Jeg har på Corvetten (C4) prøvet en del forskellige klodser både på de orginale bremser men også noget lidt mere "heavey duty" grej.
På min 87 LPE havde jeg først std klodser fra Ecklers. Husker ikke mærket med det var virkeligt noget hø, ingen bid kold, og sikker fade efter 4-5 hårde belastninger.
Derefter prøvede jeg raybestos, de var ommuligt endnu mere elendige.
Så blev der skifter til "sports skiver", altså std. skiver med huller...
Set i bakspejlet med Ingeniør brillerne på kan jeg ikke komme med nogen forklaring på hvordan jeg kunne tro at de duede til noget som helst...Jeg var dog på det tidspunkt stadig studerende, så vi kan jo sige forklaringen ligger der..
Faktum er at de "sports skiver" med huller man kan købe, er ren og skær Johnny-Brian lir IMO, de har ingen effekt, andet at de hvis de bliver brugt hårdt nok, revner omkring hullerne. Jeg tror teorien fra starten var af den afgasningn der sker fra bremseklodserne ved friktion/varmudvikling mod skiven kunne undslippe og dermed undgås en "gas lomme" mellem skive og klods. Moderne bremseklodser har bare ikke denne afgasning.
Lauge, du kan mulighvis uddybe dette?
Jeg opdaterede derefter til stålarmerede slanger. Det gav selvsagt en bedre føling med pedalen, men ændrede intet ved de reelle bremsekraft.
Min 87 LPE kom aldrig til at bremse som jeg ønskede mig det. Den fungerede fint på landevejen, men på en bane var de håbløse.
Min 96 GS er fra fabrikken monteret med nogle væsentlig større bremser. 13" skiver med dobbelt stemplet kaliber. I princippet samme setup der anvendes på C5 og C6, dog med en anden tykkelse på skiverne. Den bremsede fornuftigt, men havde stadig store fade problemer ved det vi kan kalde "entusiastisk brug". Der blev monteret køleslanger fra front læben til front skiverne og dette hjalp en del!
Jeg skiftede herefter til EBC greenstuff klodser på fronten, samtidig med jeg ændrede BIAS fjederen i hoved cylinderen. Dette havde en stor effekt, og for første gang havde jeg bremser jeg havde tillid til. Faktisk var det så effektive at en tilskuer til arrangement i Ballerup hvor der blev kørt på en lille bybane kom hen og viste mig et billede hvor mine front skiver var helt ildrøde under nedbremsning.... Standard skiverne var tydeligvis ikke lavet til så høj en belastning.
Jeg har efterfølgende prøvet alt fra Ferodo, EBC red, EBC Yellow til Perforamnce friction og de har alle positive og negative sider, prøv dig frem. Som alt andet i verden er der ikke noget der er gratis. Vælger man en mere aggressiv race klods, vil man næsten altid også for et større slid på sine skiver, en bremse progression der ikke altid er let at forudsige, specielt når klodserne ikke er varme. Faktisk er for eksempel HAWKS race klodser direkte farlige ved almindelig kørsel efter min mening.
Jeg er nu endt med det setup der ses nedenfor. Jeg er tilfreds med resultatet, men er sikker på det kan gøres endnu bedre med flere $$$.
Skiverne er coleman racing skiver med DR Motorsport rotor hatte. De er 13.1? tomme både for og bag, 36 mm tykke. Jeg ønskede at beholde mine 17? GS hjul, eller kunne man nemt gå til 14? skiver. Rotor hattene er af aluminium, således at den uaffjedrede vægt holdes nede, og varme ikke går direkte i hjullejere.
Front kaliber er Wilwood 6 stemplet, bag er 4 Stemplet super light. Jeg har speciel tilpasset en ny hovedecylinder med 1? bore, UDEN intern BIAS fjeder. Jeg har derefter monteret en justerbar bias ventil på bagerste bremsekreds, således at bremsefordelingen til en hver tid kan ændres. NERD ALERT!
Spindler for og bag er specielt lavet til systemet.

Så min erfaring må være, alt efter ambitions niveau, at man kan komme et stykke med gode klodser, men stadig på bekostning af skive slid, kold (hverdags) performance, samt bremse støj.
Hvis man virkelig vil mærke en forskel i bremsereffekt, så må der noget større grej på.