Jeg ved godt det har været vendt i forummet masser af gange, men jeg vil gerne have helt styr på det.
Uden vacuum i tomgang har jeg sat grundinstilling til 14 grader.
Ved ca 3000 stiger den med ca 20 til ca 34 grader
Med vacuum tilsluttet yderligere ca 18 grader.
Det er en 454 med hei. Alt er nyt.
nu går den godt igen. hele den her justering har jeg lavet for ca 1500 km siden, da jeg startede op her til foråret kunne den ikke gå tomgang, check af tænding viste at den var 10 grader ved siden af ( for lav )
Har jeg et problem??
Jeg kan også godt tænke mig at vide hvilken vacuum port på kaburator jeg skal bruge. Jeg har altid fået at vide at man skal bruge den portede (ingen vacuum i tomgang ) , men jeg så et klip på youtube der hed how to adjust your edelbrock, og der anbefalede de at bruge den ikke portede til ældre motore, det gav en bedre tomgang-
mvh Martin
tænding igen igen
Det lyder ikke helt skævt
Det lyder ikke helt skævt med den indstilling, hvis den rykker sig kan det være det beslag som holder tændingen der ikke har ordentlig bid, f.eks. så er der lavet mange kinabeslag i meget blødt metal (kromede) de holder ikke så godt fast og bøjer også eller det kan være bolten som går ned og rammer bunden af gevindet og derfor ikke får beslaget til at trykke ordentligt.
Der er ikke noget i vejen for at gå lidt længere op 36-38 grader hvis den ikke tændingsbanker ved let gas, det giver lidt flere heste og bedre forbrænding.
Brug portet vacuum (vacuum i tomgang) , du får en meget bedre tomgang og såsnart du giver gas starter den på kurven nedefra (fordi vacuumet forsvinder).
Der er ikke noget i vejen for at gå lidt længere op 36-38 grader hvis den ikke tændingsbanker ved let gas, det giver lidt flere heste og bedre forbrænding.
Brug portet vacuum (vacuum i tomgang) , du får en meget bedre tomgang og såsnart du giver gas starter den på kurven nedefra (fordi vacuumet forsvinder).
tak for svaret, men hvad
tak for svaret, men hvad er ported og ikke ported. Hvis jeg kigger i edelbrock manualen kalder de studsen der ikke har vacuum i tomgang for ported, og den anden for full time vacuum port.
Så jeg går ud fra du mener jeg skal sætte slangen til vacuum dåsen på den der hedder full time vacuum
Mvh Martin
Så jeg går ud fra du mener jeg skal sætte slangen til vacuum dåsen på den der hedder full time vacuum
Mvh Martin
tak for svaret, men hvad
tak for svaret, men hvad er ported og ikke ported. Hvis jeg kigger i edelbrock manualen kalder de studsen der ikke har vacuum i tomgang for ported, og den anden for full time vacuum port.
Mvh Martin
hej martin,
jo jeg mente vacuum fra manifold eller den studs på karburatoren som har vacuum i tomgang, hvis det er en standardmotor har det ikke så stor betydning, Lars Grimstrud har skrevet en rigtig god artikel om emnet:
http://65corvette.nonethewiser.net/technical/vacuum_advance.pdf
husk også at tændingstidspunktet godt kan være forkert, hvis man skal være sikker skal man finde TDC - top dead center, derfor kan det være nødvendigt at eksperimentere lidt for at nå de 52 grader, her er et par billede af opsætningen for at finde tdc, det kan dog også gøres med topstykker på:

Tilbage til "Generelt teknisk forum"