Methanol Injection Kit

Teknisk relateret snak
Cj7

Methanol Injection Kit

Indlægaf Cj7 » 19. dec 2011, 17:56

Er der nogen der har erfaring med vand/methanol indsprøjtning, evt hvilket kit der er bedst til en 500 hk sugemotor

Lykkemark

Jeg er også interesseret, men

Indlægaf Lykkemark » 20. dec 2011, 00:24

Jeg er også interesseret, men kun vand.

Lykkemark

Piet

Til ren sugemotor? Er det

Indlægaf Piet » 20. dec 2011, 13:35

Til ren sugemotor?
Er det ikke noget man bruger til trykladede motorer for ekstra køling?

Cj7

http://www.ebay.com/itm/WATER-METHANOL-NON-TURBO-INJECTION-SYSTEM-FULL-KIT-/150706407574?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2316cd4896 Findes også til sugemotor, jeg

Indlægaf Cj7 » 20. dec 2011, 13:55

http://www.ebay.com/itm/WATER-METHANOL-NON-TURBO-INJECTION-SYSTEM-FULL-KIT-/150706407574?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2316cd4896

Findes også til sugemotor, jeg kan kun køre med Shell Vpower, og har ikke haft held til at booste almindelig benzin til høj nok oktan, vand/methanol indsprøjting skulle kunne hæve oktan til over hundre og samtidig sænke temperaturen i motoren.

Lykkemark

Det lyder rigtigt interessant methanol

Indlægaf Lykkemark » 20. dec 2011, 21:19

Det lyder rigtigt interessant methanol skulle have et RON (oktantal) på 106-115 så det burde kunne løfte oktan 98 benzin op på cirkus 100. Jeg vil helst køre på Shell V power, men jeg har ingen Shell tanke i miles omkreds.
Hvis bilen har fået en ordentlig omgang gas på motorvej har jeg ingen problemer med eftertænding selv ved brug af oktan 95, men har jeg ligget og kørt morfar, så er der ballade, med mindre jeg stopper motoren i gear.
Jeg er i færd med at gennemtrawle internettet for at finde ud af om:

Injicering af vand alene vil gøre noget fornuftigt for den koksbelægning der åbenbart opstår og giver glødetænding ?

Om injicering af en blanding af vand og methanol er en løsning der er brugbar ?

Om tilsætning af methanol har nogen indflydelse på motorolie/smøring m.v. idet "damperens" motor jo ikke ligefrem er af nyere dato, og jo helst ikke skal gøres vred ?

Om man kan "konstruere" et system, der gør at man blot kan køre med den tilsætning, når man kører morfar, og slå det fra når den får gas, og hvad med tændingsindstillingen. ?

Jeg er foreløbigt kommet frem til at hvis man laver et blandings forhold der hedder 10% methanol + 7% toluen + 83% benzin oktan 98 så skulle man opnå et facit på RON 100-102. Man kan sikkert også i den forbindelse lege med anden kemi, såsom ethanol og æther, men så skal man nok snart til at kikke nærmere på sine forsikringer i sin helhed.

Nu skal det bemærkes at RON ikke er det helt rigtige facit på begrebet oktantal. Her i Europa kan man sige at det er det der står på standeren på tanken.

Med hensyn til om det sæt på ebay er godt, er vel lidt svært at udtale sig om. Sådan som jeg har forstået det handler det om en pumpe og en trykregulator som det vigtigste, jo mere præcis jo bedre. Jeg føler mig ikke 100% overbevist om at der er tale om præcisionsgrej, men det kan jeg ikke vide. Toluene m.v. er jo krasse sager, så beholder og forbindelser skal være lavet af noget materiale, der ikke lader sig påvirke. Emner som gummi, forsvinder sikkert bare, så at smide blandingen direkte i tanken, er nok ikke nogen rigtig god ide.

Ja der er nok at fundere over, men så går tiden da med noget fornuftigt, medens man ligger på det kolde garagegulv.

Lykkemark

Kenneth Hansen

Metanol insprøjtning kan også bruges

Indlægaf Kenneth Hansen » 21. dec 2011, 18:40

Metanol insprøjtning kan også bruges til at tæmme tændingsbanken på højt komprimeret motorer:driving:

Hilsen Kenneth

Piet

Super så lærte jeg også

Indlægaf Piet » 22. dec 2011, 09:38

Super så lærte jeg også noget idag :)
skal vi bakse sådannet et anlæg på din motor Kenneth :) så skal du ikke spekuleree på om benzinen bliver for gammel i tanken nu når du ikke får kørt :))

Padk

Hej Folkens. Syntes det er et

Indlægaf Padk » 22. dec 2011, 13:25

Hej Folkens.

Syntes det er et interresant emne, men der er lige noget jeg ikke helt forstår - håber I kan hjælpe....:D

I hvilket område skal vand/sprut systemet være aktivt - er det både i dellast og fuldlast eller kun under acceleration og fuld?? (Intet Vaccum)

På det anlæg Lykkemark linker til, kan jeg se man kan justerer pumpetrykket, men jeg kan ikke læse mig til at der mulighed for at ændre/justerer vaccumsiden - med mindre man køber noget ekstra.
Kan det ikke give problemer - tænker - hvis man kører med lavt manifolds vaccum, vil systemet vel arbejde konstant?

Håber nogen kan hjælpe med at få brikkerne til at falde på plads for mig....

Glædelig jul, og Godt Nytår til Jer alle.xmas

Vh
Padkær

Cj7

Adjustable 1-10" vacuum switch for

Indlægaf Cj7 » 22. dec 2011, 14:38

Adjustable 1-10" vacuum switch for precisision activation... Følger med kittet til sugemotor, jeg vil mene man justere så tændingsbanken er væk, hvis det er det der er problemet, men det kan også være et ønske om lidt flere hk, det skulle nemlig også være mulig, vandet vil jo blive til damp som fylder meget mere.
Men helt sikkert er det, at det vil reducere mængden af koks i motoren.

Tilbage til "Generelt teknisk forum"