K arburator problemer.

Teknisk relateret snak
(udmeldt) Jonna #1000
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. feb 2010, 10:09

K arburator problemer.

Indlægaf (udmeldt) Jonna #1000 » 24. okt 2010, 23:06

Er ejer af en Corvette c 3 69 - har fået lidt problemer når motoren skal startes- disse ytres sig sådan at motoren ikke går rent og ikke på alle cylindre indtil den er drift varm, der efter er der ingen problemer. har en mistanke om at det kan være bi metals fjederen til chokerspjældet der er rusten eller knækket - skal choker spjældet være lodret eller vandret når motoren er kold (Rochester kaburator) har prøvet manuelt at at tage spjældet op i lodret hvilke bevirker at motoren går rent - hvilke kun bekræfter mistanken til fjederen- men måske er der bedre bud der ude- et spørgsmål mere på de sekundere spjæld står der 327 efterfulgt af nogle andre tal som jeg ikke lige kan huske nu. men motoren er en 350 hænger det sammen? hilsen Ole.

Shark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 21. jun 2008, 18:44

Hej Ole Det bedste du kan

Indlægaf Shark » 25. okt 2010, 12:09

Hej Ole

Det bedste du kan gøre er at sende en mail til Lars Grimsrud (V8FastCars@msn.com) og bede om en kopi af hans "Q-Jet Tuning Paper". Den beskriver hvordan choker systemet skal fungere.

Choker spjældene står (næsten) lodret når chokeren er inaktiv og der skal de blive stående indtil du har aktiveret den ved at træde speederen i bund en gang.
Når chokeren er aktiveret må spjældet ikke være helt lukket, jeg kan ikke huske afstanden men det står i Lars' beskrivelse.
Det er ganske rigtigt bimetal fjederen der sidder på manifolden der styrer positionen på choker spjældene (med mindre du har elektrisk choker, men der har du jo nok ikke når du selv nævner bimetallet), men der er et større system af aksler og arme der har indflydelse på chokerens funktion, så det er ikke nødvendigvis fjederen der forårsager fejlen.
En anden (og sandsynlig) mulighed er den vacuum dåse der sidder på siden af karburatoren, dens opgave er netop at åbne chokerspjældene lidt for at motoren ikke bliver kvalt når chokeren aktiveres.
Q-jet karburatorer er temmelig komplicerede, derfor er der ikke stor chance for at finde fejlen ved "fejlfinding over internettet".

Held og lykke med projektet.

Mvh.
Karsten

admin
Indlæg: 0
Tilmeldt: 14. maj 2008, 22:27

Det ligger faktisk her på

Indlægaf admin » 25. okt 2010, 12:33

Det ligger faktisk her på CCD under Technik/Tekniske PDP files, sammen med en masse andet.

http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/ccdtechnic/pdf_technic/QJetTuningPaper.doc

Eller denne om problemer med Q-Jet

http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/ccdtechnic/pdf_technic/Q-Jet_Troubleshooting.pdf

(udmeldt) Jonna #1000
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. feb 2010, 10:09

Tusind tak Karsten Prøver mig frem

Indlægaf (udmeldt) Jonna #1000 » 30. okt 2010, 11:18

Tusind tak Karsten
Prøver mig frem med håb og små bønner.
Mvh. Ole Kalvig.


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster