Varm motor?

Teknisk relateret snak
Roald #606

Varm motor?

Indlægaf Roald #606 » 5. aug 2008, 18:20

Vetten bliver lidt varm efter kort tids kørsels og der render vand ud af overløbet. Har prøvet at få tænding og karburator indstillet. 
Herefter trækker den rigtigt godt, ødelagde et motorophæng ved acceleration og en kaliber ved nedbremsning  De var nok udskiftningsmodne alligevel.

Men den bliver stadig for varm. Topstykkerne holder sig på 91-93 grader målt med infrarød varmemåler, hvilket vel er fint nok. Men køleren bliver op imod 87 grader varm. 

Kan jeg regne med at det er viskosekoblingen den er galt med når blæseren står og snurrer lystigt lige efter motoren er slukket eller?

Gæst

Re: Varm motor?

Indlægaf Gæst » 5. aug 2008, 20:32

Nu ved jeg ikke om du har originalt set up, eller har elblæsere. Men begge er thermostatstyrede, og vil gå igang når du slukker motoren, hvis kølevandet er over hvad thermostaten er indstillet til. Vær du kun glad for det, ellers koger den over.

Mvh Smipe

(udmeldt) C3

Indlægaf (udmeldt) C3 » 5. aug 2008, 21:25

Den motor er ikke for varm. Snarere lidt for kold. Men hvis den spytter vand ud kan det næsten kun være kølerdækslet der ikke slutter tæt eller er lidt utæt.

Det kan også være overfyldning af køleren. Der skal være lidt luft over vandstanden i køleren.

Det kan også være luft i systemet, der udvider sig og trykker lidt vand ovenud.

Viscose kobligen har jeg ikke mere - men det lyder ikke utænkeligt at vingen kan køre nogle få sekunder efter at motoren er slukket.

C3

Roald #606

re:Varm motor?

Indlægaf Roald #606 » 5. aug 2008, 23:19

Jep, det er helt originalt kølesystem. Næh jeg synes jo heller ikke motoren er for varm. Men 87 grader for køleren er det ikke en tand for meget? (målt midt på) Min røde vette var aldrig over 60 grader på radiatoren... Den havde godt nok også nogle færre heste at gøre godt.

Nå jeg prøver skifte kølerdækslet og køre en lang tur og se om den bliver ved med at pisse vand ud af overløbet, hvis den er overfyldt må den jo stoppe på et tidspunkt :-)

Wisp

Indlægaf Wisp » 5. aug 2008, 23:53

Hejsa...
Hvis du køre med viskose koblingen, og motoren er gennemvarm, så må den max snorre 3 omgange når du stopper motoren. Hvis den snorre mere så er viskose koblingen klar til udskiftning.

På min egen måler jeg 80 grader lige efter termostaten, og hvis jeg måler på køleren ligger den omkring de 60. Det vand du har i køleren skulle meget gerne være koldere, da der ellers ikke er meget køleeffekt i din køler:)

Hilsen Søren

P.S. Jeg har en viskosekobling til at ligge hvis det, men om den passer, er en helt anden sag. Da min egen gik, købte jeg 3 før jeg fandt den der passede...

david

Indlægaf david » 6. aug 2008, 00:03

Det kunne også være en toppakning som er ved at gå, prøv evt. at få trykprøvet systemet.

Lykkemark

Indlægaf Lykkemark » 6. aug 2008, 01:22

Roald

Jeg er jo gammel Land-Rover mand, og da jeg åbnede låget til ';Dampmaskinen'; så jeg den der viskosekobling igen.

Jamen den kører jo, og det er ikke dens fejl at ';damperen'; bliver varm, det er mangler ved fanshroud pakningen der ville gøre Dr Rebuild, vanvittig.

Et af mine mange vinterprojekter vil være at lave den tætning efter bogen, men jeg vil også gå på ';huggeren'; og finde en mazda 323/626 elblæser. Jeg har i min LR tid ';slåsset'; så meget med med silicone koblingers vægtfylde/temp at jeg har opgivet det,sikert af samme grund som alverdens bilfabrikker. Der er ganske enkelt ingen grund til at bruge tid på det.

Lykkemark

Roald #606

Indlægaf Roald #606 » 8. aug 2008, 10:09

Takker for alle svarene. Jeg tror jeg prøver den trykprøvning først. Jeg vil helst beholde den gamle køleløsning, og da motoren er helt standard burde den også kunne køle nok.

En elblæser nok ville være en mere effektiv løsning, men jeg synes der er et eller andet over et originalt motorrum :-)

Tilbage til "Generelt teknisk forum"