converter

Teknisk relateret snak
mercy

converter

Indlægaf mercy » 10. nov 2010, 13:42

Davs:o
Er det nogle af jer der ved hvad en converter gør "Tror måske jeg har stavet det rigtig"
Hvis det er som jeg tror det er, er den den vi måske skal have skiftet på vores vette 71 med th 400 automat gear. Grunden til jeg tror det er den, er at bilen skal stå alt for hølt i tomgang for at holde sig i gang i D eller R. Der er et minus ved den høje tomgang og det er, det store ryk der kommer i bilen når man så sætter den i gear. Så vidt jeg ved skulle alt varcum virke på bilen "Jeg har ikke fundet noget som ikke skulle"
Er jeg helt galt på den eller kunne det lyde som den???????

Hilsen Søren K:seeya:

Lykkemark

Hej Søren Her er på en

Indlægaf Lykkemark » 11. nov 2010, 01:14

Hej Søren

Her er på en flad tallerken hvad en converter gør:

http://www.fearthemonster.com/techinfo/torqueconverter/

Når jeg starter "damperen" i sæson'en altså næsten hver dag (faktisk hver dag) så har den en tomgangsomdrejning på 600, det er en bb.
Dette opstår lige med det samme, fordi den er i gang hver dag.
Efter ca 10 til 15 kilometers kørsel vil den gerne hæve omdrejningstallet i tomgang til ca 1000 i frigear altså P eller Neutral.
Jeg har ikke nødvendigvis ret i min tankegang, men, jeg har en tyrkertro på at det er varmen fra mit indsugningsmanifold der påvirker min lille bimetalfjeder til karburatoren, for den er dækket af adskillige lag maling.
Jeg kender til fulde den med rykket, men jeg ville ikke tilskrive converteren dette.

Lykkemark

Piet

Converteren er din forbindelse imellem

Indlægaf Piet » 11. nov 2010, 21:29

Converteren er din forbindelse imellem gearkasse og motor, i grove træk kan du sammenligne den med en kobling på en bil med manuelt gear.
converteren findes i forskellige udgaver alt efter hvor stort moment den skal kunne klare og desuden kan man få dem med forskellig "stall speed" stallspeed nummeret eks. 2000 er en beskrivelse af ved hvilke omdrejninger konverteren laver maksimum kraftoverførsel, under denne rpm vil konverteren "fedte" lidt ligesom at file lidt på koblingen.
en højere stallspeed konverter vil altså sørge for at din motor hurtigere kan komme op i omdrejninger hvor den vil yde bedre og det med hurtigere accelelration til følge.

En for høj stallspeed vil dog være irreternde ved cruising og den vil give dårligere benzinøkonomi, det er essentielt at converteren er afstemt til både gearkasse og motor.
der findes også convertere med lock up det er en elektrisk anordning som låser konverteren så den ikke kan fedte, det kan føles lidt som et ekstra gear, jeg har lige idag monteret en 4gears automatgearkasse på en corvette c3 incl lockup cobnverter og det føles nu som om den har 5gear, ved 110km/t ligger den på 1800rpm.

tilbage til dit spørgsmål :) problemet med dit setup er at din motor har en forholdsvis skarp knastaksel som gør at motoren er nødsaget til at have en lidt højere tomgang
og det giver mange gange et slemt ryk når man sætter bilen i gear, den lave vacuum på din motor pga din knastaksel gør at når du sætter bilen i gear så vil modstanden på motoren få tomgangen til at falde. så det kan være en lidt ond cirkel, i nogle tilfæde vil en ny converter hjælpe på problemet hvis den "fedter" nok i tomgang altså mindre belastning på motoren.
Den TH 400 gearkasse du har monteret er en meget solid gearkasse men den er samtidig utroligt tung at trække,faktisk findes de ikke mere energislugende :) hvilket også er med til at forværre dit problem. ofte kan man vinde omkring 30-50HK ved at skifte til en lettere gearkasse.

nogle konverter byggere opgiver stallspeeden feks 2000- 2400rpm som egentligt er det mest korrekte da stallspeeden er bestemt af hvilket moment din motor yder, jo højere moment jo højere stallspeed.

mercy

Hej med jer. Tak for jeres

Indlægaf mercy » 17. nov 2010, 08:44

Hej med jer.
Tak for jeres svar, så ved man sku det ........Tror jeg skifter den i løbet af vinteren for problemet er ikke blevet mindre, især efter montering af full rull vippearme er det blevet større??? Måske er den bare slidt.
Hilsen Søren k
PS: Jeg skal nok huske at ringe Piet har ikke glemt det.

Tilbage til "Generelt teknisk forum"