så kommer der noget blå-hvid røg ud af højre udstødning. :rofl: Når der er lidt flere omdrejninger på, så forsvinder det igen. :confused: Nu er jeg ikke nogen ørn til det mekaniske, men tror dog at jeg ved nok til at konkludere at den nok trækker olie op i cylinderen fra bundkaret, og brænder dette af, når der ikke er særlig meget/tilstrækkelig overtryk i cylinderen. Kan det være dét? :willy_nilly: Og hvad er i givet fald, årsagen? Selv gætter jeg selvfølgelig på slitage, måske slidte stempelringe. :eek: Hvad tror I??

Og kan det skade at køre videre med det - indtil det skal laves på en eller anden måde, og hvad skal der til at fikse problemet?? :rofl:

Jeg tror du skal have trykprøvet dit kølesystem, hvid røg kan være vand/kølervæske og problemet er at hvis den er utæt f.eks. i en toppakning har den en tendens til at æde sig ind i matrialet både på blok og topstykker som så tager permanent skade. Hvis det kun er olie (blå røg) ville jeg ikke være så bekymret men måske overveje hvordan det kan tackles til vinter eller måske næste vinter, det behøver ikke være værre end en honing og nye stempelringe så er den klar til de næste 150000 km.:thumbs:

(udmeldt) C3

Hejsa. Jeg skal høre om

Indlægaf (udmeldt) C3 » 17. jun 2009, 18:52

Du kan også være heldig at det kun er ventilstammetætningerne - på indsugningssiden - det kan udbedres på stedet.

Ventilstamme tætninger også kaldet paraplyer er den almindeligste fejl, der giver blå røg.

Din lækage test vil gøre dig meget klogere på hvor det kommer fra.

C3

Michael

Tak for rådene indtil videre.

Indlægaf Michael » 27. jun 2009, 13:18

Tak for rådene indtil videre. Jeg har bemærket at det kun er når motoren er varm. Underbygger det teorien om vand, da ventilen mellem køler og motor jo ikke er åben før den bliver varm, eller kan det være fordi olien ikke er varm nok til at dampene bliver trukket op i cylinderen og brændt af??

Som I jo nok kan fornemme er jeg ikk ekommet videre med problemet. :-)

69-Jensen

Hej Michael, Det er ikke så

Indlægaf 69-Jensen » 29. jun 2009, 16:02

Hej Michael,
Det er ikke så svært at pejle sig ind på dit problem hvis du går lidt logiskt frem.
Hvis du har en lækage i dit kølesystem vil bilen bruge vand, og hvid røg er normalt et tegn på dette. Prøv at fylde din køler helt op med vand, start den op og lad den køre sig driftvarm, uden kølerdækselet er monteret. Hvis du under forløbet kan se at der kommer en jævn strøm af luftbobler i kølerens vand plejer det at være et stensikkert tegn på en brændt toppakning eller en revne i blok eller topstykke. Et sådan problem skal du få løst med det samme, så du ikke får ødelagt mere end højst nødvendigt.
Hvis du imidlertid aldrig skal hælde vand på dyret er det ikke dit kølesystem som er problemet, og så er det olieforbruget du skal kikke efter.
Har du indtryk af hvor meget olie den bruger, f.eks. pr. 1000 km? Som David ganske rigtigt skriver, så kan sådan en gammel V8'er godt æde lidt olie uden det er det helt store problem.
Lad os høre hvad du får ud af disse indput.:bigear:
Mvh 69-Jensen.

Michael

Hej - kan ovennævnte problem

Indlægaf Michael » 27. jun 2011, 09:15

Hej - kan ovennævnte problem "gå væk af sig selv"? I år er der nemlig ingen røg overhoved.(ju) tænker på om det måske kan være fordi der var kommet for meget olie på, og den bare brændte det af...?

Tilbage til "Generelt teknisk forum"