Jeg overvejer meget indsprøjtning, jeg får det nok ikke i år, men står højt på ønskelisten.
Jeg overvejer Edelbrock Pro-Flo XT + 435 power set fra Edelbrock.
Kender du Pro-Flo XT sættet? (evt sammen med 435 power set)
Garage
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 30. jan 2007, 17:13
Jeg overvejer meget indsprøjtning, jeg
Jeg overvejer meget indsprøjtning, jeg får det nok ikke i år, men står højt på ønskelisten.
Jeg overvejer Edelbrock Pro-Flo XT + 435 power set fra Edelbrock.
Kender du Pro-Flo XT sættet? (evt sammen med 435 power set)
Hej John
Jeg kender det ikke fysisk men ud fra dataene minder det meget om ACCELs tunnel-ram. du skal nok være meget ops på om det setup kan være under din kølerhjelm, jeg tror det mindst kræver en L-88 eller lignende ud fra design. Jeg har valgt dette system :
http://www.accel-dfi.com/ProductDetails.aspx?modelNumber=77144&productID=5897&majID=475&minID=4752&selection=1&minselection=1
Mvh
Karsten Horn
Hej John Jeg kender det ikke
Hej John
Jeg kender det ikke fysisk men ud fra dataene minder det meget om ACCELs tunnel-ram. du skal nok være meget ops på om det setup kan være under din kølerhjelm, jeg tror det mindst kræver en L-88 eller lignende ud fra design. Jeg har valgt dette system :
http://www.accel-dfi.com/ProductDetails.aspx?modelNumber=77144&productID=5897&majID=475&minID=4752&selection=1&minselection=1
Mvh
Karsten Horn
Jeg tror faktisk godt den kan være under alm. hjelm.
Jeg har læst denne aktikel indsprøjtning (tak for info. Brian) i Hot Rod nowember 2008
Hvad er forskellen på tunnel ram og alm. indsprøjtning?
- Vedhæftede filer
-
- DSC_3343_re.jpg (97.56 KiB) Vist 7509 gange
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 30. jan 2007, 17:13
Hejsa Det var godt nok også
Hejsa
Det var godt nok også det "tårnhøje helvede" den Tunnel-ram bliver sammenlignet med, ingen tvivl om at det arrangement ikke kunne være under en Corvette hjelm.
Forskellen mellem de 2 systemer har intet med selve indsprøjtningsdelen at gøre, forskellen ligger i luftens vej ind i forbrændingskammeret. På et Tunnel-ram system har man et stort indsugningsplenum som typisk bevirker at der er et mere jævnt flow, og et bedre ved lavere omdrejninger. Mit mere traditionelle setup, består af en single-plane manifold som flower dårligere ved lavere omdrejninger men til gengæld bedre ved højere omdrejninger. I mit tilfælde er det imidlertid ligegyldigt da der kommer til at være 1 bars overtryk det meste af tiden :)
Indsugningsdelen på en normal sugemotor er en kompleks videnskab og med et Tunnel-ram setup er det vigtigt at runners og eventuelle stacks, er nøje afstemt til resten af motoren for at man kan udnytte det optimalt. GMs TPI systemer er jo notorisk kendt for netop ikke at kunne flowe nok ved høje omdrejningstal og de kræver maser af modifikationer hvis man tuner på disse udgaver.
Mvh
Karsten Horn
Det var godt nok også det "tårnhøje helvede" den Tunnel-ram bliver sammenlignet med, ingen tvivl om at det arrangement ikke kunne være under en Corvette hjelm.
Forskellen mellem de 2 systemer har intet med selve indsprøjtningsdelen at gøre, forskellen ligger i luftens vej ind i forbrændingskammeret. På et Tunnel-ram system har man et stort indsugningsplenum som typisk bevirker at der er et mere jævnt flow, og et bedre ved lavere omdrejninger. Mit mere traditionelle setup, består af en single-plane manifold som flower dårligere ved lavere omdrejninger men til gengæld bedre ved højere omdrejninger. I mit tilfælde er det imidlertid ligegyldigt da der kommer til at være 1 bars overtryk det meste af tiden :)
Indsugningsdelen på en normal sugemotor er en kompleks videnskab og med et Tunnel-ram setup er det vigtigt at runners og eventuelle stacks, er nøje afstemt til resten af motoren for at man kan udnytte det optimalt. GMs TPI systemer er jo notorisk kendt for netop ikke at kunne flowe nok ved høje omdrejningstal og de kræver maser af modifikationer hvis man tuner på disse udgaver.
Mvh
Karsten Horn
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 28. mar 2004, 22:27
Jooo, det er da rigtigt
Jooo, det er da rigtigt at TPI ikke er effektivt ved omdrejninger over 5500rpm på en sugemotor. Men derfor er der ingen grund til at afskrive det uden videre!
TPI er et multiport indsprøjtningssystem som er udviklet til at fungere på gaden. Grunden til at der er en grænse for hvor mange HK der kan trækkes ud af det, er at det har ganske lange "runners", altså de rør som går fra plenum og ud til topstykkerne. Fordelen ved lange runners, er at hastigheden på luften bliver høj ved lave omdrejninger, det giver en god fyldning af cylindrene, sammen med en nøjagtig dosering af brændstof giver det et godt bundtræk.
Omvendt giver store korte runners lav lufthastighed , specielt ved lave omdrejninger = dårligere bundtræk.
Så hver enkelt må spørge sig selv... Hvad skal min motor kunne for at tilfredsstille MIG??
Skal du have mange HK er der nok ingen vej uden om... (med mindre du vil køre med tryk.. Så er størrelsen på runners mindre væsentlig) MEN skal du have en motor med bundtræk og "lyskrydspotentiale" og fornuftig bensinøkonomi, kan TPI være en udemærket løsning.
Husk, at da TPI kom på Corvetten, blev det monteret på den tidligere udgave som var udstyret med 2XTBI. Og uden yderligere modifikationer (samme knast, kompression osv.) steg effekten fra 205HK til 245 HK. Så der er altså potentiale til en udemærket gademotor i TPI :conehead:
Iøvrigt kan runners og manifold købes fra f.eks Edelbrock med potentielt + 500 HK og > 6500 omdrejninger købes for menneskepenge :-) Og så ser det pissegodt ud under hjelmen på en C3
Chr #384
TPI er et multiport indsprøjtningssystem som er udviklet til at fungere på gaden. Grunden til at der er en grænse for hvor mange HK der kan trækkes ud af det, er at det har ganske lange "runners", altså de rør som går fra plenum og ud til topstykkerne. Fordelen ved lange runners, er at hastigheden på luften bliver høj ved lave omdrejninger, det giver en god fyldning af cylindrene, sammen med en nøjagtig dosering af brændstof giver det et godt bundtræk.
Omvendt giver store korte runners lav lufthastighed , specielt ved lave omdrejninger = dårligere bundtræk.
Så hver enkelt må spørge sig selv... Hvad skal min motor kunne for at tilfredsstille MIG??
Skal du have mange HK er der nok ingen vej uden om... (med mindre du vil køre med tryk.. Så er størrelsen på runners mindre væsentlig) MEN skal du have en motor med bundtræk og "lyskrydspotentiale" og fornuftig bensinøkonomi, kan TPI være en udemærket løsning.
Husk, at da TPI kom på Corvetten, blev det monteret på den tidligere udgave som var udstyret med 2XTBI. Og uden yderligere modifikationer (samme knast, kompression osv.) steg effekten fra 205HK til 245 HK. Så der er altså potentiale til en udemærket gademotor i TPI :conehead:
Iøvrigt kan runners og manifold købes fra f.eks Edelbrock med potentielt + 500 HK og > 6500 omdrejninger købes for menneskepenge :-) Og så ser det pissegodt ud under hjelmen på en C3
Chr #384
Rolig nu der er masser
Rolig nu der er masser hk at hente i en sugemotor,,
:):):) folk der bruger turbo/supersharger går den lette vej :):):)
Bullshit talk mony walk :):):):)
Brian
(Smallblock rules)
:):):) folk der bruger turbo/supersharger går den lette vej :):):)
Bullshit talk mony walk :):):):)
Brian
(Smallblock rules)
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 28. mar 2004, 22:27
Rolig nu der er masser
Rolig nu der er masser hk at hente i en sugemotor,,
:):):) folk der bruger turbo/supersharger går den lette vej :):):)
Bullshit talk mony walk :):):):)
Brian
(Smallblock rules)
Det kan du selvfølgelig have ret i! Og så er det heller ikke lige lykken for udsynet....
:sifone:
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 23. okt 2008, 21:40
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 28. mar 2004, 22:27
Ingen tvivl. Bedre km/l, bedre
Ingen tvivl. Bedre km/l, bedre speeder respons, vel manneret power, tech factoren og andre ting.
TPI motoren er en udemærket motor at bruge i en c3, og kan sagtens yde. Dog sku man hellere overveje LT1 motoren eller ligefrem LS motorene
ENIG! Det er interessant at se udviklingen fra1900-- nogen og firs! Runners har stadig en vis længde, men med mere volumen. Men med et ikke alt for kritisk øje, kan man stadig ane lidt af fordums tid.
Jeg er sikker på at vi vil se flere LS-motorer i fremtiden! :patriot:
Er det ikke nogle, som
Er det ikke nogle, som har et billede af et helt alm. parcelhus med en garage med høj rejsning ?(til en lift)
/John
/John
Tilbage til "Snak / off topic"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster