Hvordan er det lige med tændrør, kan de have indflydelse på motorens varmeudvikling. Kan det f.eks betale sig at skifte til koldere'; tændrør på en lettere pumpet 454 motor, for at bringe temperaturen ned ? Eller er det ikke muligt via koldere tændrør ?
Mvh Smipe
Tændrør og motor temp ?
Re: Tændrør og motor temp ?
nej det har ingen betydning for motorens temperatur, kun for hvor godt tændrørene ';klarer'; sig/om de kan holde sig rene.
lavere motor temperatur:
tæt kølerramme/også mod kølerhjelm /alt luft skal igennem køler for at komme videre igennem motorrum og ud af sidegællerne.
frisk blok/topstykker uden for meget slagger
bigblock - den lille 90 graders slange SKAL være der eller er der ingen retur når termostaten er lukket/smallblock har dette internt i blokken.
køler i god stand/kølerkappe/kølervinge skal køre indeni kølerkappen/ evt. termostatstyret elektrisk blæser.
hvis penge ikke er noget problem kan du stikke den en alukøler, en stewart alu vandpumpe og alutoppe, hjælper altsammen
lavere motor temperatur:
tæt kølerramme/også mod kølerhjelm /alt luft skal igennem køler for at komme videre igennem motorrum og ud af sidegællerne.
frisk blok/topstykker uden for meget slagger
bigblock - den lille 90 graders slange SKAL være der eller er der ingen retur når termostaten er lukket/smallblock har dette internt i blokken.
køler i god stand/kølerkappe/kølervinge skal køre indeni kølerkappen/ evt. termostatstyret elektrisk blæser.
hvis penge ikke er noget problem kan du stikke den en alukøler, en stewart alu vandpumpe og alutoppe, hjælper altsammen

Re: Tændrør og motor temp ?
Frisk blok + toppe er ok, thermostatstyret blæser (2 x flex a lite) er ok, fin temp ved alm kørsel, så masser af luft ved kølerramme og ud gennem gæller,
90 graders slange, hvad er det ? Hvor sidder den ?
Har aldrig problemer ved alm kørsel. Problemet opstod ved leg med G-tech. Allerede efter 1. forsøg. Motoren kogte dog ikke over på noget tidspunkt, men var uhyggelig tæt på det røde felt. Lidt alm kørsel med god kølevind fik dog temp ned på normal. Men problemet opstod efter hver gang bilen blev kørt op til red line under acceleration.
Har tænkt på at skifte til Super Cool kølervæske + et nummer koldere tændrør. Har desuden stillet thermostaten til blæseren så den går i gang lidt før.
Andre råd ?
Mvh Smipe
90 graders slange, hvad er det ? Hvor sidder den ?
Har aldrig problemer ved alm kørsel. Problemet opstod ved leg med G-tech. Allerede efter 1. forsøg. Motoren kogte dog ikke over på noget tidspunkt, men var uhyggelig tæt på det røde felt. Lidt alm kørsel med god kølevind fik dog temp ned på normal. Men problemet opstod efter hver gang bilen blev kørt op til red line under acceleration.
Har tænkt på at skifte til Super Cool kølervæske + et nummer koldere tændrør. Har desuden stillet thermostaten til blæseren så den går i gang lidt før.
Andre råd ?
Mvh Smipe
re:Tændrør og motor temp ?
Hej Smipe,
Jeg tror der kan være to årsager til dit problem.
1. Din vandpumpe får ikke pumpet nok vand rundt, enten pga. defekt pumpe, eller pga. restriktioner i dit kølevandssystem.
2. Din køler mangler kapacitet og er derfor ikke i stand til at køle vandet ned ved højere belastning på motoren.
Jeg ville først kikke på kølevands-thermostaten. Hvilken type kører du med? Prøv at tage den ud og kør evt. uden for at se hvordan det går med temperaturen når du giver den nogen over nakken. En ny high-flow thermostat kan måske være din løsning.
Derefter ville jeg kikke på køleren. Er den i god stand og ren både udvendigt og indvendigt? Hvis nej, så få en kølerservice til at koge den ud for dig, eller køb dig en ny i alu.
Hvis det stadigvæk ikke har løst problemet må du så have fat i vandpumpen. Good luck.
Mvh 69-Jensen.
Tændrørene er ikke årsagen til dit køleproblem. For kolde tændrør soder til og kan ikke holde sig ordentligt rene. For varme rør kan give eftertænding, brænder for hurtigt i stykker og kan nedsmelte på elektroden.
Jeg tror der kan være to årsager til dit problem.
1. Din vandpumpe får ikke pumpet nok vand rundt, enten pga. defekt pumpe, eller pga. restriktioner i dit kølevandssystem.
2. Din køler mangler kapacitet og er derfor ikke i stand til at køle vandet ned ved højere belastning på motoren.
Jeg ville først kikke på kølevands-thermostaten. Hvilken type kører du med? Prøv at tage den ud og kør evt. uden for at se hvordan det går med temperaturen når du giver den nogen over nakken. En ny high-flow thermostat kan måske være din løsning.
Derefter ville jeg kikke på køleren. Er den i god stand og ren både udvendigt og indvendigt? Hvis nej, så få en kølerservice til at koge den ud for dig, eller køb dig en ny i alu.
Hvis det stadigvæk ikke har løst problemet må du så have fat i vandpumpen. Good luck.
Mvh 69-Jensen.
Tændrørene er ikke årsagen til dit køleproblem. For kolde tændrør soder til og kan ikke holde sig ordentligt rene. For varme rør kan give eftertænding, brænder for hurtigt i stykker og kan nedsmelte på elektroden.
Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster