Besøg hos Castrol den 3. dec

Alm. snak
Lund-Frank

Besøg hos Castrol den 3. dec

Indlægaf Lund-Frank » 4. dec 2008, 11:26

Mange tak til Castrol-folkene og Jørgen fra First Mile for at have arrangeret en god aften i smøringens tegn.

Udover gode æbleskiver og kaffe blev smøringens mysterier en del klarere for mig, og måske forstod jeg også hvorfor min knast kun overlevede en enkelt sæson...

Efter et par timers grundig gennemgang, gik vi ned i garagen og sparkede dæk på de forskellige biler og handlede olier m.v. til den kommende sæson.

Et godt arrangement, som sagtens kan gentages eller måske uddybes, da alle de fremmødte havde mange kommentarer og spørgsmål til de kloge folk fra Castrol.

Jo - det var lidt ude på landet og sneen gjorde ikke nemmere, og der er mange arrangementer i december, men det var det værd.

Hilsen

Bo

Nillerdrengen. #531

:hurray: Det var bare en superaften,

Indlægaf Nillerdrengen. #531 » 6. dec 2008, 17:03

:hurray:
Det var bare en superaften, med kaffe, æbleskiver og brune kager, og ikke mindst alle de gode, og lærerige ting jeg fik med hjem. + 24 l olie.
Tak til alle der deltog, og gjorde det til en hyggelig aften.
En stor tak til Jørgen, og gutterne fra Castrol.
xmas
Niels

merc

Hvilken type olie købte du

Indlægaf merc » 6. dec 2008, 17:08

Hvilken type olie købte du ??

Brian

Nillerdrengen. #531

Jeg købte Castrol formula RS

Indlægaf Nillerdrengen. #531 » 6. dec 2008, 17:31

Jeg købte Castrol formula RS 10W-60
Niels

merc

The Care and Feeding of

Indlægaf merc » 7. dec 2008, 11:33

The Care and Feeding of Your New Engine or Shortblock

Motor Oil In most application we recommend a 20w50 racing oil. We do not recommend the use of heavy weight, single grade, like 50 or 60w. If these heavy oils need to be used, they must be pre-heated before starting. No types of "break in" oils should be used. There are many synthetic products on the market, but we don't have enough experience with them at this time.

http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/showthread.php?t=31281

Brian

Nillerdrengen. #531

Brian Tak for det. Olien vil

Indlægaf Nillerdrengen. #531 » 7. dec 2008, 14:59

Brian

Tak for det. Olien vil ikke blive fyldt på

Niels

Lund-Frank

Nu skal jeg lige afprøve

Indlægaf Lund-Frank » 7. dec 2008, 16:44

Nu skal jeg lige afprøve noget af min nyerhvervede viden, fordi umiddelbart forekommer Castrol 10W60 oliens egenskaber ved høje temperaturer BEDRE end en normal 20W50 olie, fordi 10w60 er knap så tynd (men stadig meget tynd) ved høje temperaturer med en deraf følgende bedre smøreegenskab.

or :iamwithstupid: ??

Valvoline racerolien kan så have nogle andre egenskaber, som er opnået ved tilsætning af additiver (var det ikke ZDDP??) hvilket jo også ses af zink indholdet i Valvoline olien.

Men i sidste ende er det selvfølgelig hvad de hårdt erhvervede erfaringer fortæller os.

god søndag....

(udmeldt) C3

The Care and Feeding of

Indlægaf (udmeldt) C3 » 7. dec 2008, 19:31

The Care and Feeding of Your New Engine or Shortblock

Motor Oil In most application we recommend a 20w50 racing oil. We do not recommend the use of heavy weight, single grade, like 50 or 60w. If these heavy oils need to be used, they must be pre-heated before starting. No types of "break in" oils should be used. There are many synthetic products on the market, but we don't have enough experience with them at this time.

http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/showthread.php?t=31281

Brian

Pas nu på her. Det ser ud som om det er single grade 50 eller 60W olie der frarådes. ( Her taler vi næsten bagtøjsolie - som er 80-90W)
20W/60 er multigrade og burde kunne anvendes. 60 betyder som bekendt at den opfører sig som 60 olie ved høj temperatur, hvilket er godt da olie bliver tyndere jo højere temperaturen er. Ved lave temperaturer opfører den sig som en 20 olie, den er altså relativt 'tynd' når det er koldt og relativt 'tyk' når det er varmt.
Er den syntetisk?
Det ville også være underligt hvis Niller på et smørekursus fik købt en olie der er uanvendelig, forudsat den er købt til Vetten.
C3

merc

Man kan diskutere olie de

Indlægaf merc » 7. dec 2008, 19:48

Man kan diskutere olie de næste 25år :)

Hvis de der bygger motorer skriver 20/50 racing oil .ER DET DEN MAN SKAL BRUGE::::::::::::

Kursus eller ej...

Husk det en ikke en skoda :(

Brian

Lund-Frank

Er den syntetisk? C3 Ja - Castrol

Indlægaf Lund-Frank » 7. dec 2008, 20:22

Er den syntetisk?
C3

Ja - Castrol 10W60 er syntetisk (og dermed et finere raffineret produkt end en mineralsk olie - også lærdom fra smøroiledagen :hat::hat: )

og da en syntetisk olie har motorrensende egenskaber, frarådes det at bruge syntetisk olie på en motor, som har kørt på mineralsk olie, da de "afrensede" sodsskaller kan stoppe oliepumpen!!!

men som Merc skriver - hvis 20W50 fungerer, så fungerer det også i morgen....

Tilbage til "Generelt forum"