Er der nogen der kan hjælpe mig????
Jeg har en Corvette 350 årgang 1970 med Edelbrock karburator. Hele året har den ikke kørt optimalt idet den går i stå, når jeg har kørt ca. 5-10 km. Den går i stå, når den kommer unden 1000-1500 omdrejninger. Når den går i stå, kan jeg holde en lille pause på 2-3 min. og så kan den starte igen. Lige inden den går i stå, går den meget ujævnt.
Jeg er inde på at den må mangle benzin - evt. damplommer.
Jeg har byttet benzinpumpe, benzinfilter, benzinslanger uden det hjalp.
Så fik jeg den ';smarte'; ide, at sætte en større slange ud over benzinslangerne så de ikke fik varmen fra udstødningsmanifoldet. Dette har heller ikke hjulpet.
Hvad gør jeg - er der nogen der har løsningen på mit problem??
Hilsen Brogaard.
Motorproblemer
Re: Motorproblemer
Der er en del muligheder med det du beskriver, men har du checket benzintryk og vacuum på manifolden?, hvor god stand er tændingsystemet/ledningsnettet i, kunne også være en drilleledning 

Hej David
Tak for dit svar.
Jeg har haft bilen godt èt år, så jeg ved ikke hvor gammelt tændingssystemet er; men det ser nyt ud. Ledninger, strømfordeler og tændingsspole (MSD) er tilsyneladende skiftet kort tid før jeg købte den. Sidste år kørte jeg uden problemer. Min viden om motorer, er ikke voldsom stor. Vil du forklare nærmere hvordan man kontrolere vacum og bensintryk. Som jeg skrev, er bensinpumpen helt ny. Jeg har prøvet, at køre uden bensindæksel (vacum) men det hjalp ikke.
Hilsen Brogaard
Tak for dit svar.
Jeg har haft bilen godt èt år, så jeg ved ikke hvor gammelt tændingssystemet er; men det ser nyt ud. Ledninger, strømfordeler og tændingsspole (MSD) er tilsyneladende skiftet kort tid før jeg købte den. Sidste år kørte jeg uden problemer. Min viden om motorer, er ikke voldsom stor. Vil du forklare nærmere hvordan man kontrolere vacum og bensintryk. Som jeg skrev, er bensinpumpen helt ny. Jeg har prøvet, at køre uden bensindæksel (vacum) men det hjalp ikke.
Hilsen Brogaard
Hej Brogaard,
Benzintrykket fra benzinpumpen (måles på slangen fra benzinpumpe til karburator) checkes så tæt på karburatoren så muligt, man kan få nogle små ure som kan monteres og man kan så aflæse benzintrykket direkte i tomgang :
hvis det f.eks. er skidt i din benzintilførsel (f.eks rust eller malingskaller) vil ny benzinpumpe ikke hjælpe, men problemet vil vise sig ved karburatoren i form af for lavt tryk. Man kan også montere en midlertidigt ur til at måle trykket, det skal helst ligge mellem 4.5-7 psi.
Vacuum måles direkte på manifold dvs. man måler det vacuum som motoren laver, der sidder gerne en studs på manifolden som går til bremseforstærkeren, her skal der være vacuum. Der er to studse på karburatoren og en af dem har manifold vacuum, her kan vacuumet også måles.
At måle vacuum og de udsving det giver er en god og billig måde at finde fejl på en motor, prøv at se denne side med meget udførlig beskrivelse:
www.imperialclub.com/Repair/Fuel/VacuumGauge/index.htm
Hvis der ikke er tilstækkeligt vacuum i tomgang vil motoren gå ud i tomgang.
Benzintrykket fra benzinpumpen (måles på slangen fra benzinpumpe til karburator) checkes så tæt på karburatoren så muligt, man kan få nogle små ure som kan monteres og man kan så aflæse benzintrykket direkte i tomgang :

hvis det f.eks. er skidt i din benzintilførsel (f.eks rust eller malingskaller) vil ny benzinpumpe ikke hjælpe, men problemet vil vise sig ved karburatoren i form af for lavt tryk. Man kan også montere en midlertidigt ur til at måle trykket, det skal helst ligge mellem 4.5-7 psi.
Vacuum måles direkte på manifold dvs. man måler det vacuum som motoren laver, der sidder gerne en studs på manifolden som går til bremseforstærkeren, her skal der være vacuum. Der er to studse på karburatoren og en af dem har manifold vacuum, her kan vacuumet også måles.

At måle vacuum og de udsving det giver er en god og billig måde at finde fejl på en motor, prøv at se denne side med meget udførlig beskrivelse:
www.imperialclub.com/Repair/Fuel/VacuumGauge/index.htm
Hvis der ikke er tilstækkeligt vacuum i tomgang vil motoren gå ud i tomgang.
Hej David
Tak for dit svar. Du er godt nok hurtig til at svare.
Det lyder som om, du har indgående kendskab til motorer.
Du er vist ikke en amatør Corvette mekaniker. Vel ?
Nu skal jeg lige skaffe nogle måleinsrumenter, så må jeg i gang.
Du får en tilbagemelding når jeg ved noget mere.
Hilsen Brogaard.
Tak for dit svar. Du er godt nok hurtig til at svare.
Det lyder som om, du har indgående kendskab til motorer.
Du er vist ikke en amatør Corvette mekaniker. Vel ?
Nu skal jeg lige skaffe nogle måleinsrumenter, så må jeg i gang.
Du får en tilbagemelding når jeg ved noget mere.
Hilsen Brogaard.
Er der nogen som kender et sted i DK hvor man kan købe sådan en vacuum måler?
re:Motorproblemer
Hmm.. Troede først det var fordi den fik for lidt benzin, som de andre siger. Jeg havde engang et lignende problem, men der døde den når den fik omdrejninger, fordi benzinen ikke kunne følge med. Det viste sig at være skidt i tanken og for snævre små universal-benzinfiltre.
Jeg tror nærmere at når den dør ved de helt lave omdrejninger at det er fordi den får for meget. Kan være en nåleventil i kaburatoren, der hænger. Så vil den kun kunne køre med tilpas mange omdrejninger til at kunne fordøje benzinen. Ryger den meget sort hvis den holdes i live med omdrejninger?
Skud i tågen - men vel en undersøgelse værd.
Jeg tror nærmere at når den dør ved de helt lave omdrejninger at det er fordi den får for meget. Kan være en nåleventil i kaburatoren, der hænger. Så vil den kun kunne køre med tilpas mange omdrejninger til at kunne fordøje benzinen. Ryger den meget sort hvis den holdes i live med omdrejninger?
Skud i tågen - men vel en undersøgelse værd.
Re: re:Motorproblemer
Jamen Claes det lyder jo ikke så ';tovligt';, for efter hvad jeg har ';netstuderet'; mig til så er det med benzintryk jo en videnskab. Kører man med Holley karburator så må den gerne have et forholdsvis højt benzintryk, hvorimod såfremt man kører med Q-Jet så kan et for højt tryk ødelægge de små enkeltdele (dette iflg Doktor Grimsrud). Med andre ord skal der være returløb fra benzinpumpe til benzintank hvis man kører med Q-jet således at pumpen ikke står og ';trykker'; hele tiden med deraf følgeskader.
ps
Og når man så er derude i Biltema kan man da også lige kaste et blik på nyheden: art nr 19-1046, som er et skrue-,møtrik-og skivesortiment i UNC med 468 dele til 199,- dask i en plastreol.
Lykkemark
re:Motorproblemer
hej lykkemark, tak for tippet, så lige at man kan få suppleringssæt også til 69kr art nr 19-1046 og 19-1049
Tilbage til "Generelt teknisk forum"