Samtalen faldt på dette emne i søndags. Hvilket vacuum skal man styre tændingen med?
Ported vacuum tages OVER spjældet - der er ikke vacuum ved lukket spjæld=tomgang.
Constant tages i manifolden eller ud af karburatoren - der er altid det vacuum motoren producerer. (Meget ved lukket spjæld og ganske lidt ved fuldt åbent spjæld.
Her er en lokal guru,Sick, der har ladet sig omvende til at anvende portet vacuum til at avancere sin tænding:
http://camaroforums.com/forum/archive/index.php/t-3803.html
Se f.eks. sidste tråd:
Well ... Looks Like I'm Gonna Have To Eat This One. Through My Whole Life Of Working On And Driving Street Vehicles I Have Always Believed That Constant Vacuum On Vacuum Advance Gave You Better Throttle Response. Well Today I Have To Admit I Was Wrong. I Tested My Race Engine Most of The Day And I Have To Confess Ported Vacuum Gives You Better Response Than Constant. I Always Knew That Ported Gave You Better Gas Mileage But, Falsely Believed That An Engine Reacted Faster With The Advance Constant. Through Trial After Trial Constant Vacuum Caused A Hesitation When Stomped From A Dead Stop. To Those I Have Lead Astray My Apologies. I Guess You Can Teach An Old Dog New Tricks. Sick
Men hvad gør GM på en original motor ældre motor?
Vacuum advance sidder på ported vacuum. (I hvert fald i de fleste tilfælde).
Se en anden guru der fortæller om det her:
http://www.familycar.com/CLASSROOM/ignition.htm
Min egen konklusion er at man ikke kan sige noget definitivt om hvad der er bedst.
Men jeg hælder personligt mest til at bruge portet.
I tomgang ved 700 rpm er der for mig at se ikke det store behov for at avancere tændingen. Meningen ved at stille tændingen tidligere (=avancere) er jo at forbrændingen skal have tid til at udbrede sig, så den når sit optimale punkt LIGE når stemplet vender.
Jo langsommere motorgang, jo bedre tid til at nå dette.
C3
Ported eller constant vacuum?
Samtalen faldt på dette emne
Samtalen faldt på dette emne i søndags. Hvilket vacuum skal man styre tændingen med?
Ported vacuum tages OVER spjældet - der er ikke vacuum ved lukket spjæld=tomgang.
Constant tages i manifolden eller ud af karburatoren - der er altid det vacuum motoren producerer. (Meget ved lukket spjæld og ganske lidt ved fuldt åbent spjæld.
Her er en lokal guru,Sick, der har ladet sig omvende til at anvende portet vacuum til at avancere sin tænding:
Se f.eks. sidste tråd:
Well ... Looks Like I''m Gonna Have To Eat This One. Through My Whole Life Of Working On And Driving Street Vehicles I Have Always Believed That Constant Vacuum On Vacuum Advance Gave You Better Throttle Response. Well Today I Have To Admit I Was Wrong. I Tested My Race Engine Most of The Day And I Have To Confess Ported Vacuum Gives You Better Response Than Constant. I Always Knew That Ported Gave You Better Gas Mileage But, Falsely Believed That An Engine Reacted Faster With The Advance Constant. Through Trial After Trial Constant Vacuum Caused A Hesitation When Stomped From A Dead Stop. To Those I Have Lead Astray My Apologies. I Guess You Can Teach An Old Dog New Tricks. Sick
Men hvad gør GM på en original motor ældre motor?
Vacuum advance sidder på ported vacuum. (I hvert fald i de fleste tilfælde).
Se en anden guru der fortæller om det her:
[url]http://www.familycar.com/CLASSROOM/ignition.htm
Min egen konklusion er at man ikke kan sige noget definitivt om hvad der er bedst.
Men jeg hælder personligt mest til at bruge portet.
I tomgang ved 700 rpm er der for mig at se ikke det store behov for at avancere tændingen. Meningen ved at stille tændingen tidligere (=avancere) er jo at forbrændingen skal have tid til at udbrede sig, så den når sit optimale punkt LIGE når stemplet vender.
Jo langsommere motorgang, jo bedre tid til at nå dette.
C3
Ported vacuum blev indført sammen med Air Injection Reactor pumpen for at forbedre emission, det fungerede ved at udstødningsventilen åbnede inden forbrændingen var komplet og med den ekstra friske luft fra AIR pumpen kom udstødningsgassen ned i et niveau som var acceptabelt. Det var et quick fix, men giver en motor der kører mere ineffektivt, bruger mere brændstof og kører varmere i tomgang.
Så jeg stemmer på manifold vacuum :thumbs:
Læs evt. denne glimrende udførlige forklaring: http://www.lbfun.com/warehouse/tech_info/timing%20&%20vacuum%20advance/Timing101Article.pdf
-
Ported vacuum blev indført sammen
Ported vacuum blev indført sammen med Air Injection Reactor pumpen for at forbedre emission, det fungerede ved at udstødningsventilen åbnede inden forbrændingen var komplet og med den ekstra friske luft fra AIR pumpen kom udstødningsgassen ned i et niveau som var acceptabelt. Det var et quick fix, men giver en motor der kører mere ineffektivt, bruger mere brændstof og kører varmere i tomgang.
Så jeg stemmer på manifold vacuum :thumbs:
Læs evt. denne glimrende udførlige forklaring: http://www.lbfun.com/warehouse/tech_info/timing%20&%20vacuum%20advance/Timing101Article.pdf
Hejsa
Jeg støtter Davids forklaring ud fra mine egne erfaringer. Da jeg fik min bil var den sat til ported vacuum og jeg havde kæmpe problemer med at min motor blev meget varm i tomgang og deraf store problemer med at den kogte benzinen i min karburator. Lige så snart jeg fik min avancering til at virke igen, forsvandt alle mine problemer med varme når jeg kørte kø-kørsel etc.
Det havde utrolig stor betydning for temperaturen i motorrummet og jeg kan på det kraftigste anbefale at køre med konstant vacuum og vel og mærke ikke fokusere så meget på den statiske tænding i tomgang, hvor meget den slår ud ved 2500+ omdrejninger er langt vigtigere for effekten end tomgangstallet.
Mvh
Karsten Horn
Hvad er bedst, konstant vaccum
Hvad er bedst, konstant vaccum fra karburator, eller direkte fra manifolden?
-
Hvad er bedst, konstant vaccum
Hvad er bedst, konstant vaccum fra karburator, eller direkte fra manifolden?
Hejsa
I princippet lige meget men jeg foretrækker direkte fra manifold for så er der ingen tvivl.
Det eneste jeg ikke bryder mig om, er at se 8 vakuum slanger, via T-stykker, fra samme studs. Man kan med fordel fordele det således at, f.eks. bremseforstærker, får vakuum fra sit eget udtag.
Mvh
Karsten Horn
Tilbage til "Generelt teknisk forum"