"Dørkontakt"

Teknisk relateret snak
Erik
Indlæg: 0
Tilmeldt: 28. nov 2009, 15:19

"Dørkontakt"

Indlægaf Erik » 22. jul 2011, 09:28

Hej alle

Hvad er formålet med denne kontakt som aktiveres når motorhjælmen lukkes?

Mvh
Erik Nielsen
Svendborg
Vedhæftede filer
IMG_3124.jpg
IMG_3124.jpg (75.09 KiB) Vist 7392 gange

S.Carl
Indlæg: 36
Tilmeldt: 1. jan 2009, 15:22

Hej Erik - det er

Indlægaf S.Carl » 22. jul 2011, 10:39

Hej Erik - det er tyverialarmen der fungerer sammen med to af dørkontakterne, relæet sidder i rummet med donkraften.
PS. Jeg kan se den hvide ledning er trukket ud af kontakten.

Mvh. Søren C.
medl. 1012

Erik
Indlæg: 0
Tilmeldt: 28. nov 2009, 15:19

Hej S.Carl Tak for svaret. Årsagen til

Indlægaf Erik » 23. jul 2011, 09:23

Hej S.Carl
Tak for svaret.
Årsagen til at den ene ledning er demonteret er at kontakten forårsager en kortslutning.
Hvorledes skal denne tyverialarm fungere, starter den hornet?

Mvh
Erik Nielsen
Svendborg

S.Carl
Indlæg: 36
Tilmeldt: 1. jan 2009, 15:22

Hej Erik - Jeg skal

Indlægaf S.Carl » 23. jul 2011, 21:44

Hej Erik - Jeg skal prøve at følge op på ledningsnettet i nærmeste fremtid da jeg er ved at renovere dette. På tegningerne har jeg har indrammet nøglekontakt på bagpartiet, hornet og de to relæer der trækker dette med en rød streg. Umiddelbart vil jeg tro nøglekontakten giver spænding til alarmkredsen med kontakterne der slutter ved åbning af motorhjælm eller døre der så trækker relæet som via taktrelæet (evt. bimetal) giver spænding til hornet.
Jeg er ikke helt sikker endnu men jeg skal finde ud af det snarest.

Mvh. søren C.51875188
Vedhæftede filer
Diagram2.jpg
Diagram2.jpg (176.65 KiB) Vist 7388 gange
Diagram1.jpg
Diagram1.jpg (178.82 KiB) Vist 7388 gange

S.Carl
Indlæg: 36
Tilmeldt: 1. jan 2009, 15:22

Hej Erik - Jeg opdagede

Indlægaf S.Carl » 24. jul 2011, 18:43

Hej Erik - Jeg opdagede din Corvette var fra-76 så jeg har set på diagrammerne over denne årgang og har tegnet op med blå hvad der er minus og med rosa hvad der er plus, kun vedrørende alarmsystemet. Jeg har lavet en skitse der er til at overskue så jeg håber du har mod på at finde fejlen. De 6 diagrammer med farverne har jeg lagt ind på mit album for de kunne ikke være på denne side.

Mvh. Søren C.5189
Vedhæftede filer
Diagram 76 skitse.jpg
Diagram 76 skitse.jpg (45.38 KiB) Vist 7388 gange

Erik
Indlæg: 0
Tilmeldt: 28. nov 2009, 15:19

Hej S Carl Tak for diagrammet,

Indlægaf Erik » 29. jul 2011, 18:42

Hej S Carl
Tak for diagrammet, jeg er stadig i tvivl om hvordan jeg afprøver om alarmen virker, hvilke betingelser skal være opfyldt for at alarmen træder i funktion?

Mvh
Erik Nielsen
Svendborg

S.Carl
Indlæg: 36
Tilmeldt: 1. jan 2009, 15:22

Hej Erik - Jeg skal

Indlægaf S.Carl » 30. jul 2011, 13:49

Hej Erik - Jeg skal prøve at sætte ord på hvad der skal til for at alarmen går i gang:
1. På den ene side af hornet skal der +12V., de kommer når nøglekontakten sluttes - samtidig kommer der også +12V. til alarmrelæet - nu venter hornet kun på -12V for at hyle.
2. Hvis motorhjælmen eller en af dørerne åbnes, slutter kontanten den minus der er fastforbundet i kontakten, til de ledninger der er på stikbenene på kontakten, - og minus farer videre gennem pulsrelæet og til hornrt der hyler. Samtidig får alarmrelæet også minus og det trækker så kontakten i dette der også slutter en minus til hornet og relæet (selvhold) så hornet ikke stopper hvis man igen lukker døren eller motorhjælmen. ( det kan kun slukkes med nøglen så plus forsvinder)
3. Du skriver sikringen brænder af hvis motorhjælmskontakten aktiveres. Det eneste sted i komponenterne hvor der både er plus og minus, er i alarmrelæet og i hornet når både nøglekontakt og dør/hjælm-kontant er sluttet. Prøv at tage det tre-benede stik af alarmrelæet og en ledningen af hornet for at se om sikringen holder, gør den det sætter du en ting af gangen til igen for at se hvor fejlen er.
Prøv om det hjælper ellers må du finde ud af hvad for en sikring det drejer sig om og så tager vi den derfra. Du er velkommen til at ringe hvis det driller.

Mvh. Søren C.

Padk
Indlæg: 0
Tilmeldt: 18. apr 2009, 20:11

Hej Søren og Erik. Det er

Indlægaf Padk » 30. jul 2011, 16:06

Hej Søren og Erik.

Det er et meget interresant emne, og jeg mener at være med langt hen ad vejen... - Men...:banghead:

Hvorfor skal alarmen udløses/hornet vræle når der er tænding på bilen? Hvis nøglen er drejet, må klapper og døre vel gerne åbnes??
Kunne spændingen til alarmen være styret af et yderligere relæ, som er aktivt når tændingen IKKE er sluttet??

Indrømmet - Jeg har ikke læst det originale diagram, men håber at blive klogere på Jeres erfaringer :D

Vh
Padkær

Erik
Indlæg: 0
Tilmeldt: 28. nov 2009, 15:19

Hej S.Carl Hvis det er tilfældet,

Indlægaf Erik » 30. jul 2011, 20:40

Hej S.Carl
Hvis det er tilfældet, så skulle alarmen vel gå igang når man blot åbner en af dørene eller motorhjælmen, hvis tændingen er slået til?

Mvh
Erik Nielsen
Svendborg

Gæst

Nøglekontakt er vel den i

Indlægaf Gæst » 30. jul 2011, 21:02

Nøglekontakt er vel den i skærmen og ikke startnøglen, går jeg ud fra, i så fald virker diagrammet!!


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster