Q-jet karburator drukner

Teknisk relateret snak
Shark

Q-jet karburator drukner

Indlægaf Shark » 24. sep 2008, 17:08

Jeg har et seriøst problem med min Q-jet karburator. 

Da jeg forsøgte at starte bilen igår begyndte benzinen at løbe ud af karburatoren. Den har haft det problem i mindre grad en gang før men her gik det i sig selv igen. Det er jo ikke lige det mest betryggende at have benzin til at plaske rundt i et varmt motorrum!

Jeg adskildte karburatoren (toppen afmonteret) for at komme til svømmerhuset da jeg gik ud fra at der måtte sidde noget skidt i klemme ved svømmernålen. Det ser det imindlertid ikke ud til at der gør!

Er der her nogen her der har haft det problem?

Der er en rebuild label på siden af karburatoren og den ser i det hele taget helt ny ud (jeg overtog bilen for et par måneder siden).

Da jeg kortvarigt havde motoren igang lød det som om den ikke gik på alle cylindre og den røg temmelig kraftigt (ikke så mærkeligt da der jo også løb benzin ind i motoren.

Er jeg tvunget til at hive tændrørene ud og tørne motoren for at få den tømt for benzin eller hur?

P.S. Det er en 1971 350/270

/Karsten

Lykkemark

Re: Q-jet karburator drukner

Indlægaf Lykkemark » 30. sep 2008, 00:32

Hej Karsten

Jeg har ';luret den';, der er ikke noget svar på dit spørgsmål. Så enkelt er det, men der kunne have været mange svar der gik på, du skal bare skifte til og så alle navnene fra Holley til gud ved hvad.

Min Q-jet var ligesådan, den gik populært sagt ad ';røven til'; men oversvømmede heldigvis ikke. Læser man på internationale boards er det verdens bedste carb, men de kan være renoverede af den lokale skorstensfejer.

Nu er jeg ikke dig, men hvis jeg nu var, så ville jeg nu, hvor vi er slut på sæson';en anskaffe repair manualen, eventuelt ved at klikke på f.ex Q jet tuning etc på dette board under tips, ellers  er der en million hints på Digital corvettes og Corvette forum.

Ellers kunne du gøre som mig som ikke aner en skid:

1.Jeg hev den af motoren

2. Kommer der ikke noget igennem er der noget der er stoppet.

3. Blæste alt hvad der kunne blæses igennem med trykluft. Husk det er et ';guldur';, så fornuft og ikke piberenser eller tossetryk.

4. Satte det hele på og øret (stetoskop) til.

5. Alt hvad der knirkede blev smurt (med flydefedt Spheros Castrol) så det spillede.

6. Jeg var sikker på at benzinreturslangen til benzintanken virkede, og jeg ikke havde en benzinpumpe med kun to studse for ellers smadrer man en Q-jet. Læg mærke til:
returrør, pumpe, slatne slanger.

Din 

Lykkemark

ps. efter denne ';kur'; lykkedes det at passere 5,8 km/l ved 120 kmt med en BB

Shark

Re: Q-jet karburator drukner

Indlægaf Shark » 30. sep 2008, 01:05

Hej Lykkemark
Tak for svaret, jeg har dog fået den til at køre igen (så længe kunne jeg jo ikke undvære den:-).
Jeg hev låget af karburatoren og rensede svømmerhuset, der var dog ikke det store at komme efter.
Jeg hev filteret ud og her var der en masse snavs som var kommet forbi filteret og lå u huset som filteret sidder i. Filteret var faktisk faldet fra hinanden!
Da der ikke var noget skidt at se i nåleventilen må jeg antage at det er røget retur ud i filterhuset.

Angående Q-jet versus diverse alternativer så fandt jeg de samme svar som du på Corvetteforum. 'Lars' som er karburator guruen mener at Q-jet karburatoren er klart den bedste (til standard motorer).

Jeg tror at grunden til der er så mange der mener at Q-jet'en er noget skidt er at de har en 30+ år gammel karburator som har siddet i bilen fra ny og når de så har rodet med den et stykke tid eller måske fået den renoveret hos en der ikke har forstand på det så sætter de en helt ny Edelbrock eller Holley på og vupti, så virker det pludselig! Men det var jo ikke nødvendigvis fordi de andre mærker var bedre, bare mindre slidte :-)

/Karsten

Tilbage til "Generelt teknisk forum"