Tikkelyd.....

Teknisk relateret snak
karstenhorn

Re: re:Tikkelyd.....

Indlægaf karstenhorn » 9. sep 2008, 09:49

Hejsa

Nu er lyd jo noget underligt noget som har det med at forplante sig gennem faste materialer således at det ofte kan være rigtig svært at lokalisere den nøjagtig med det menneskelige øre alene. Endvidere er det samtidig meget vanskeligt at vurdere en lyd når man ikke selv kan høre den. En ledetråd kan være om frekvensen er væsentligt lavere end motor omdrejningerne, er den ca. halvdelen har det ofte noget at gøre med de elementer der er drevet af knasten og/eller selve knasten. Nogle gange kan det også være svært at skelne mellem en svag bankelyd og en tikkelyd. Alle forslag som givet i denne tråd er alle gode muligheder til årsag, hvis ikke allerede gjort så ville jeg starte med at fjerne alle drivremme. Hvis dette ikke fjerner lyden så må den nødvendigvis komme fra selve motoren, det næste jeg ville undersøge meget nøje er om dine headers er tætte i samlinger/uden revner. Især dette kan give nogle lyde som sagtens kan forveksles med ventilstøj. Et rigtig godt værktøj til at finde lyd kilden er et stetoskop med en fleksibel metalspids, denne kan købes mange steder og er uundværlig når man roder med gamle motorer. På denne måde kan man nemt høre om lyden kommer fra bund/top/for/bag. Af nød kan man bruge en lang skruetrækker hvor man lægger øret til skaftet men dette er ikke lige så nøjagtigt.

Når alt ovenstående er sagt så er en hydraulisk løfter noget af det mest komplicerede i en motor og det virker mistænkeligt at du allerede har skiftet en af de nye som var defekte, den mindste partikel i løfteren og den stopper med at virke. En anden ting, hvor meget olietryk har du i virkeligheden og hvor tynd en olie kører du med? Jeg har set løftere som ikke kunne lide en tynd moderne olie da trykket blev for lavt når olien blev varm.

Hvilket mærke løftere har du købt og hvor er de produceret(Kina dialogen andetsteds her på Forum)?

Mvh

Karsten Horn

Gizmo69

Indlægaf Gizmo69 » 9. sep 2008, 11:04

Hej Karsten

....også tak for dit indspark.

Det er en 10/60 olie jeg kører med...den skulle være rigtig god...

Og det med løfterne....hvor de kommer fra er jo svært at vide....det er reservedele fra USA, men om de er lavet i Kina er der nok ingen der ved....

JR

karstenhorn

Indlægaf karstenhorn » 9. sep 2008, 13:12

Hejsa

Tør man spørge om du kender historikken på din motor, dvs. hvem der har lavet den, hvilke stumper den er lavet med osv.?

Du skriver at du selv har skiftet løfterne og en af de nye faktisk var defekte ud af boksen. Er det et kendt fabrikat eller er det noget købt på Ebay for ingen penge?

Jeg formoder at den olie du henviser til er Castrols fuldsyntetiske, denne olie har jeg ikke meget fidus til på baggrund af diverse test i forskellige bilblade samt egen erfaring i andre af mine biler. Ydermere er fuldsyntetiske olier en rigtig dårlig ide på en nybygget motor førend den er helt tilkørt, dvs. når stempelringene har sat sig helt. Man siger som generel ledetråd at det er efter ca. 10000 km.

Har du mulighed for at lave en lydfil af din tikken og evt. lægge den op på nettet?

Til sidst, hvor bor du i landet, det kunne jo være at der bor en erfaren Corvette ejer som lige kan lægge et øre til dit problem.

Mvh
Karsten Horn

Gizmo69

Indlægaf Gizmo69 » 9. sep 2008, 15:19

...jeg kender ikke historikken på min motor.

...og løfterne er ikke nogen som er købt for at være billige, det er ikke min stil, men om de er gode eller ej ved jeg ikke, den ene havde bare lidt svært ved at lufte sig selv ud og blive lige så hård som de andre. Grunden til at jeg skiftede alle løfterne var egentlig for nemheds skyld, når jeg nu havde indsugningen af alligevel for at se om jeg kunne se mig ud af årsagen til den tikkelyd som har været der lige siden jeg fik bilen for en måned siden....

Kan ikke lige på stående fod huske fabrikatet på olien, men det kan jeg se når jeg kommer hjem til dunken.....

Alle de dele jeg har købt er købt hos USA-autodele

Jeg bor i Odense området....og vil da forsøge om jeg kan lave en lydfil og lægge på nettet....

JR

Gizmo69

Indlægaf Gizmo69 » 9. sep 2008, 18:26

....olien er noget Belgisk olie, der hedder sunoco 10W60 Racing.

JR

Gizmo69

Indlægaf Gizmo69 » 9. sep 2008, 20:24

.....har prøvet af fjerne alle remmene....uden at lyden forsvandt....og så kom jeg pludselig til at se ned på benzin pumpen........den havde jeg overhovedet ikke tænkt på før, og prøvede så at lytte med mit alu-rør i mit ene øre og jeg er ret sikker på at den lyd jeg og andre før trode var en løfter, kommer fra benzinpumpen....man kan ligefrem mærke de små bank uden på røret.......

....hvad det så betyder ved jeg ikke, da jeg ikke aner hvordan benzinpumpen fungerer ??

JR

david

Indlægaf david » 9. sep 2008, 23:52

benzinpumpen er meget enkel, en stødstang trykker på den arm du kan se på billedet, armen har forbindelse til en membran som pumper benzin frem til karburatoren. Den sidder med to bolte og er nem at skifte, det kan godt drille lidt med stødstangen(den glider ud når man monterer pumpen), men hvis den ikke står på knastforhøjningen og dermed trykker på stødstangen er det nemt nok (drej evt. motoren på starteren hvis det er svært at få plads).

Check evt. om stødstangen er beskadiget når du har det fra hinanden.

stødstang som har forbindelse til knasten:

check dette link:

www.classiccarauto.com/impala/how_to/replace_chevy_fuel_pump.shtml

Gizmo69

Indlægaf Gizmo69 » 10. sep 2008, 00:08

Hej David

Tak for forklaringen....kan desværre ikke se billederne....

JR

Gizmo69

Re: re:Re: re:Tikkelyd.....

Indlægaf Gizmo69 » 12. sep 2008, 23:43

....endnu engang tak for alle de gode indput......nu er benzin pumpen, med stort besvær, skiftet og motóren er startet op og med stor fornøjelse, fordi klikkelyden er væk !! ....fantastisk fornemmelse at køre en tur i sin drømmebil uden at den siger mærkelige lyde.....:-)

JR

Gæst

Tak for forslagene....men jeg tror

Indlægaf Gæst » 18. okt 2008, 10:36

Tak for forslagene....men jeg tror nu ikke at knasten er ved at spise løfterne.....jeg har jo skiftet alle løfterne og der var ingen af de gamle løftere som havde nogen skader af nogen art.....så har jeg yderligere skiftet den ene afvde nye løftere fordi den ikke kunne holde tryk, men det burde være ok nu. Yderligere har jeg så skiftet alle vippearmene og som følge af al den udskiftning har jeg nok justeret ventiler 4-5 gange......de første gange med + 1/2 omgang og sidste gang med + 3/4 omgang....men intet har hjulpet........så det er ret håbløst lige nu......

JR

Har haft nogenlunde det samme problem, med at en løfter ikke kunne holde tryk. Problemet er så at knasten og dele deromkring ikke får olie nok ved indkøringen. Jeg skiftede alle lifters, men det var for sent. Så nu er der kun den hårde vej, en ny cams.

Mit problem skyldes nok at det var en renoveret motor, der havde stået et års tid efter samlingen, uden at være kørt.
Både Crane og Com anbefaler man starter indkørengen af cams så hurtigt som muligt efter samlingen, så den påsmurte pasta ikke bliver tør og lifters ikke bliver holdt i en position i længere tid, uden at være kørt.

Det er så et råd til dem der køber motor, køb ikke en motor der har været samlet for længe uden at være tilkørt. :driving:

Tilbage til "Generelt teknisk forum"