Mange omdrejninger aut. gear - C3
-
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 7. jun 2023, 17:24
Mange omdrejninger aut. gear - C3
Hejsa. Jeg har endelig fået min C3 (1974) på gaden. Det er min første af slagsen, og den er med 3 aut. gear. Jeg tvivler på om den nu også tager alle gear med. Den skifter tilsyneladende i 3 gear, men den går altså 2200 omdrejninger ved 60 miles (96 kmt). Er det som det skal være.
- Lars Riggelsen
- Indlæg: 73
- Tilmeldt: 6. jan 2012, 09:54
- Kontakt:
Re: Mange omdrejninger aut. gear - C3
Hejsa
Det lyder rigtig nok af en 3 gear aut.
Der er flere faktorer på omdrejnings tallet.
1. gearkasse udveksling i gear.
2. motorstørrelse. (HK).
3. Dæk størrelsen kan ændre omdrejningstallet.
Hvis det ikke er anbefalet dækstørrelse påvirker det også km tæller, som ikke vil vise korrekt.
4. står tænding som den skal.
5. Er karburator justeret.
Det lyder rigtig nok af en 3 gear aut.
Der er flere faktorer på omdrejnings tallet.
1. gearkasse udveksling i gear.
2. motorstørrelse. (HK).
3. Dæk størrelsen kan ændre omdrejningstallet.
Hvis det ikke er anbefalet dækstørrelse påvirker det også km tæller, som ikke vil vise korrekt.
4. står tænding som den skal.
5. Er karburator justeret.
De bästa hälsningar
Vibeke o Lars Riggelsen.
Medlem 1350
Trelleborg, Sverige.
http://corvetteworldsweden.com/
Vibeke o Lars Riggelsen.
Medlem 1350
Trelleborg, Sverige.
http://corvetteworldsweden.com/
- Gert Andersen
- Indlæg: 384
- Tilmeldt: 21. feb 2012, 16:34
Re: Mange omdrejninger aut. gear - C3
Hej
Ud over de ting som Lars nævner, har det også betydning hvilken bagtøjsudveksling bilen er monteret med.
Gert
Ud over de ting som Lars nævner, har det også betydning hvilken bagtøjsudveksling bilen er monteret med.
Gert
-
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 7. jun 2023, 17:24
Re: Mange omdrejninger aut. gear - C3
Hej Lars og Gert.
Tusind tak for oplysningerne. Jeg er en gammel bilræv, og har egentlig god forstand på mekanik, men det er ikke lige denne slags biler jeg har gjort i, men endelig er jeg lykkelig indehaver af et eksemplar.
Bilen har sikkert været i mange hænder, og der er lavet rigtig meget på den. Den har fået en renoveret motor (383 cui) monteret med Holly (HLY-0-8370) karburator, og en TH 400 gearkasse. Den har 245/60 x 15 fordæk og 275/60 x 15 bagdæk. Bilen har fået justeret både tænding og karburator, så mon ikke bare jeg skal vende mig til omdrejningstallet.
Har set på nettet at man kan købe stikers den kan påklæbes speedometeret med kmt måling. Har nogen måske erfaring med om det dur?
Tusind tak for oplysningerne. Jeg er en gammel bilræv, og har egentlig god forstand på mekanik, men det er ikke lige denne slags biler jeg har gjort i, men endelig er jeg lykkelig indehaver af et eksemplar.
Bilen har sikkert været i mange hænder, og der er lavet rigtig meget på den. Den har fået en renoveret motor (383 cui) monteret med Holly (HLY-0-8370) karburator, og en TH 400 gearkasse. Den har 245/60 x 15 fordæk og 275/60 x 15 bagdæk. Bilen har fået justeret både tænding og karburator, så mon ikke bare jeg skal vende mig til omdrejningstallet.
Har set på nettet at man kan købe stikers den kan påklæbes speedometeret med kmt måling. Har nogen måske erfaring med om det dur?
Re: Mange omdrejninger aut. gear - C3
Hej
Det kommer helt an på hvad du vil med den.
Det er helt sikkert bagtøjudvekslingen der er den helt store faktor, så vil du køre brian ræs eller stille cruise.
Da jeg fik min sad der et 3.70 bagtøj på( som jeg tror kommer fra en manuel) og den løb med en forfærdelig masse omdrejninger, det var rigtig træls på motorvej. Jeg fik så monteret et 3.08 og det ændrede kørslen totalt, det blev en helt anden bil, en fornøjelse at køre.
Men det har også ændret bilens temperament, den er ikke så "vild" mere og det kan jeg godt savne, en af fornøjelser i vetten er da at fyre den af en gang imellem.
Jeg har samme dækmontering som dig og en th400 gearkasse.
Jeg er ikke ekspert i bagtøj, men jeg tror de fleste med automatgear er monteret med 3.55, og når man kun har 3 gear er det nok et godt kompromis.
Så lev med lidt omdrejninger, så får du heller ikke så mange fartbøder.
mvh Martin
Det kommer helt an på hvad du vil med den.
Det er helt sikkert bagtøjudvekslingen der er den helt store faktor, så vil du køre brian ræs eller stille cruise.
Da jeg fik min sad der et 3.70 bagtøj på( som jeg tror kommer fra en manuel) og den løb med en forfærdelig masse omdrejninger, det var rigtig træls på motorvej. Jeg fik så monteret et 3.08 og det ændrede kørslen totalt, det blev en helt anden bil, en fornøjelse at køre.
Men det har også ændret bilens temperament, den er ikke så "vild" mere og det kan jeg godt savne, en af fornøjelser i vetten er da at fyre den af en gang imellem.
Jeg har samme dækmontering som dig og en th400 gearkasse.
Jeg er ikke ekspert i bagtøj, men jeg tror de fleste med automatgear er monteret med 3.55, og når man kun har 3 gear er det nok et godt kompromis.
Så lev med lidt omdrejninger, så får du heller ikke så mange fartbøder.
mvh Martin
Re: Mange omdrejninger aut. gear - C3
Hej
Tillykke med Corvetten.
Angående dit spørgsmål om klistermærke med km/t-skala:
Jeg har monteret en Saphe med display. Den viser både min hastighed i km/t og advarer om fartkontroller.
1,0 mile/timen = 1,609 km/t, så når speedometeret står på 50 miles/t burde hastigheden være 80 km/t, men i min C3 1972 passer det slet ikke, så med Saphe ved jeg mere præcist hvad der foregår.
Mvh
Finn #105
Tillykke med Corvetten.
Angående dit spørgsmål om klistermærke med km/t-skala:
Jeg har monteret en Saphe med display. Den viser både min hastighed i km/t og advarer om fartkontroller.
1,0 mile/timen = 1,609 km/t, så når speedometeret står på 50 miles/t burde hastigheden være 80 km/t, men i min C3 1972 passer det slet ikke, så med Saphe ved jeg mere præcist hvad der foregår.
Mvh
Finn #105
Tilbage til "Teknisk Forum C3"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster