Hjælp - montering af sidespejle på C3

Teknisk relateret snak
Brugeravatar
Anders #258
Geografisk sted: Skælskør

Hjælp - montering af sidespejle på C3

Indlægaf Anders #258 » 24. mar 2008, 19:52

Så er det lige ved at vetten skal til syn, men først skulle sidespejlet udskiftes, og samtidig monteres et tilsvarende i højre side. Skruerne på det originale var desværre bare så medtaget, at de knækkede ved afmonteringen...

Jeg har nu fået dørbeklædning mv. af, men kan stadig ikke rigtig komme op til monteringsstedet - (skal jo op og have det nuværende pillet ud, og så sat nye gevind-bøsninger i). Skal selve døren også skilles ad for at komme helt derop, eller er der et trick jeg ikke kender til?

Guldkorn, billeder og expert-viden er velkommen... 

Mvh. Ander #258

Torben H

re:Hjælp - montering af sidespejle på C3

Indlægaf Torben H » 24. mar 2008, 23:50

Hej Anders jeg er ikke expert, men har dog selv sat et spejl på i højre side på min. Du behøver slet ikke pille beklædningen af, der bores 2 huller i den rigtige størelse jeg husker ikke hvilken. Derefter puttes der en bøsning i hullerne udefra, som du kan montere bundpladen på og derefter skrues spejlet fast på bundpladen. Men der fulgte en udemærket brugsforvirring med det jeg købte på ebay også skabelon hvor hullerne skal bores.
Når skruerne er knækket har du selvfølgelig et andet problem, men normalt er alt muligt udefra. Men Piet har måske også et eller to liggende.

Piet

Re: Hjælp - montering af sidespejle på C3

Indlægaf Piet » 25. mar 2008, 00:45

Anders

Torben har ret du behøver ikke skille noget ad i døren for at afmontere/montere sidespejle.
I føresiden er der lavet gevind i stålrammen som sidder inde i døren, hvis du har knækket bolte her, så kan du montere spejlet som man gør i passagersiden, der bores 2 huller
og så fastgøres spejlet med 2stk ekspansionsgummi bolte.

Brugeravatar
Anders #258
Geografisk sted: Skælskør

Indlægaf Anders #258 » 25. mar 2008, 23:39

Super - tusind tak for hjælpen! Det gør det jo trods alt lidt lettere... (synes godt nok også det så ud til at være lidt bøvlet, hvis hele indmaden i døren skulle ud for bare at montere et sidespejl.. 

Mvh. Anders

(udmeldt) C3

Indlægaf (udmeldt) C3 » 25. mar 2008, 23:51

De er smarte de ekspansionsgummi bolte. Begge mine spejle sidder med nye ekspansionsgummi bolte, og begge spejle er nye.

Men de sidder løst. Dels fordi ekspansions ';tingene'; giver sig lidt.

Men mest fordi der hvor spejlet skrues på foden med en unbrako bolt på tværs igennem foden er der en del slup. Jeg har forsøgt med diverse gummi indlæg og andet - men uden held.

Er der nogen der har et godt tip til at få fastsiddende spejle på en tidlig C3?

C3 

Lykkemark

Indlægaf Lykkemark » 26. mar 2008, 00:05

Kære Jan

Vi lever jo vores liv, fremadrettet, det vi eventuelt kan se i et bakspejl er noget der er sket.

Jeg har det samme problem, det bliver noget med tæppetape (dobbeltklæbende) sekundlim, møtrikker, det vil blive løst (altså problemet).

Sådan kan man jo sætte puteren fast: 

så hvorfor ikke et spejl ?

Der er håb

Lykkemark

Piet

Indlægaf Piet » 26. mar 2008, 11:18

Jan

Det er rigtigt at spejlene tit ';vipper'; lidt i beslaget, det har nu ikke noget at gøre med ekspansionsboltene, mene  noget at gøre med at spejlene eller bespændingsbeslaget ikke er lavet 100% som GM lavede dem  (fremstillet i Kina) jeg har  bestilt nogle GM certificerede spejle hjem og er spændt på at se om det er bedre paskram.

Nå men  min løsning på problemet har været at skære et stykke tynd gummi som passer uden om beslaget men som spejlets fod kan støtte på, det har fjernet al slup.

Brugeravatar
Allan#373
Geografisk sted: Thisted

Indlægaf Allan#373 » 26. mar 2008, 17:14

Minerfaring med løse sidespejle er at beslaget ';buer opad '; på midten, der hvor hullet til unbrakoen går igennem.
Af med beslaget og ret det op i en skruestik, men det er noget billigt kram, for næste gang man har holdt på en p-plads og naboen har givet spejlet en albue, er den lidt gal igen.

good luck
Allan
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti

(udmeldt) C3

Indlægaf (udmeldt) C3 » 26. mar 2008, 18:39

Hej Lykkepille,

Tak for det gode råd, nu sidder spejlet aldeles urokkeligt.

Men bare ét spørgsmål, hvordan får jeg sideruden op?

C3

mathiasen

Indlægaf mathiasen » 26. mar 2008, 19:21

Hej Jan.

Dejligt at se vi kan hjælpe hinanden i vor klub, og man kan jo lige så godt bruge de gode råd andre måske har tænkt længe over, inden løsningen dukkede op på nethinden.

Jeg kan se at din vogn er en targa. Så du kan jo nøjes med at tage taget af i føreside og lade det nye arrangement være intakt. Så sidder fru C3 også i ly for det elendige forårsvejr vi har, og du får lige så meget frisk luft som hvis du tog begge halvdele af.

Mvh Ole

Tilbage til "Generelt teknisk forum"