Hej hej
Jeg har købt et sæt poly bøsninger til undevognen af min nyerhvervede 1971'er. Jeg er færdig med at skifte dem i bagenden.
Men jeg synes da, at bøsningerne til de bageste bærearme virker ringere end de originale. De var nemlig presset sammen inde i bærearmen. De ny poly bøsninger består af et rør, samt skiver med en lille false i hver ende. De skal bare lige samles med en gummihammer.
Hvad er jeres erfaringer med dette?
VH Mulen
Poly bøsninger
Hej Mulen Jeg brugte skruestikken og
Hej Mulen
Jeg brugte skruestikken og det var en af de svære, til at presse dem sammen, samt noget rundstål til enderne. jeg mener at man skal bruge en presser til det, men når man ikke har det må man nøjes.
kim
Jeg brugte skruestikken og det var en af de svære, til at presse dem sammen, samt noget rundstål til enderne. jeg mener at man skal bruge en presser til det, men når man ikke har det må man nøjes.
kim
-
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 15. jan 2010, 11:23
- Geografisk sted: Ålsgårde
- Kontakt:
Hej Kim Jeg tror også nok,
Hej Kim
Jeg tror også nok, jeg gjorde det med den store skruestik. Men de gamle var jo presset sammen, så de var helt koniske i enderne.
De nye virker ikke nær så slidstærke, da de kun rører bolten inden i med de smalle kanter på skiverne...
Jeg overvejede at købe et sæt originale gummibøsninger til bærearmene da jeg så dem. Men det er for sent nu, de er monteret.
VH Mulen
Jeg tror også nok, jeg gjorde det med den store skruestik. Men de gamle var jo presset sammen, så de var helt koniske i enderne.
De nye virker ikke nær så slidstærke, da de kun rører bolten inden i med de smalle kanter på skiverne...
Jeg overvejede at købe et sæt originale gummibøsninger til bærearmene da jeg så dem. Men det er for sent nu, de er monteret.
VH Mulen
Jeg har aldrig kunne se
Jeg har aldrig kunne se fidusen ved polybøsninger, de fabriksfremstillede gummibøsninger er vulkaniseret fast så bærearme Osv. bliver hvor de skal være, og når der skal monteres polybøsninger bliver man rådet til at smøre dem rigeligt med silikone fedt for at undgå knirkelyde, hvordan ved bærearme Osv. så hvor de skal være.
Hej Mulen Prøv dette limk http://www.vbandp.com/
Hej Mulen
Prøv dette limk http://www.vbandp.com/ søg så i venstre side under Instructions, klik derefter på 41042-pdf Poly Trailing Arm Bushing Kit (1963-82 Corvette)
der står alt det du skal ,
Kim
Prøv dette limk http://www.vbandp.com/ søg så i venstre side under Instructions, klik derefter på 41042-pdf Poly Trailing Arm Bushing Kit (1963-82 Corvette)
der står alt det du skal ,
Kim
Orv så er man på
Orv så er man på hjemmebane, Polyurethane, det er jo lige mig, og det er gummi for den sags skyld også (den ældre Lykkemark kørte en gummiextruder på NKT "Nordiske Kabel og Traadfabrikker A/S på La Coursvej, Frederiksberg, hvor den yngre Lykkemark (mig) kom i lære som elektriker, indtil jeg fandt ud af at funktionærer, ikke behøvede at gå i grønt arbejdstøj, og de havde muligheden for at tjene nogle flere penge. Så det var tilbage til skolen og uni igen.
Lad os være enige om, at det "gummi" vi skal bruge til udendørs aktiviteter hedder (hvis det er Du Pont= Neoprene, og hvis det er det tyskerne opfandt under anden verdernskrig da de ikke havde adgang til naturlige gummi resoursser Chloropren. Skal man lave dette produkt. og så vil jeg blæse wikipedia og meget andet en hatfuld, så skal man have adgang til tjære og kridt.
Som tommelfingerregel kan man sige at denne blanding med tilsætning af diverse kemi, kan modstå benzin etc. men den ultraviolette nedbrydning kommer man ikke ud over (læs= sollys) ligesådan temperaturforandringer, derfor alle de revner i ser i "gummi", f.eks når i kikker på boltene på bagfjederen. Stearinsyren er kravlet ud, og revnerne kommer, og en hårdhedsmåling af det såkaldte "gummiemne" skal så ikke måles i Shore A, men snarere i Brinell og Rockwell.
I kan lave jeres egen prøve der gøres således: "Læg et bildæk på et stykke linoleum, og jeg kan garantere at der vil blive en sort stribe på 14 dage der aldrig kan komme væk, "blødgørende kemi vandrer og bringer kønrøg (carbon black) også kendt som tryksværte med sig. Tryksværte er det der gør dit dæk sort.
Vi mennesker har en opfattelse af at gummi, er naturkautsjuk der kommer fra et træ. Dette er kun tilfældet hvis vi snakker billardbander (stadigvæk blypressede før vulkanisering) og ubådsbatterirum (og i det tilfælde taler vi om en halvvulkaniseret vare der er klaret i bakker på eksotiske strande) eller måske som "gardin" i de biler som suger skidt og møg på gader og stræder, ellers glem det.
Det gummi du ser i det daglige i form af dæk og slanger indeholder en meget lav procentdel naturgummi, der bliver kalandreret (det hedder det) med alskens fyldstoffer
Jeg kunne aldrig drømme om at investere en bøjet femøre i noget der er så svært at manøvrere rundt i, med noget der var lavet, af noget påstået gummi, der er ikke mere gummi i det en de buffer's der er under dit toiletbrædt. At skidtet (gummifiduserne) ikke knirker er på grund af indholdet af stearinsyre som også er et billigt fyldstof fra Kina.
Når vi taler PU defineret i dette tilfælde som PU Elastomer,så er vi ovre i den ende af oliekemiskalaen hvor vi skal til at holde fast. PU eller Polyurethan er faktisk et gammelt produkt opfundet af Hr Otto Bayer (Bayer kemi ligesom Aspirin). Vi taler om en to/eller fler ikomponent blanding i en form, baseret på: En isocyanat, eller et mix alt efter hvor højt du vil gå på stammen og en polyol med tilhørende kemi polyester eller polyether. Sagt på godt dansk, slider du på dine sko og de suger vand er det polyether, knækker de i revner her pga kulden er det sikkert Polyester.
Hvad snakker han om: Jeg taler om det bilrat du sidder med i dagliggryden, jeg taler om isoleringen i dit køleskab, jeg taler om dine skosåler, jeg taler om dine velux vinduers rammer, jeg taler om den "skumgummipude" du sidder på medens du læser dette.
PU er den rigtige ting at anvende idag, også til dit formål, skal du presse noget på, så smør først, opvaskemiddel er fint, ligesom når du fuger. Der er da også røvere i PU, kan du lave en form i glasfiber, kan du sikkert også røre PU sammen i en kaffekande og få et godt resultat.
Du skal lave din forretning med et ordentligt firma som har et ordentligt renommè.
Kunststof der arbejder mod kunststof, knirker fordi det er tørt. Prøv at tage din hånd op til kinden og gnid løs, og det er ikke engang kunststof. Tag din silikone spray fra Biltema 34,- for en kæmpedåse og giv det en tur så er der intet knirk. Faktisk ligesom du smører dine dørhængsler i dit hus, "fupgummiet"det rådner bare.
Skulle der være indsigelser a'la "denne gummifabrik laver alt fra bunden til Corvette," så er jeg dæleme interesseret (det vil være spændende at se hvor mange gummifabrikker der eksisterer) med kedler, kalander, valseværker, extrudere, rotations støbning (ligesom ørespøjter, nu nærmer vi os ;-)
Disse såkaldte gummifabrikker findes vist ikke i områder vi kan sammenligne os med. Men PU kræver knowhow og kan måske desværre ( hvis det er sjuskere) laves på få kvadratmetre.
Sådan er det
Lykkemark
Lad os være enige om, at det "gummi" vi skal bruge til udendørs aktiviteter hedder (hvis det er Du Pont= Neoprene, og hvis det er det tyskerne opfandt under anden verdernskrig da de ikke havde adgang til naturlige gummi resoursser Chloropren. Skal man lave dette produkt. og så vil jeg blæse wikipedia og meget andet en hatfuld, så skal man have adgang til tjære og kridt.
Som tommelfingerregel kan man sige at denne blanding med tilsætning af diverse kemi, kan modstå benzin etc. men den ultraviolette nedbrydning kommer man ikke ud over (læs= sollys) ligesådan temperaturforandringer, derfor alle de revner i ser i "gummi", f.eks når i kikker på boltene på bagfjederen. Stearinsyren er kravlet ud, og revnerne kommer, og en hårdhedsmåling af det såkaldte "gummiemne" skal så ikke måles i Shore A, men snarere i Brinell og Rockwell.
I kan lave jeres egen prøve der gøres således: "Læg et bildæk på et stykke linoleum, og jeg kan garantere at der vil blive en sort stribe på 14 dage der aldrig kan komme væk, "blødgørende kemi vandrer og bringer kønrøg (carbon black) også kendt som tryksværte med sig. Tryksværte er det der gør dit dæk sort.
Vi mennesker har en opfattelse af at gummi, er naturkautsjuk der kommer fra et træ. Dette er kun tilfældet hvis vi snakker billardbander (stadigvæk blypressede før vulkanisering) og ubådsbatterirum (og i det tilfælde taler vi om en halvvulkaniseret vare der er klaret i bakker på eksotiske strande) eller måske som "gardin" i de biler som suger skidt og møg på gader og stræder, ellers glem det.
Det gummi du ser i det daglige i form af dæk og slanger indeholder en meget lav procentdel naturgummi, der bliver kalandreret (det hedder det) med alskens fyldstoffer
Jeg kunne aldrig drømme om at investere en bøjet femøre i noget der er så svært at manøvrere rundt i, med noget der var lavet, af noget påstået gummi, der er ikke mere gummi i det en de buffer's der er under dit toiletbrædt. At skidtet (gummifiduserne) ikke knirker er på grund af indholdet af stearinsyre som også er et billigt fyldstof fra Kina.
Når vi taler PU defineret i dette tilfælde som PU Elastomer,så er vi ovre i den ende af oliekemiskalaen hvor vi skal til at holde fast. PU eller Polyurethan er faktisk et gammelt produkt opfundet af Hr Otto Bayer (Bayer kemi ligesom Aspirin). Vi taler om en to/eller fler ikomponent blanding i en form, baseret på: En isocyanat, eller et mix alt efter hvor højt du vil gå på stammen og en polyol med tilhørende kemi polyester eller polyether. Sagt på godt dansk, slider du på dine sko og de suger vand er det polyether, knækker de i revner her pga kulden er det sikkert Polyester.
Hvad snakker han om: Jeg taler om det bilrat du sidder med i dagliggryden, jeg taler om isoleringen i dit køleskab, jeg taler om dine skosåler, jeg taler om dine velux vinduers rammer, jeg taler om den "skumgummipude" du sidder på medens du læser dette.
PU er den rigtige ting at anvende idag, også til dit formål, skal du presse noget på, så smør først, opvaskemiddel er fint, ligesom når du fuger. Der er da også røvere i PU, kan du lave en form i glasfiber, kan du sikkert også røre PU sammen i en kaffekande og få et godt resultat.
Du skal lave din forretning med et ordentligt firma som har et ordentligt renommè.
Kunststof der arbejder mod kunststof, knirker fordi det er tørt. Prøv at tage din hånd op til kinden og gnid løs, og det er ikke engang kunststof. Tag din silikone spray fra Biltema 34,- for en kæmpedåse og giv det en tur så er der intet knirk. Faktisk ligesom du smører dine dørhængsler i dit hus, "fupgummiet"det rådner bare.
Skulle der være indsigelser a'la "denne gummifabrik laver alt fra bunden til Corvette," så er jeg dæleme interesseret (det vil være spændende at se hvor mange gummifabrikker der eksisterer) med kedler, kalander, valseværker, extrudere, rotations støbning (ligesom ørespøjter, nu nærmer vi os ;-)
Disse såkaldte gummifabrikker findes vist ikke i områder vi kan sammenligne os med. Men PU kræver knowhow og kan måske desværre ( hvis det er sjuskere) laves på få kvadratmetre.
Sådan er det
Lykkemark
Hej hej Jeg har købt et
Hej hej
Jeg har købt et sæt poly bøsninger til undevognen af min nyerhvervede 1971'er. Jeg er færdig med at skifte dem i bagenden.
Men jeg synes da, at bøsningerne til de bageste bærearme virker ringere end de originale. De var nemlig presset sammen inde i bærearmen. De ny poly bøsninger består af et rør, samt skiver med en lille false i hver ende. De skal bare lige samles med en gummihammer.
Hvad er jeres erfaringer med dette?
VH Mulen
Heldigt at du kun har nået bagenden, så kan du endnu nå at få det lort smidt væk og få fat i nogle rigtige gummibøsninger.
Poly bøsninger er kun for dem der godt kan lide at det siger KNIRK...KNARK hver gang man kører over et fartbump.
Jeg har selv været så uheldig/tåbelig at få dem monteret i A-armene i for og er så træt af dem at jeg nok skal have dem skiftet til gummi på trods af at det er et kæmpe arbejde. Jeg vidste at det er et problem med polybøsninger så jeg har absolut ikke sparet på silicone fedtet da jeg monterede dem, men ligemeget hjælper det.
-
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 15. jan 2010, 11:23
- Geografisk sted: Ålsgårde
- Kontakt:
Tak for svarene, og tak
Tak for svarene, og tak for den spændende udredning om gummi kontra PU, Lykkemark. :-)
Jeg er forberedt på, at de nye bøsninger nok vil knirke lidt. Men min bekymring går ikke så meget på gummi/poly, men mere på selve bøsningen inden i. Jeg synes jo slet ikke, at den ligger an på den bolt, der går igennem det hele. Det er kun lige falsen på de yderste skiver (som er presset ca 2 mm ind i bøsningen), der rører bolten. Jeg er bange for, at falsen på skiverne hurtigt vil blive slidt, og så har jeg sikkert mere slør i bagenden end før...
Jeg er forberedt på, at de nye bøsninger nok vil knirke lidt. Men min bekymring går ikke så meget på gummi/poly, men mere på selve bøsningen inden i. Jeg synes jo slet ikke, at den ligger an på den bolt, der går igennem det hele. Det er kun lige falsen på de yderste skiver (som er presset ca 2 mm ind i bøsningen), der rører bolten. Jeg er bange for, at falsen på skiverne hurtigt vil blive slidt, og så har jeg sikkert mere slør i bagenden end før...
Mule Hvilket produkt har du købt
Mule
Hvilket produkt har du købt ? Smid et link.
Vi ved jo ikke hvad vi taler om.
Lykkemark
Hvilket produkt har du købt ? Smid et link.
Vi ved jo ikke hvad vi taler om.
Lykkemark
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27
Hej hej Jeg har købt et
Hej hej
Jeg har købt et sæt poly bøsninger til undevognen af min nyerhvervede 1971'er. Jeg er færdig med at skifte dem i bagenden.
Men jeg synes da, at bøsningerne til de bageste bærearme virker ringere end de originale. De var nemlig presset sammen inde i bærearmen. De ny poly bøsninger består af et rør, samt skiver med en lille false i hver ende. De skal bare lige samles med en gummihammer.
Hvad er jeres erfaringer med dette?
VH Mulen
Jeg forstår ikke helt. Kan du forklare yderligere? Poly bøsninger kommer da med shims samt et hjulmøtrik lignende lille presseværktøj.
Det er disse vi taler om?

C3
Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 3 gæster