godaften.
har igen brug for et råd af jer guru'er herinde
sagen er den at der er rust i 'header baren' på min 1970'er (er næsten sikker på det er det den hedder men for at være sikker: den metal liste der er på undersiden glasfiberen mellen hjelmen og lygterne) og vil nu skifte den...
som i sikkert kan høre er jeg lidt af en rookie, så her kommer regnen af spørgsmål:
kan jeg skifte den uden at afmontere hele glasfiber fronten ?
skal den boltes eller nittes fast ?
skal jeg bruge andet end en ny header bar og bonding ?
og har i evt. nogle råd til hvorledes det skal ordnes ?
på forhånd tak
mvh thomas #911
header bar bøvl
Hej Thomas Jeg er ikke praktisk
Hej Thomas
Jeg er ikke praktisk guru, men jeg er ivrig læser og det kan man også få nogle ideer af.
På dit spørgsmål 1 er svaret : ja det kan du godt, du skal fjerne din kølerhjelm og forlygter (incl åbne lukke mekanismen) så kan du komme til at arbejde.
Dit spørgsmål nr 2. er svaret lidt delt. Som den sidder nu er den nittet fast, dvs at hovedet på nitten sidder i fiberen. Jeg vil umiddelbart mene udfra det jeg læser at det er meget risikabelt at lege med en boremaskine her. Tag en Dremel minisliber eller et skarpt mejsel og hug nitterne af, men husk at mærke omhyggeligt op så din "bar kommer tilbage på nøjagtigt samme plads.
På spørgsmål 3 er svaret vel ny bar og lim, og nu hvor du har lygter og mekanismer ude, er et kritisk eftersyn af disse vel på sin plads.
Jeg vedlægger lige et link:
http://forums.corvetteforum.com/c3-general/2665990-header-bar-bonding-strip-removal.html
Lykkemark
Jeg er ikke praktisk guru, men jeg er ivrig læser og det kan man også få nogle ideer af.
På dit spørgsmål 1 er svaret : ja det kan du godt, du skal fjerne din kølerhjelm og forlygter (incl åbne lukke mekanismen) så kan du komme til at arbejde.
Dit spørgsmål nr 2. er svaret lidt delt. Som den sidder nu er den nittet fast, dvs at hovedet på nitten sidder i fiberen. Jeg vil umiddelbart mene udfra det jeg læser at det er meget risikabelt at lege med en boremaskine her. Tag en Dremel minisliber eller et skarpt mejsel og hug nitterne af, men husk at mærke omhyggeligt op så din "bar kommer tilbage på nøjagtigt samme plads.
På spørgsmål 3 er svaret vel ny bar og lim, og nu hvor du har lygter og mekanismer ude, er et kritisk eftersyn af disse vel på sin plads.
Jeg vedlægger lige et link:
http://forums.corvetteforum.com/c3-general/2665990-header-bar-bonding-strip-removal.html
Lykkemark
tusind tak for svaret og
tusind tak for svaret og linket lykkemark :-)
blev en hel del klogere, men vil ikke udelukke der senere kommer flere spørgsmål til emnet...
skulle andre have tips og tricks så hold jer endelig ikke tilbage...
mvh thomas
blev en hel del klogere, men vil ikke udelukke der senere kommer flere spørgsmål til emnet...
skulle andre have tips og tricks så hold jer endelig ikke tilbage...
mvh thomas
Hej Thomas . Jeg har
Hej Thomas . Jeg har på min 72er udskiftet nitterne med rustfri skruer, derved er det nemmere at justere højderne så det passer med hjælmen , de gamle nitter var iret med det resultat at der var buler i lakken.
mvh Lars.
mvh Lars.
Hej Thomas Du er velkommen til
Hej Thomas
Du er velkommen til at ringe til mig hvis der er noget du er i tvivl om.
Jeg fjernede nitterne i min headerbar i 2009 (billederne fra Corvetteforum som Lykkemark har indsat er fra min bil :-)
Mvh.
Karsten
Tlf. 3050 4992
Du er velkommen til at ringe til mig hvis der er noget du er i tvivl om.
Jeg fjernede nitterne i min headerbar i 2009 (billederne fra Corvetteforum som Lykkemark har indsat er fra min bil :-)
Mvh.
Karsten
Tlf. 3050 4992
Karsten Jeg synes dit loft er
Karsten
Jeg synes dit loft er fint ;-)
(mit er heller ikke malet endnu).
fnis
Lykkemark
Jeg synes dit loft er fint ;-)
(mit er heller ikke malet endnu).
fnis
Lykkemark
Bor den gamle af med
Bor den gamle af med et nyt frisk bor, og start med et 2-3mm bor, når den gamle er boret af får du lavet en ny i rustfri, ikke dyrere end at få en ny i jern hjem fra usa, den nye i rustfri laver du gevindhuller i så du kan justere ved at ligge rustfri skiver imellem fiber og headerbar og slutter af med kontramøttrikker underneden gerne selvlåsende, fordi man med tiden kan se nitterne i lakken er fordi nitterne bliver trukket ned af rust på headerbar.
Det er nu ikke korrekt,
Det er nu ikke korrekt, bulerne kommer fordi nitterne korroderer (se f.eks nitte #3 i øverste række på billedet)
- Vedhæftede filer
-
- nitter.jpg (92.48 KiB) Vist 7815 gange
Hvis lakken buler op ved
Hvis lakken buler op ved nitterne er det nitterne der tærer, den jeg skiftede var der fordybninger ved hver nit og det var headerbar der var tyk af rust som derved trak nitterne ned, men uanset hvad, laver du det i rustfri skal det ikke laves igen.
mange tak for hjælpen d'herre,
mange tak for hjælpen d'herre, det har været til stor hjælp...
blev dog noget overrasket da jeg fjernede resten af den rustne headerbar og opdagede at de famøse nitter ikke var tilstede, jeg fjernede limen mm for mm med en dremmel sliber, mærkede op, og limede den nye headerbar fast igen uden nitter, hele herligheden tog sin tid (fik også lige nusset lidt om lygtekonsollerne, lygter og bevægelige dele nu når jeg alligevel var igang...) men resultatet er blevet rigtig godt...
nu mangler det bare at blive noget fornuftigt vejr så vi snart kan komme ud og trille
mvh thomas
blev dog noget overrasket da jeg fjernede resten af den rustne headerbar og opdagede at de famøse nitter ikke var tilstede, jeg fjernede limen mm for mm med en dremmel sliber, mærkede op, og limede den nye headerbar fast igen uden nitter, hele herligheden tog sin tid (fik også lige nusset lidt om lygtekonsollerne, lygter og bevægelige dele nu når jeg alligevel var igang...) men resultatet er blevet rigtig godt...
nu mangler det bare at blive noget fornuftigt vejr så vi snart kan komme ud og trille
mvh thomas
Tilbage til "Generelt teknisk forum"