Røget toppakning?

Teknisk relateret snak
Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Røget toppakning?

Indlægaf Roald #606 » 2. maj 2008, 19:51

Hejsa

Er der en nem måde at se hvis der er gået en toppakning? Jeg har noget kølervand jeg skal have fundet ud af hvor forsvinder hen og jeg kan umiddelbart ikke finde et hul i kølersystemet. Radiatoren ser nu godt nok heller ikke ny ud mere...

Mvh

Roald

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

re: Røget toppakning?

Indlægaf Piet » 2. maj 2008, 21:05

Nemmeste måde er at sæte en trykprøver på systemet, hvis den mister tryk og der intet vandpild er, så ryger det ind i motoren.
Hvis der er gået en toppakning ind til en cylinder så vil kompressionen blive presset ud i kølesystemet med overtryk til følge.

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

re: Røget toppakning?

Indlægaf Roald #606 » 2. maj 2008, 21:27

Ja det var en ide. Findes der egentligt et trykprøvesæt til hjemmeværkstedet? (dvs til et overkommeligt beløb)
Men ville jeg i så fald ikke kunne se bobler i radiatoren, hvis kompressionen ryger over i kølesystemet? Hvordan med hvid røg, det vil så forekomme selv når motoren er varm eller kun ved opstart eller hvordan?

John #817
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. aug 2007, 08:36

re: Røget toppakning?

Indlægaf John #817 » 2. maj 2008, 21:54

Den eneste løsning jeg kan se på dit problem Roald, er en 427 :-)

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

re: Røget toppakning?

Indlægaf Roald #606 » 2. maj 2008, 21:58

Haha ja, det er den nemme udvej ;-) Ej, skulle der en BB i noget så bliver det den røde. Men ikke foreløbig...

karstenhorn
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jan 2007, 17:13

Re: re: Røget toppakning?

Indlægaf karstenhorn » 3. maj 2008, 09:33

Hej Roald


Den mest sikre metode til at konstatere om der er gået en toppakning er ved at få foretaget en ?sniffer test?. Det foregår ved at man monterer en anordning ved dit kølerdæksel og lader en kemisk væske komme i kontakt med dampene fra dit kølersystem. Er der udstødningsgasser i dit kølesystem skifter den kemiske væske farve. Alle ordentlige værksteder har en sådan tester og det burde ikke koste meget at få kørt en test. Problemet med trykprøvningen er at du aldrig vil opnå den samme trykforskel mellem kølevand og forbrændingskammer og de 2-3 bar du pumper op er måske ikke nok til at afsløre en eventuel lille utæthed.


Hvis der kommer kompressionstryk i kølesystem er symptomerne typisk at din kølervæske bliver ?skubbet? ud gennem overløbsslangen og/eller kølerslanger som bliver skubbet af studserne.  Oplever du ikke noget af dette, har du nok ikke kompressionstryk i kølevandet.


En trykprøver er derimod super god til at finde lækager i kølesystemet ? Det lade sig være utætte slanger, køler, varmeapparat, revner i topstykke/motorblok etc. Her kan man i ro og mag tryksætte hele systemet og derefter gå det hele grundigt igennem uden at kølervæske fordamper på varme flader når motoren kører. Vær opmærksom på at der i din indsugningsmanifold er kølekanaler hvor vandet både kan sive i olien eller i en indsugningskanal.  Ved revner i topstykke/motorblok er der dog ikke noget at se umiddelbart.


Når man mister vand fra et kølesystem er fejlfindingsprocessen typisk:


-          Kontroller for utætte slanger, køler, varmeapparat


-          Kontroller kølerdæksel om det slutter tæt og holder det rigtige tryk i systemet.


-          Kontroller for vand i olien


-          Ryger den med en meget let hvid røg selv når den er gennemvarm


-          Kontroller tændrør, en cylinder der brænder vand vil typisk være helt ren for koks og der er aflejringer på tændrør


-          Flytter den vand over i ekspansionsbeholderen/ud af systemet


 


Mvh


Karsten Horn


 


 


 


 


Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

re: Røget toppakning?

Indlægaf Roald #606 » 3. maj 2008, 11:16

Mange tak... Så har jeg en liste at gå igang med. Vand i olien er der dog ikke. Hvid damp, jeps. Men jeg har jo ikke haft den på ordentligt driftstemperatur endnu.

Jeg tror jeg får lavet bremser + gearkasse og triller så en tur på værksted og får tjekket karburator og tænding samtidig :-)


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst