C3 1968 - lidt hjælp søges desperat...

Teknisk relateret snak
John W

C3 1968 - lidt hjælp søges desperat...

Indlægaf John W » 7. jan 2010, 20:07

Hej venner = ALLE Corvette-entusiaster i klubben.

Håber der er en flink mand med en 68'er der har tid til lige at gå ud og kigge under hjelmen på deres biler en af dagene...og måske ta' et par billeder....

Først en lille indledning... mine viskere har aldrig virket i min ejertid, og jeg har fundet ud af at "nogen" har sat en forkert (= nyere type) v.motor i bilen. Der mangler simpelthen de 3 ledninger der skal sættes sammen med stikket ved siden af (til højre) for v.motoren.

Jeg skal en af dagene til at montere en "ny" (= rebuild) viskermotor fra USA på min 68'er. Der er bare lige det ved det, at de 3 løse ledninger i den nye motor ikke har samme farver som de iflg. ledningsdiagrammet skulle have.

Ledningsfarverne på den nye motor er blå - sort - hvid.
og farverne i det modsvarende stik er rød - brun - sort.

Jeg har læst mig til at den hvide skal sætte sammen den sorte i stikket.
Men de 2 andre kan jeg ikke lige finde ud af... (tør ikke at eksperimentere)

Vedlagt fotos af den nye v.motor samt stikket i bilen.

Håber der er en der vil/kan hjælpe.

venlig hilsen
#1086 - John Würtz - Herning

:auto: bevar humøret - foråret er snart lige om hjørnet...

Roald #606

jeg stod i samme problem

Indlægaf Roald #606 » 7. jan 2010, 21:16

jeg stod i samme problem sidste år. Jeg brugte informationerne i linket nedenunder og sammenlignede ledningerne med dem fra min gamle original motor

In many cases a replacement wiper motor will have three loose wires and come with a set of male terminals to crimp on and place in your existing connector. On original wiper motors the wire coming from the back of the motor can was a blue wire with a white textured sheath on it. (Peal the sheath back and you’ll see). On the rebuilt motors purchased over the counter they will have a white wire in most cases. This always plays with your mind when trying to wire up the car to the original connector.
To make sure you have the wires in the connector look at it from the side you can see the brass terminals. You should have Tan on top, Red to the right and Blue (or white) to the left.

http://willcoxcorvette.com/instructions/revised_wiper_68_need_to_be_pdfd_and_put_on_the_site.pdf

http://willcoxcorvette.com/instructions/68_wiper_schematic.pdf

68 viskermotoren er forbundet helt anderledes end 69+ såvidt jeg husker, så du skal have en 68'er viskermotor

John W

Hej Roald. Tak for dit

Indlægaf John W » 7. jan 2010, 21:52

Hej Roald. Tak for dit svar.
Der er ganske rigtigt stor forskel på tilslutningen på en 68'er og de nyere modeller. Det er en 68 motor jeg har købt.

Men jeg har allerede i forvejen downloaded og studeret Willcox's anvisninger & ledn. diagram både forfra og bagfra...og troede så at resten var piece of cake....

Men problemet er jo at der ingen rød og brun ledning er i den nye v.motor.
Der er en blå og en sort (samt den hvide, der efter willcox anvisning skal forbindes med den sorte i bilens stik.)

Løsningen må kunne findes hvis der er en anden 68-ejer med en rebuild v.motor med samme ledningsfarver som min. Så kan jeg se om den blå ledning fra v.motoren skal forbindes med rød i bilens stik - eller om det er den sorte fra v.motoren der skal til rød.

pyhaa - det er svært at beskrive :-)

Håber på flere svar..

vh John

Roald #606

Ja det kan jeg godt

Indlægaf Roald #606 » 7. jan 2010, 22:24

Ja det kan jeg godt se, jeg købte en rebuild motor magen til din sidste år hvor jeg havde samme problem. Jeg mener jeg sammenlignede ledningerne fra min gamle originalmotor (korrekte ledningsfarver) med dem fra den nye rebuild motor for at se hvilke ledninger der gik til hvad. Jeg kan lige kigge næste gang jeg er i værkstedet hvis der ikke kommer et andet svar inden da :)

John W

Tak igen Roald. Det vil

Indlægaf John W » 7. jan 2010, 22:43

Tak igen Roald.
Det vil være super hvis du gider kigge lidt på ledningerne i din bil, ved lejlighed.

Som nævnt var det jo en 69'er v.motor der sad i min, så jeg har ikke den originale gamle at sammenligne med. Der sad kun det ubenyttede stik ved siden af.

Jeg havde s'gu ikke drømt om at nogen kunne finde på at montere en forkert v.motor uden at forsøge at sætte den til.. But it never rains in southern california... det er nok forklaringen :-)

/John W.

Roald #606

Som nævnt var det jo

Indlægaf Roald #606 » 7. jan 2010, 22:48

Som nævnt var det jo en 69'er v.motor der sad i min, så jeg har ikke den originale gamle at sammenligne med. Der sad kun det ubenyttede stik ved siden af.

Det missede jeg lige. Så kan man lære læse lidt mere grundigt ;-)

Jeg havde s'gu ikke drømt om at nogen kunne finde på at montere en forkert v.motor uden at forsøge at sætte den til.. But it never rains in southern california... det er nok forklaringen :-)

/John W.

Yep, eller også sluttede han det til og konstaterede udfra en lille sort røgsky at det var forkert og koblede det fra igen:sifone:

John W

jeg stod i samme problem

Indlægaf John W » 7. jan 2010, 23:04

jeg stod i samme problem sidste år. Jeg brugte informationerne i linket nedenunder og sammenlignede ledningerne med dem fra min gamle original motor

http://willcoxcorvette.com/instructions/revised_wiper_68_need_to_be_pdfd_and_put_on_the_site.pdf

http://willcoxcorvette.com/instructions/68_wiper_schematic.pdf

68 viskermotoren er forbundet helt anderledes end 69+ såvidt jeg husker, så du skal have en 68'er viskermotor

Det missede jeg lige. Så kan man lære læse lidt mere grundigt ;-)

Yep, eller også sluttede han det til og konstaterede udfra en lille sort røgsky at det var forkert og koblede det fra igen:sifone:

hehe...Næeh. en 69+ kan slet ikke sættes til, da den ikke har de 3 ledninger. Den har kun de 3 stikben som styrer lav & høj fart, der - ligesom på 68'eren - sidder på motoren. Så hvordan den får strøm ved jeg ikke.

"Han" har iøvrigt også fjernet override-switchen der sidder under instr.bordet. Men jeg regner med at en alm. on-off-kontakt kan klare jobbet.

Hvis hele min fejlfindingshistorie skal med, kan jeg fortælle at jeg startede med - efter at have checket sikringsdåsen - at adskille stort set hele instr.bordet først, da jeg regnede med at fejlen sikkert lå i solenoidventil, viskerkontakt, viskerrelæ under kardanboks - eller i ledningsnettet inde i bilen. Så nu ved jeg alt om hvor de forskellige komponenter sidder :seeya:

Felix1

Hej . Hvordan får du

Indlægaf Felix1 » 11. jan 2010, 20:46

Hej . Hvordan får du sprinkleren til at virke når du sætter en anden viskermotor på - jeg har selv en 68 og viskeren virker men sprinkler funktionen virker ikke - menbranen er defekt er der iøvrigt nogen der har sådannne en membran ville det være dejligt.
Lars .

John W

Hej . Hvordan får du

Indlægaf John W » 11. jan 2010, 21:05

Hej . Hvordan får du sprinkleren til at virke når du sætter en anden viskermotor på - jeg har selv en 68 og viskeren virker men sprinkler funktionen virker ikke - menbranen er defekt er der iøvrigt nogen der har sådannne en membran ville det være dejligt.
Lars .

Hej Lars.

Jeg er ikke kommet så langt endnu.
Venter på lidt info omkring ledningsfarver.
Jeg mener at Firstmile har rep.sæt til sprinklerpumpe. Men det er ikke billigt at få vand op på vinduet :-)

Roald #606

Jeg fik kigget på mine

Indlægaf Roald #606 » 12. jan 2010, 17:08

Jeg fik kigget på mine visker motorer og det hjalp ikke så meget da min nye motor desværre ikke har samme ledningsfarver som din

Jeg har

rød til rød
hvid til sort
sort til brun

Tilbage til "Generelt teknisk forum"