Er bagtøj i stykker ???

Teknisk relateret snak
vette1-839

Er bagtøj i stykker ???

Indlægaf vette1-839 » 2. feb 2011, 20:46

Er det normalt at det gir et "klunk" eller kraftigt hug i bilen når denne sættes i gear ??

Kan bagtøjet evt. være slidt i kron / spidshjul ?? Det kan vel ikke bare være en justering ??

Det er mest udpræget når bilen sættes i bakgear.

Jeg har haft bilen på lift og prøvet at dreje det højre baghjul hvor jeg har registreret at venstre først bevæger sig når man har drejet højre hjul ca. 2-2½ cm. Er det normalt ???

Bilen er en C3 fra 73`

Håber der er nogle der kan hjælpe ???

Hilsen John

JHA

Hej John Jeg har samme problem

Indlægaf JHA » 2. feb 2011, 22:12

Hej John

Jeg har samme problem med min 73 ´er.

Jeg har lokaliseret mit " slup " til Yoken der går fra kardan og ind i bagtøjet/klumpen. Du kan mærke det hvis du påvirker flangen som kardanen er monteret på. Ikke dermed sagt at dit problem er det samme eller at der ikke kan være slid i øvrige akselforbindelser. Jeg havde selv mod på at skifte yoken indtil en klog mand sagde " no do " da det kan være problematisk at spænde bagtøjet sammen med rette moment, og herunder risikere at " kværne " noget utilstigtet.

Jeg er kommet til den overbevisning, at det hedder enten renovering af eksisterende bagtøj eller et renoveret/nyt.

Det kunne i samme moment være interessant at spørge øvrige medlemmer om erfaringer på området og om vi kender en bagtøjs ekspert ud i Corvette, hvor bagtøj kan renoveres ?

Brugeravatar
Allan#373
Geografisk sted: Thisted

Hej Det er heldigvis sjældent at

Indlægaf Allan#373 » 2. feb 2011, 23:19

Hej
Det er heldigvis sjældent at bagtøjet rigtig fejler noget. Jeg har prøvet noget lignende, det var det forreste gummiophæng til bagtøjet. Du kan ikke altid se om det fejler noget, men et brækjern kan hjælpe med fejlfindingen.
Jeg tror det er denne du skal bruge
http://www.ecklers.com/corvette-differential-bracket-mounting-kit-front-1963-1982.html
Jeg fandt den ikke hos FM, men de kan helt sikkert skaffe den.
Mvh
Allan
medlemsinfo
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti

Lars68

Hej. Det er ikke unormalt

Indlægaf Lars68 » 3. feb 2011, 16:46

Hej. Det er ikke unormalt at bagtøjet både kan sige klonkelyde og slå lidt når man drejer hvis ikke man har sørget for det uundværlige additiv i olien:

http://www.firstmile.dk/product.asp?product=3198

Mvh Lars

Lykkemark

Hej John Dimsen som Allan anbefaler

Indlægaf Lykkemark » 4. feb 2011, 00:17

Hej John
Dimsen som Allan anbefaler løste også mit problem, som lignede dit problem til forveksling
http://www.firstmile.dk/product.asp?product=170

og så til JHA John

At renovere sit eget bagtøj må jo være en smal sag for en mand som dig med egen traktor. Du skal bare følge denne enkle kogebog, lige ud af landevejen:
http://www.digitalcorvettes.com/forums/showthread.php?t=77377
Men, hvis det nu skulle knibe med tiden he he, så skulle det vist være alletiders at sende sit bagtøj over til denne mand altså kogebogsforfatteren og få det renoveret, og det kan i al fald sagtens lade sig gøre.

Lykkemark

JHA

Hej Lykkemark Jeg har læst artiklen

Indlægaf JHA » 4. feb 2011, 12:15

Hej Lykkemark
Jeg har læst artiklen og det var faktisk den der fik mig til at boble af overmod. Det kunne godt være man skulle få sig " nosset " sig sammen til at prøve inden bobleriet forsvinder helt.

Har i øvrigt skiftet både gummiophænget og olien på bagtøjet med tilsætning af omtalte additiv. Det tog noget men desværre ikke det hele.

P.S. Jeg skulle i øvrigt hilse fra IH´en der har det fint, selv om den snart har 40 års jubilæum. Den er godt nok lidt utæt i bunden, men det bliver vi vel alle med alderen ...

(udmeldt) ClausX

Det kan måske også være

Indlægaf (udmeldt) ClausX » 4. feb 2011, 21:49

Det kan måske også være slidte/ødelagte kardan- eller drivakselkryds.....
Det var årsagen til "klunk"-lyde fra bagtøjet på min Vette for et par år siden.
MVH
Claus

vette1-839

Hej alle. Tak for alle gode

Indlægaf vette1-839 » 11. feb 2011, 08:40

Hej alle.
Tak for alle gode indput. Ja så må jeg jo ha` den på liften igen for at undersøge sagen nærmere.
Mvh. John

Tilbage til "Generelt teknisk forum"