En LT-1 motor fra 1994 er opgivet til 300 hp., men hvilke hp?
Jeg har ikke kunnet finde ud af om det er de ';gamle'; SAE net. eller man var gået over til DIN. Nogle bud?
Neeej jeg er ikke ved at overveje en C4, kun maskinen.
Allan
LT-1 1994
LT-1 1994
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti
Re: LT-1 1994
Det er DIN hk. Man gik bort fra SAE hk helt tilbage i starten af 70'erne. (1973 tror jeg :-))
Mvh Smipe
Mvh Smipe
Re: LT-1 1994
De du nu sikker på det?
Dette klip fra Rogerscorvette.com
Da regnede man stadig i SAE så vidt jeg ved
';Beginning in 1972 and continuing thereafter, horsepower would be measured as ';net'; rather than the less realistic ';gross'; ratings of earlier years';.
Allan
Dette klip fra Rogerscorvette.com
Da regnede man stadig i SAE så vidt jeg ved
';Beginning in 1972 and continuing thereafter, horsepower would be measured as ';net'; rather than the less realistic ';gross'; ratings of earlier years';.
Allan
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti
Re: LT-1 1994
Jeg er ikke sikker på det nøjaftige årstal, måske var det 1975.
I hvertfald er der ingen tvivl om at hk angivelser fra 1994 er i DIN. Dette er international standard i dag, og gør det muligt at sammenligne biler fra alle lande.
Mvh Smipe
I hvertfald er der ingen tvivl om at hk angivelser fra 1994 er i DIN. Dette er international standard i dag, og gør det muligt at sammenligne biler fra alle lande.
Mvh Smipe
Re: LT-1 1994
I øvrigt kom jeg lige til at kigge på dit citat '; beginning i 1972, horsepower i measured net';
Det viser vel at det var der, man gik over til DIN, altså netto hk målt på baghjulene. Hvorimod SAE (gross) var målt på svinghjulet.
Mvh Smipe
Det viser vel at det var der, man gik over til DIN, altså netto hk målt på baghjulene. Hvorimod SAE (gross) var målt på svinghjulet.
Mvh Smipe
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32
re:LT-1 1994
Men hvad med opgivelserne på crate engines fra GM hvordan måles de? ZZ4'eren giver ikke 350 hk på baghjulene ifølge de test jeg mindes at læst.
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27
Re: LT-1 1994
Man bruger stadig SAE HK i USA, men nu hedder de SAE net, hvilket stort set svarer til DIN. En SAE net er dog 1% mere end en DIN HK.
Skiftet skete i 1972. Dog på lidt forskellige tidspunkter. Fra 1972 hed ydelsen på en 350 cui fra 200 SAE hk. Se
http://rowleycorvette.com/stats72.html
SAE eller DIN har ikke noget at gøre med om det er målt på baghjulene. Uanset om man måler på svinghjulet eller baghjulene omregnes (næsten) altid til effekt på svinghjulet/flexplate.
Pudsig nok regner man stadig i SAE gross på de fleste crate motorer. SAE gross overvurderer effekten med ca. 30% i forhold til SAE net. Så en ZZ4 yder nok en hel del mindre end det oplyses.
Læs evt. artiklen i CCD nyt side 22-27 fra vor rullefeltsdag i 2004.
http://www.club-corvette.dk/pdf/2004_04.pdf:1bd5ef64http://www.club-corvette.dk/pdf/2004_04.pdf
I praksis viste der sig kun en meget LILLE forskel i ydelsen på f.eks. en 350/350 fra 1969 i forhold til en 200 HP fra f.eks. 1973.
Forskellen i ydelse var næsten alene på papiret. Og de høje ydelser i 1968-1971 var nok lovlig fantasifulde.
Til Allan, de 300 HP på en 1994 LT-1 vil med sikkerhed være gode trækkraftige heste
. Og de vil svare til 303 DIN HK.
C3
Skiftet skete i 1972. Dog på lidt forskellige tidspunkter. Fra 1972 hed ydelsen på en 350 cui fra 200 SAE hk. Se
http://rowleycorvette.com/stats72.html
SAE eller DIN har ikke noget at gøre med om det er målt på baghjulene. Uanset om man måler på svinghjulet eller baghjulene omregnes (næsten) altid til effekt på svinghjulet/flexplate.
Pudsig nok regner man stadig i SAE gross på de fleste crate motorer. SAE gross overvurderer effekten med ca. 30% i forhold til SAE net. Så en ZZ4 yder nok en hel del mindre end det oplyses.
Læs evt. artiklen i CCD nyt side 22-27 fra vor rullefeltsdag i 2004.
http://www.club-corvette.dk/pdf/2004_04.pdf:1bd5ef64http://www.club-corvette.dk/pdf/2004_04.pdf
I praksis viste der sig kun en meget LILLE forskel i ydelsen på f.eks. en 350/350 fra 1969 i forhold til en 200 HP fra f.eks. 1973.
Forskellen i ydelse var næsten alene på papiret. Og de høje ydelser i 1968-1971 var nok lovlig fantasifulde.
Til Allan, de 300 HP på en 1994 LT-1 vil med sikkerhed være gode trækkraftige heste

C3
Re: LT-1 1994
Ikke helt.
Din HK er ikke nødvendigvis målt på baghjulene, det er mere et udtryk for en mere realistisk oplysning af HK.
Hvad det precis indebærer ved jeg ikke, men på nogle af vores rullefeldtsdage kunne vi tydeligt se foreskellen og hvordan opgivelsen af DIN HK var væsentligt tættere på fabriksdata.
Feks lå pre74 300hk Gross typisk på 220HK på svinghjulet imens en 250HK 85'er havde 240HK på svinghjulet.
Jeg mener at vores formands 74 som er opgivet til 250HK ydede ca 210HK på svinghjulet.
min egen nyrenoverede 327 som var opgivet til 350HK og som jeg havde sat headers, elektronisk tænding bedre knast osv på ydede 230HK, hvilket må siges at være langt fra fabriksdata.
Din HK er ikke nødvendigvis målt på baghjulene, det er mere et udtryk for en mere realistisk oplysning af HK.
Hvad det precis indebærer ved jeg ikke, men på nogle af vores rullefeldtsdage kunne vi tydeligt se foreskellen og hvordan opgivelsen af DIN HK var væsentligt tættere på fabriksdata.
Feks lå pre74 300hk Gross typisk på 220HK på svinghjulet imens en 250HK 85'er havde 240HK på svinghjulet.
Jeg mener at vores formands 74 som er opgivet til 250HK ydede ca 210HK på svinghjulet.
min egen nyrenoverede 327 som var opgivet til 350HK og som jeg havde sat headers, elektronisk tænding bedre knast osv på ydede 230HK, hvilket må siges at være langt fra fabriksdata.
Re: LT-1 1994
Jeg ved ikke, hvad som er rigtigt - udover et rullefelt.
Men ';min'; synsmand gik rigtig meget op i, at de gamle SAE heste SKAL regnes korrekt om til nymodens tal.
Og al hans klogskab førte til at 390 SAE heste anno 1966 bliver til 172 kw (eller 234 hk) efter gældende standard. Det var jo ikke møj
Henrik
Men ';min'; synsmand gik rigtig meget op i, at de gamle SAE heste SKAL regnes korrekt om til nymodens tal.
Og al hans klogskab førte til at 390 SAE heste anno 1966 bliver til 172 kw (eller 234 hk) efter gældende standard. Det var jo ikke møj

Henrik
Hilsen
Henrik #1699
C3 1969
Henrik #1699
C3 1969
Re: LT-1 1994
OK, der er åbenbart noget jeg har misforstået vedr. DIN og SAE hk.
Hvis DIN hk ikke er hk målt på baghjulene (på et rullefelt), hvad er det så ?
Hvis SAE hk ikke er hk målt på svinghjulet (dynotest i bænk), hvad er det så ?
Håber nogen har et ';godt svar'; , fordi nu er jeg lidt forvirret :-)
Mvh Søren
Hvis DIN hk ikke er hk målt på baghjulene (på et rullefelt), hvad er det så ?
Hvis SAE hk ikke er hk målt på svinghjulet (dynotest i bænk), hvad er det så ?
Håber nogen har et ';godt svar'; , fordi nu er jeg lidt forvirret :-)
Mvh Søren
Tilbage til "Teknisk Forum C4"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster