Undervognsbehandling

Teknisk relateret snak
Brugeravatar
Gert Andersen
Indlæg: 369
Tilmeldt: 21. feb 2012, 16:34

Undervognsbehandling

Indlægaf Gert Andersen » 24. okt 2011, 14:22

Min 1974ér skal snart klodses op for vinteren. Jeg har overvejen selv at rustbeskytte rammen men en eller anden form for tynd voks eller olie. Hvad kan anbefales?
Jeg har også undret mig over at karrossen ikke er behandlet underneden. Det må da give mulighed for at fugt trænger ind i glasfiberen og danner grundlag for pest. Er der nogle der har erfaring med behandling eller maling af inderskærme m.m.

Gert

Gæst

Først må jeg spørge: Kører

Indlægaf Gæst » 24. okt 2011, 19:44

Først må jeg spørge: Kører du med bilen konstant i regnvejr, - nej vel! Derfor er en rustbehandling ikke nødvendig, forudsat selvfølgelig at malingen på rammen er intakt. Det er bedre at sørge for maling hvis der skulle være enkelte steder der er rustet. Skrab det helt ned med en skraber, brug evt. en af de nye runde nylonbørster til boremaskine. De er meget bedre end en stålbørste, hvor underlaget let bliver sort.

Ang. glasfiber, så skulle der gerne være et lag tyndt glasfiber, før måtterne bliver lagt ned i formen. Hvis du kan se måtte enderne stikke ud igennem på indersiden, så er der et problem. Har før modtaget en bagende fra Ecklers hvor det var tydeligt at glasfiberenderne stak ud (alså dårligt arbejde).

Har aldrig hørt om nogen der har behandlet karrossen indvendig, så det skulle ikke være nødvendigt. Men hvis bilen står et sted hvor der er kondensfugtihed, så kommer der også fugtighed på undersiden, og det kan som bekendt være farlig. Men en ventilator, som man bruger om sommeren til at få lidt luftcirkulation, kan gøre underværker.

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Hej Gert Jeg istemmer med Bjarne,

Indlægaf Lykkemark » 24. okt 2011, 20:51

Hej Gert

Jeg istemmer med Bjarne, og så synes jeg du skal læse et af mine tidligere indlæg:

http://www.club-corvette.dk/forums/showthread.php?t=35716&highlight=birdcage

Lykkemark

Gert Andersen_
Indlæg: 0
Tilmeldt: 9. jun 2011, 10:36

Hej Bjarne og Lykkemark Tak for

Indlægaf Gert Andersen_ » 25. okt 2011, 09:44

Hej Bjarne og Lykkemark

Tak for svarene. Jeg prøver normalt at undgå regnvejr, men specielt denne sommer er det da flere gange sket at man er kørt afsted i solskinsvejr, men begyndt at regne inden man var hjemme igen.
Jeg kan dels se mindre områder hvor der er overfladerust, som jeg så evt. kan male, men jeg har også tænkt på den indvendige side af rammen, om der ikke burde sprøjtes noget derind.
Til Lykkemark vil jeg desuden sige tak for hans nylige fyldige besvarelse vedrørende strømfordelerudskiftning. Jeg havde stor glæde af instruktionsvideoerne sidste week-end, hvor jeg skiftede til elektronisk HEI tænding. Det var forbavsende hvor meget denne uskiftning har forbedret motorgangen og specielt tomgangen. Det må være den højere spænding og den større tændrørsafstand som har givet denne forbedring.

Gert

Gæst

Ja ok, - indvendig i

Indlægaf Gæst » 25. okt 2011, 14:14

Ja ok, - indvendig i rammen kan benyttes en tynd oliebaseret rustbeskyttelse. såsom Dinitrol ML miniservice som er en tynd rustbeskyttelsesmiddel til ældre biler (begyndende rust) med stor indtrængningsevne, selv på fugtige overflader. Den kan påsprøjtes med en slange til montering direkte på dåsen, hvorefter man kan stoppe den igennem hullerne i vangerne.

Undervognen har ikke noget imod at blive våd en gang imellem, bare den bliver tør igen, og ikke henstår i længere tid med fugtig undervogn. Har tit kørt i regnvejr, og det har ikke givet nogen rustproblemer.


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster