Blytilsætning

Teknisk relateret snak
Claes

indsnævring

Indlægaf Claes » 24. jan 2010, 19:09

Mon ikke først den indsnævring kom i netop 1975, hvor katalysatorer blev indført? Katalysatorerne kan vel ikke tåle bly.

Lykkemark

Hej John Du ved at din

Indlægaf Lykkemark » 24. jan 2010, 22:58

Hej John

Du ved at din bil er skruet sammen i 1973, det er een sag. Det der er interessant er om din motor er fra 1973. Er det den originale motor fra 1973 jamen så skal du ikke tanke med blyerstatning. Så er den sag ude af verden.
I mit eget tilfælde har jeg en bil fra 1971, hvor motoren er skruet sammen i fjerde uge af Januar 1971. Tror jeg på, at den er lavet efter 1971 spec ? Hmm tror jeg virkelig på at alt hvad der lå på lager forsvandt den 31.12 1970, Hmm Tror jeg på at det nogensinde har haft en betydning om der var tilsat mtbe eller ej på et maskineri der snart er 40 år gammelt og kan være blevet fodret med alt mellem himmel og jord ?

Mtbe blev lavet af forskellige foretagener i US blandt andet den virksomhed som jeg arbejder for, og man bliver faktisk ikke gevaldig meget klog af at grave i gamle papirer for sagen er den at benzin blev og bliver til stadighed udviklet i England. Blyerstatningen=div salte+ et stof med sikkert højt iltindhold anvendes i masser af kemi, den er ikke videre videnskabelig. Iflg gamle Chevron papirer er der aldrig ført faktuelt bevis for at motorer er blevet skadet af manglende blyerstatningstilsætning, dette postulat valgte man faktisk at offentliggøre i USA, det er meget modigt hvis man ikke er sikker.

Politik og salg er uløseligt forbundne kar i "de store drenges" føren sig frem på den kommercielle ishockey bane, er der læsere af dette som er gamle nok, husker de sikkert tankstandere hos shell hvor der med store bogstaver stod "MED ICA", intet er dybere begravet end det kan findes frem igen og 2 øre pr liter er 2 øre mere på bundlinien, pr liter.

Det korte og det lange, hvis du positivt ved at din motor er efter 1971, så kan du med sindsro tanke hvad du vil. Er den fra før og du vil have ro i din sjæl, så benytter du tilsætningsstof.

Når vi taler Shell V-Power se: http://shellservice.dk/productdocs/docs/46.PDF
Så kan man strengt taget sige at man har en benzin der tager lidt højde for vores færdselslovgivning og vores unøjagtigheder. Vores motorer ligger og kører morfarkørsel med lidt unøjagtig tænding og unøjagtig karburering og har intet med den benzin at gøre der forefandtes på 1971 et eller andet tidspunkt i den ende af tidsregningen. V-power produktet er faktisk godt og fjerner mange gamle us bilers eftertænding, det ved jeg af egen erfaring. En BB der rumler fint ud af landevejen ved 1500 omdrejninger brænder sig ikke ren. Forbrænding er jo ikke bare forbrænding, forbrænding tager een eller anden form for tid, hvis man magter at gøre denne tid så kort som muligt får man en en renere forbrænding (ren forstået mht aflejringer og div). Tilsætter man f.ex (som jeg tror er tilfældet) kaliumpermanganat der har et højt iltindhold forkorter man selve forbrændingstiden.

Dagens benzin er netop årsagen til, at man skal være skarp omkring sine benzinslanger, dagens benzin er særdeles aggressiv hvad angår opløsningseffekt med mange gode grunde bl.a udstødning, økonomi, indsprøjning men også at man vil have helt andre ting ud af raffinaderi kolonnerne end man ville have før, ellers ville vi ikke have det liv vi gerne ville have idag.

Benzin er et kompromisprodukt, lev aldrig i den tro at det er olieselskabernes hovedprodukt. Et olieselskabs hovedprodukt er det der er mangel på, og det klares med nogle vrid på nogle haner.

Lykkemark

Tilbage til "Generelt teknisk forum"