Bøsninger & A-arme bøvl.

Teknisk relateret snak
Martedal

Bøsninger & A-arme bøvl.

Indlægaf Martedal » 29. mar 2009, 23:38

Efter at have bakset ulideligt med dette poster jeg lige her så andre kan søge det på forum og undgår det.
Jeg havde færdig samlet 4 arme med nye bøsninger og kun 2 af dem kunne drejes med hånden.. bøsninger sad for starmt på crossshaft og skulle have været slebet indvendigt før montering.

1) demonter a-arme
2) skrue bolte i hver bøsning ud.
3) brænd gummi ud af bøsning, kan gøre med en alimndelig gasbrænder, bare lad den hygge sig 10 min på hver bøsning.
4) Nu kan crossshaft bevæges op og ned da gummi er brændt af ikke holder den i spænd.
5) Fjern brændt gummi, så du kan slå på bøsningen metal og træk crosshaft(armen mellem bøsningerne) helt til en fa siderne og find en gaffelnøgle, der lige kan gå over den runde del af crosshaft. Sæt a-arm i spænd i en skruestik
6) spray minus40 på bøsningen så metallet trækker sig sammen
7) med en passende hammer kan du slå bøsningen ud ved at slå på gaffelnøglen, pas på med at være voldsom, dine a-arme kan bukke.
8) Når du har den første bøsninger på hver A-arm kan du hive crossshaft ind i øje hvor bøsningen sad og dermed få den ud i den anden ende. vupti væk med crossshaft og nummer 2 bøsninger skal have lidt minus40 og er ganske let at få ud.

Inden du montere bøsninger:
Lav en support(jeg skar et par sykker hårdt træ)
A-armen skal have et støtte mellem bøsnings hullerne så man ikke slår eller klemmer dem sammen. (under armene skal have 3 stykker. 1 invendigt(hvor crosshaft sidder) og 2 små til mellem bøsningshullerne.

9) Prøv bøsninger på crosshaft´s.... de skal kunne gå ned over crossshaft. Hvis nødvendigt så tape korn60 sandpapir på en bor og vikl det 6-7 gange rundt om boret. Slib bøsningen indvendigt til den går fint ned over crossshaft og kan drejes med hånden.

OBS.: Herfra skal man bruge en presse til at montere, det havde jeg ikke og jeg har slået min forsigtigt i.

10) når alle bøsninger er afprøvet så smid dem i fryseren og brug 1 halv time til at slibe bøsningshullerne i a-arme fri for gammel snavs og rust og (hvis du som jeg ikke har en presse) finde 2 32mm toppe.

Tag bøsninger op af fryseren (kun de 2 du skal montere) pres 32mm toppe ned over gummi på ydersiden af bøsningen og giv bøsninge lidt fedt udvendigt.
Sæt crosshaft i DEN RIGTIGE VEJ og press bøsningerne så langt ind du kan med håndkraft.
Med en hammer i rette størrelse, kan de nu (sålænge de er frosne) slås i uden overdrevet voldsomhed.

Pkt 10 er ikke "the right way" så den skal betragtes som hjemmetamp tamp, hvis man ikke vil finde en presse. Mine køre fint og ubesværet og armene er målt efter og har ikke deformeret sig, så det kan gøres på denne måde med lidt gefüll.

Martedal

http://www.smartracingproducts.com/pdfdocs/4512XX_5512XX_urethanebushings.pdf

Tilbage til "Generelt teknisk forum"