Hej alle
Hvad er formålet med denne kontakt som aktiveres når motorhjælmen lukkes?
Mvh
Erik Nielsen
Svendborg
"Dørkontakt"
"Dørkontakt"
- Vedhæftede filer
-
- IMG_3124.jpg (75.09 KiB) Vist 7392 gange
Hej Erik - det er
Hej Erik - det er tyverialarmen der fungerer sammen med to af dørkontakterne, relæet sidder i rummet med donkraften.
PS. Jeg kan se den hvide ledning er trukket ud af kontakten.
Mvh. Søren C.
medl. 1012
PS. Jeg kan se den hvide ledning er trukket ud af kontakten.
Mvh. Søren C.
medl. 1012
Hej S.Carl Tak for svaret. Årsagen til
Hej S.Carl
Tak for svaret.
Årsagen til at den ene ledning er demonteret er at kontakten forårsager en kortslutning.
Hvorledes skal denne tyverialarm fungere, starter den hornet?
Mvh
Erik Nielsen
Svendborg
Tak for svaret.
Årsagen til at den ene ledning er demonteret er at kontakten forårsager en kortslutning.
Hvorledes skal denne tyverialarm fungere, starter den hornet?
Mvh
Erik Nielsen
Svendborg
Hej Erik - Jeg skal
Hej Erik - Jeg skal prøve at følge op på ledningsnettet i nærmeste fremtid da jeg er ved at renovere dette. På tegningerne har jeg har indrammet nøglekontakt på bagpartiet, hornet og de to relæer der trækker dette med en rød streg. Umiddelbart vil jeg tro nøglekontakten giver spænding til alarmkredsen med kontakterne der slutter ved åbning af motorhjælm eller døre der så trækker relæet som via taktrelæet (evt. bimetal) giver spænding til hornet.
Jeg er ikke helt sikker endnu men jeg skal finde ud af det snarest.
Mvh. søren C.51875188
Jeg er ikke helt sikker endnu men jeg skal finde ud af det snarest.
Mvh. søren C.51875188
- Vedhæftede filer
-
- Diagram2.jpg (176.65 KiB) Vist 7388 gange
-
- Diagram1.jpg (178.82 KiB) Vist 7388 gange
Hej Erik - Jeg opdagede
Hej Erik - Jeg opdagede din Corvette var fra-76 så jeg har set på diagrammerne over denne årgang og har tegnet op med blå hvad der er minus og med rosa hvad der er plus, kun vedrørende alarmsystemet. Jeg har lavet en skitse der er til at overskue så jeg håber du har mod på at finde fejlen. De 6 diagrammer med farverne har jeg lagt ind på mit album for de kunne ikke være på denne side.
Mvh. Søren C.5189
Mvh. Søren C.5189
- Vedhæftede filer
-
- Diagram 76 skitse.jpg (45.38 KiB) Vist 7388 gange
Hej S Carl Tak for diagrammet,
Hej S Carl
Tak for diagrammet, jeg er stadig i tvivl om hvordan jeg afprøver om alarmen virker, hvilke betingelser skal være opfyldt for at alarmen træder i funktion?
Mvh
Erik Nielsen
Svendborg
Tak for diagrammet, jeg er stadig i tvivl om hvordan jeg afprøver om alarmen virker, hvilke betingelser skal være opfyldt for at alarmen træder i funktion?
Mvh
Erik Nielsen
Svendborg
Hej Erik - Jeg skal
Hej Erik - Jeg skal prøve at sætte ord på hvad der skal til for at alarmen går i gang:
1. På den ene side af hornet skal der +12V., de kommer når nøglekontakten sluttes - samtidig kommer der også +12V. til alarmrelæet - nu venter hornet kun på -12V for at hyle.
2. Hvis motorhjælmen eller en af dørerne åbnes, slutter kontanten den minus der er fastforbundet i kontakten, til de ledninger der er på stikbenene på kontakten, - og minus farer videre gennem pulsrelæet og til hornrt der hyler. Samtidig får alarmrelæet også minus og det trækker så kontakten i dette der også slutter en minus til hornet og relæet (selvhold) så hornet ikke stopper hvis man igen lukker døren eller motorhjælmen. ( det kan kun slukkes med nøglen så plus forsvinder)
3. Du skriver sikringen brænder af hvis motorhjælmskontakten aktiveres. Det eneste sted i komponenterne hvor der både er plus og minus, er i alarmrelæet og i hornet når både nøglekontakt og dør/hjælm-kontant er sluttet. Prøv at tage det tre-benede stik af alarmrelæet og en ledningen af hornet for at se om sikringen holder, gør den det sætter du en ting af gangen til igen for at se hvor fejlen er.
Prøv om det hjælper ellers må du finde ud af hvad for en sikring det drejer sig om og så tager vi den derfra. Du er velkommen til at ringe hvis det driller.
Mvh. Søren C.
1. På den ene side af hornet skal der +12V., de kommer når nøglekontakten sluttes - samtidig kommer der også +12V. til alarmrelæet - nu venter hornet kun på -12V for at hyle.
2. Hvis motorhjælmen eller en af dørerne åbnes, slutter kontanten den minus der er fastforbundet i kontakten, til de ledninger der er på stikbenene på kontakten, - og minus farer videre gennem pulsrelæet og til hornrt der hyler. Samtidig får alarmrelæet også minus og det trækker så kontakten i dette der også slutter en minus til hornet og relæet (selvhold) så hornet ikke stopper hvis man igen lukker døren eller motorhjælmen. ( det kan kun slukkes med nøglen så plus forsvinder)
3. Du skriver sikringen brænder af hvis motorhjælmskontakten aktiveres. Det eneste sted i komponenterne hvor der både er plus og minus, er i alarmrelæet og i hornet når både nøglekontakt og dør/hjælm-kontant er sluttet. Prøv at tage det tre-benede stik af alarmrelæet og en ledningen af hornet for at se om sikringen holder, gør den det sætter du en ting af gangen til igen for at se hvor fejlen er.
Prøv om det hjælper ellers må du finde ud af hvad for en sikring det drejer sig om og så tager vi den derfra. Du er velkommen til at ringe hvis det driller.
Mvh. Søren C.
Hej Søren og Erik. Det er
Hej Søren og Erik.
Det er et meget interresant emne, og jeg mener at være med langt hen ad vejen... - Men...:banghead:
Hvorfor skal alarmen udløses/hornet vræle når der er tænding på bilen? Hvis nøglen er drejet, må klapper og døre vel gerne åbnes??
Kunne spændingen til alarmen være styret af et yderligere relæ, som er aktivt når tændingen IKKE er sluttet??
Indrømmet - Jeg har ikke læst det originale diagram, men håber at blive klogere på Jeres erfaringer :D
Vh
Padkær
Det er et meget interresant emne, og jeg mener at være med langt hen ad vejen... - Men...:banghead:
Hvorfor skal alarmen udløses/hornet vræle når der er tænding på bilen? Hvis nøglen er drejet, må klapper og døre vel gerne åbnes??
Kunne spændingen til alarmen være styret af et yderligere relæ, som er aktivt når tændingen IKKE er sluttet??
Indrømmet - Jeg har ikke læst det originale diagram, men håber at blive klogere på Jeres erfaringer :D
Vh
Padkær
Hej S.Carl Hvis det er tilfældet,
Hej S.Carl
Hvis det er tilfældet, så skulle alarmen vel gå igang når man blot åbner en af dørene eller motorhjælmen, hvis tændingen er slået til?
Mvh
Erik Nielsen
Svendborg
Hvis det er tilfældet, så skulle alarmen vel gå igang når man blot åbner en af dørene eller motorhjælmen, hvis tændingen er slået til?
Mvh
Erik Nielsen
Svendborg
Nøglekontakt er vel den i
Nøglekontakt er vel den i skærmen og ikke startnøglen, går jeg ud fra, i så fald virker diagrammet!!
Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster