leasing aften

Her finder du kommende og tidligere arrangementer, samt fælleskørsel og "snak" og diskussion om Træf.
Lars #510
Indlæg: 0
Tilmeldt: 11. apr 2004, 19:17

Jeg vil gerne komme med

Indlægaf Lars #510 » 30. sep 2010, 15:15

Jeg vil gerne komme med mit bidrag i denne tråd om leasing..:o

Jeg har på Corvetten (C4) prøvet en del forskellige klodser både på de orginale bremser men også noget lidt mere "heavey duty" grej.

På min 87 LPE havde jeg først std klodser fra Ecklers. Husker ikke mærket med det var virkeligt noget hø, ingen bid kold, og sikker fade efter 4-5 hårde belastninger.
Derefter prøvede jeg raybestos, de var ommuligt endnu mere elendige.
Så blev der skifter til "sports skiver", altså std. skiver med huller...
Set i bakspejlet med Ingeniør brillerne på kan jeg ikke komme med nogen forklaring på hvordan jeg kunne tro at de duede til noget som helst...Jeg var dog på det tidspunkt stadig studerende, så vi kan jo sige forklaringen ligger der..
Faktum er at de "sports skiver" med huller man kan købe, er ren og skær Johnny-Brian lir IMO, de har ingen effekt, andet at de hvis de bliver brugt hårdt nok, revner omkring hullerne. Jeg tror teorien fra starten var af den afgasningn der sker fra bremseklodserne ved friktion/varmudvikling mod skiven kunne undslippe og dermed undgås en "gas lomme" mellem skive og klods. Moderne bremseklodser har bare ikke denne afgasning.

Lauge, du kan mulighvis uddybe dette?

Jeg opdaterede derefter til stålarmerede slanger. Det gav selvsagt en bedre føling med pedalen, men ændrede intet ved de reelle bremsekraft.
Min 87 LPE kom aldrig til at bremse som jeg ønskede mig det. Den fungerede fint på landevejen, men på en bane var de håbløse.

Min 96 GS er fra fabrikken monteret med nogle væsentlig større bremser. 13" skiver med dobbelt stemplet kaliber. I princippet samme setup der anvendes på C5 og C6, dog med en anden tykkelse på skiverne. Den bremsede fornuftigt, men havde stadig store fade problemer ved det vi kan kalde "entusiastisk brug". Der blev monteret køleslanger fra front læben til front skiverne og dette hjalp en del!
Jeg skiftede herefter til EBC greenstuff klodser på fronten, samtidig med jeg ændrede BIAS fjederen i hoved cylinderen. Dette havde en stor effekt, og for første gang havde jeg bremser jeg havde tillid til. Faktisk var det så effektive at en tilskuer til arrangement i Ballerup hvor der blev kørt på en lille bybane kom hen og viste mig et billede hvor mine front skiver var helt ildrøde under nedbremsning.... Standard skiverne var tydeligvis ikke lavet til så høj en belastning.

Jeg har efterfølgende prøvet alt fra Ferodo, EBC red, EBC Yellow til Perforamnce friction og de har alle positive og negative sider, prøv dig frem. Som alt andet i verden er der ikke noget der er gratis. Vælger man en mere aggressiv race klods, vil man næsten altid også for et større slid på sine skiver, en bremse progression der ikke altid er let at forudsige, specielt når klodserne ikke er varme. Faktisk er for eksempel HAWKS race klodser direkte farlige ved almindelig kørsel efter min mening.

Jeg er nu endt med det setup der ses nedenfor. Jeg er tilfreds med resultatet, men er sikker på det kan gøres endnu bedre med flere $$$.

Skiverne er coleman racing skiver med DR Motorsport rotor hatte. De er 13.1? tomme både for og bag, 36 mm tykke. Jeg ønskede at beholde mine 17? GS hjul, eller kunne man nemt gå til 14? skiver. Rotor hattene er af aluminium, således at den uaffjedrede vægt holdes nede, og varme ikke går direkte i hjullejere.

Front kaliber er Wilwood 6 stemplet, bag er 4 Stemplet super light. Jeg har speciel tilpasset en ny hovedecylinder med 1? bore, UDEN intern BIAS fjeder. Jeg har derefter monteret en justerbar bias ventil på bagerste bremsekreds, således at bremsefordelingen til en hver tid kan ændres. NERD ALERT!
Spindler for og bag er specielt lavet til systemet.



Så min erfaring må være, alt efter ambitions niveau, at man kan komme et stykke med gode klodser, men stadig på bekostning af skive slid, kold (hverdags) performance, samt bremse støj.
Hvis man virkelig vil mærke en forskel i bremsereffekt, så må der noget større grej på.

Lysmand
Indlæg: 0
Tilmeldt: 4. mar 2005, 10:35

Ha,ha,ha denne tråd er da

Indlægaf Lysmand » 30. sep 2010, 15:37

Ha,ha,ha denne tråd er da vidst kørt helt af sporet - Jens start lige forfra og omdøb denne tråd!?! :rofl:

/Thomas...

lauge
Indlæg: 0
Tilmeldt: 20. jan 2009, 09:30

Hej Lars - Godt svaret -

Indlægaf lauge » 30. sep 2010, 16:05

Hej Lars -
Godt svaret - og jeg vil svare ganske kort.
De belægninger vi almindelige bilister bruger, er en kompromis løsning.De skal kunne bremse under mange forskellige vilkår og bliver af naturlige årsager derfor til et kompromis.En hvilkensomhelst bremsebelægningsfabrik kan lave en superbelægning,men så fik vi samtidig mange problemer.Nogle af dem er beskrevet ovenfor.Og prisen - uha !!
Det her kunne blive til en større afhandling, så - "fuck" (- nå,ja !!! - jeg synes det lyder fantastisk smarrrrrrt) - mit forslag er, at hvis man ikke kører race hver anden dag,så er almindelige belægninger i 95% af tiden helt i orden.
Lige en enkelt kommentar mere.Når vi kørte alpetester, bemærkede vi altid, efter en gang fade i selve testen,at belægningen var rigtig "frisk".Denne effekt holdt i nogen tid,hvorefter belægningen igen føltes noget sløv. Så hvis man kører en frisk tur en gang imellem, med en god opvarmning - vil man i nogen tid bagefter have nogle belægninger som har en god effekt.Man har fået en ny overflade, som så langsomt vender tilbage til en lidt mindre effekt - - men selvfølgelig ikke en effekt som er ringere end loven foreskriver !!
En belægning er en meget kompliseret komponent.Der er mellem 25 og 35 enkelte produkter i hver belægning.Undervejs i produktionen skal man følge nøje fastlagte specifikationer m.h.t. varme,komprimering,hærdning m.m.
Over til dig bondemand - vettehilsner fra - Lauge

lauge
Indlæg: 0
Tilmeldt: 20. jan 2009, 09:30

- - - - beklager

Indlægaf lauge » 30. sep 2010, 16:07

- - - - beklager hvis den er kørt af sporet - det var ikke meningen.

Bondemand
Indlæg: 0
Tilmeldt: 26. jan 2004, 19:40

ti hi i køre bare løs,

Indlægaf Bondemand » 30. sep 2010, 16:16

ti hi

i køre bare løs, med eller uden teflonbelægning.

Bondemand

Brugeravatar
C5Nissen
Indlæg: 31
Tilmeldt: 10. feb 2009, 23:36
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Hvad var det nu tråden

Indlægaf C5Nissen » 30. sep 2010, 20:51

Hvad var det nu tråden startede med ??.... nå skide være med det - Nu er det BREMSER

- Jeg kan godt se på Lars´ indlæg, at der er forskel på ambitionsniveauet - og viljen til at prøve !

Som udgangspunkt er det egentlig bare nogle bremser med et ordentlig "hverdagsbid" jeg søger.
Enhver der har kørt f.eks. en nyere BMW 5-serie, eller en Audi A6 vil vide hvad jeg mener, man har bare den her sikre fornemmelse af at ligegyldigt hvad der sker, så har man bremsepedalen som sin livline, og bliver lidt imponeret hver gang man træder på pedalen, når bilen bare bliver "suget" ned i fart.
På C5én sidder man nærmest med livet mellem hænderne første gang man skal hente den ned fra 250 - og det er da ikke behageligt i en såkaldt "Superbil".

For nu ikke at nasse på Jens´tråd, tror jeg jeg starter en tråd om emnet på teknikforum, da jeg tror der sidder mange gode erfaringer derude i klubben, som måske har nogle guldkorn.

Tak for lån Jens ! - og tak for snakken her Lauge - prøv at kigge ind på teknikforum såfremt i gider fortsætte.
Corvettes-The Bad Boy Toy 8-)

lauge
Indlæg: 0
Tilmeldt: 20. jan 2009, 09:30

Hej - Lars. Blot endnu en

Indlægaf lauge » 2. okt 2010, 09:49

Hej - Lars.
Blot endnu en kommentar til vores snak om bremser.
Jeg er ikke mekaniker, og kan ikke være med, når snakken er om
bremsesystemer.Jeg var testkøreren, som blot skulle vurdere om vore belægninger overhovedet kunne standse en bil, og om de var i orden rent brugsmæssigt.Der var ansat mekanikere til at skifte og vedligeholde systemerne på bilerne.
Og faktisk ville jeg også meget hellere sidde bag rattet, end at være på værkstedet.
Hvis vi var ude i Europa havde vi altid en mekaniker med.
Vettehilsner fra - Lauge
4344
Vedhæftede filer
4444.jpg
4444.jpg (58 bytes) Vist 5860 gange


Tilbage til "Træf - Oplevelser - Arrangementer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 96 gæster