Fjeder og såd'n noget ?

For alt ikke-corvette relaterede emner, cars, billeder, spas o.s.v.
Lykkemark

Fjeder og såd'n noget ?

Indlægaf Lykkemark » 1. jun 2010, 00:53

Sjællændere og Jyder
Ser tingene i forskellige perspektiver, vidste i det ? Jow det ved i godt, men lad os tage et eksempel anyway.
Nu har man sat en Hypercoil eazyspring på "damperen", man troede man havde gjort det godt, ved at give de nye Koni'er noget gas til styrke 3...bååååt og så sagde Tommy, de skal være styrke 1 (dit gamle fjols).
Man går ud og skruer balladen af, og laver det om til styrke 1, man hører jo efter.
Hele balladen bliver jo så monteret, og det ser jo rigtigt fint ud, men der melder sig en bøhmand, står bilen nu rigtigt (den står jo stadig på rampen).
Så fohner man Tommy: " ja nu har du fået mig til at lave det hele om (nu kommer det, altså klasket mellem Jylland og hmm resten af Danmark) og jeg ved godt hvordan ting skal laves, men det tager mig 28 gange så lang tid som andre skal bruge (og jeg er hidsig) !
Så kom svaret, nu skal i være stille, og tage det til jer:
"Jamen Bent, så har du jo 28 gange det bedste sjov ved at lave det rigtigt".
Og ja, jeg tager en tommestok med når jeg har kørt en uge, og ja, hiver man i det ene hjørne ses det i det modsatte.

Arrrhgg, Bornholmeren kommer op i mig (er det langt nok væk?)
Lykkemark

Martedal

Ordet fjeder smider mig lige

Indlægaf Martedal » 2. jun 2010, 21:17

Ordet fjeder smider mig lige i det røde felt for tiden.

Her gik jeg og troede at jeg havde lavet et eller andet helt galt, for efter at have installeret monospring(fiber-fjeder fra ecklers) har jeg ligepludselig plads til en halv london bus mellem dæk og bagskærm.(15cm)
Jeg har funderet lidt og snakket med de kloge og trode vel inderst inde at jeg havde lavet et eller andet forkert.
efter at have snakket lidt med med first mile skriver jeg så til de kære ecklers mennesker "over there".

Deres tekniske geni svarer mig så høfligt at ALLE deres fiber fjedre på nær en enkelt (5189) øger højden på bilen markant.
Jeg kan vel næsten ikke beskrive hvor relevant info det er at inkludere på deres annoncer/hjemmeside....

Martedal
Ikke bondefanget - men godt næk tæt på.

åÅÅÅIIHHH ÅÅÅÅiiHHH

Lykkemark

Min allerbedste Hr Martedal Må jeg

Indlægaf Lykkemark » 2. jun 2010, 23:55

Min allerbedste Hr Martedal

Må jeg lige have lov at henlede din opmærksomhed på denne side, som du ruller et stykke nedaf:

http://corvettec3.ca/tips.htm

Lad mig så lige tydeliggøre Tommy's forklaring til undertegnede. Når man har lavet fjedermontagen, har bilen jo været oppe i "luften" på donkrafte, bukke og hvad ved jeg ( i mit tilfælde et par gange idet jeg bøvlede med swaybar befæstigelserne ) så står hjulene forkert, så man kan faktisk ikke rigtigt regne med noget i forhold til drivakslernes ideal linie. Husk at efterspænde konsollet der holder fjederen, selvom man tror man har spændt det, opdager man at det sidder løst når hjulene tager jorden.
Derefter bevæbner man sig med begrebet "jysk tålmodighed" (kan ikke købes, men man kan læse om det), og kører med bilen et stykke tid (det kan så være en uge eller en måned (faktisk som der står i link'et).
På den dag hvor man føler sig veludhvilet og oplagt, tager man en tommestok, og en loddestok (waterpas på dansk) med sig i bilen, og finder en p-plads der er plan, og uden for mange indkøbsvogne og hundehøm'er.
Så måler man på fire punkter på bilen, det kan være f.eks. være på højeste punkter på skærmkanten, og noterer disse mål ned på papir.
Husk strammer man, så løfter bilen sig.
Nu gætter jeg lidt Hr. Martedal (og det er et gæt) du har sikkert købt en 300 lbs + monospring, det kræver rigtigt lange bolte når den skal hejses nedaf, hvis det viser sig at den skal det.
Min monofidus er en 200 lbs men med en krumning som stålfætteren, der er boltene man kan justere på ikke lige så lange (dog lidt længere end stålfætter).
Nu skal vi lige tage en dyb indånding, jeg fik min rådgivning fra onkel Paul hos VanSteel, som er bilingeniør med speciale i undervogne, så det er ikke mig der spiller overklog, jeg refererer blot.
Vil man vide noget om "fjedring" er han manden man ringer til, men tal tydeligt da han hører dårligt pga tinnitus. Han underviser i undervognsopbygning, ligefra Nascar til Dragracing.
Lange bolte har en bagdel i disse tider, hvor hyggelige veje får flere og flere vejbump, de bringer din ramme tættere og tættere på "terra firma", og rammer de bolte, med den tykkelse, en af de "opfindelser" som man bl.a har lavet på landevejen mellem Vordingborg og Kalvehave, hvor bump'ene er lavet som skildpadder på vejen, så kan det gå hen og blive rigtigt meget grimt.
Der var engang en lille mand der talte om bagklogskabens klare lys, og det kan han have meget ret i. Jeg ved at en "besked" kommer hurtigst og bedst frem gennem et led, dvs en monospring vs 7-9 stålfjederlag hvor det ene lag skal snakke med det næste, men jeg kan også fatte hvad det betyder at smide 2 halvtommer bolte et par tommer tættere til jorden, så ja hmm bum bum

Tak til Tommy og Paul for gode råd, nu er jeg i færd med at få "krøllet" min "chambered exhaust" på plads, den er betænkelig tæt på min monospring, som jo er fiber og den kan ikke lide varme (igen bagklogskabens klare lys, det ville ikke være et problem med en stålfætter "fnys". Skal i morgen finde noget varmewrap.

Jeg synes min salig fader fortalte noget om begrebet "lærepenge".

Lykkemark

Tilbage til "Snak / off topic"