Jeg skal igang med at renovere differentialet på min 69. Der er en hel del aksial slør i de udgående aksler, hvilket giver en noget livlig bagende.
Spørgsmålet er så, hvor opstår det aksiale slør i de udgående aksler? Kaldes "yoke".
Jeg må erkende at jeg ikke på nuværende tidspunkt har sat mig dybere ind i differentialets opbygning.
På forhånd tak.
C3 Differentiale
Det er en rimelig simpel
Det er en rimelig simpel operation.
Du skal have din bageste crossmember ned, den som sidder i de 2 vulkaniserede ophæng dit bagtøjsdæksel er nemlig boltet fast i den oppefra.
når dækslet er af kan du tage låseringen på yoken og trække den ud, vær opmærksom på at nogle gange er yokes ende så slidt at den er "mushroomet" altså materialet er skubbet ud det kan bevirke at du ødelægger pakdåsen når du trækker dem ud.
pakdåsen er dog nem at skifte det gøres udefra.
Sløret opstår i selvel Yokes'ne da de slides op imod en hærdet aksel som holder spidergearene, det er helt normalt at have et par milimeter slør idem
men hvis det bliver mere end det så er hærdningen af yoken væk og de vil slides ned ret hurtigt, hvis de bliver slidt tilstrækkeligt ned så kan du være uheldig at låseringen bliver spist
og så bliver akslen helt flydende (kan rykkes frit ud af bagtøjet).
Selve yoken findes i 2 versioner en std og en heavy duty, forskellen ligger i bespændingen af trækakslen, på de almindelige sidder der 2 bøjler (u-bolt) med møtrikker på på heavy duty yokes er basen kraftigere og der er lavet gevind til at spænde caps/overfald på.
Du skal have din bageste crossmember ned, den som sidder i de 2 vulkaniserede ophæng dit bagtøjsdæksel er nemlig boltet fast i den oppefra.
når dækslet er af kan du tage låseringen på yoken og trække den ud, vær opmærksom på at nogle gange er yokes ende så slidt at den er "mushroomet" altså materialet er skubbet ud det kan bevirke at du ødelægger pakdåsen når du trækker dem ud.
pakdåsen er dog nem at skifte det gøres udefra.
Sløret opstår i selvel Yokes'ne da de slides op imod en hærdet aksel som holder spidergearene, det er helt normalt at have et par milimeter slør idem
men hvis det bliver mere end det så er hærdningen af yoken væk og de vil slides ned ret hurtigt, hvis de bliver slidt tilstrækkeligt ned så kan du være uheldig at låseringen bliver spist
og så bliver akslen helt flydende (kan rykkes frit ud af bagtøjet).
Selve yoken findes i 2 versioner en std og en heavy duty, forskellen ligger i bespændingen af trækakslen, på de almindelige sidder der 2 bøjler (u-bolt) med møtrikker på på heavy duty yokes er basen kraftigere og der er lavet gevind til at spænde caps/overfald på.
Tak for svaret Piet, jeg
Tak for svaret Piet, jeg vil bestille et par friske yokes.
Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster