hvilken motor

Teknisk relateret snak
Martedal

hvilken motor

Indlægaf Martedal » 19. jan 2008, 22:03

Hej Vette freaks.

Det er til at blive helt lam i den øverste af alle de navne V8 motorene har.

LS- dit/dat
Shortblock
2 og 4 boltet
osv videre.

Hvilke angivelser bruges om en 

327 350hk small fra 68

Er der et eller andet godt sted på nettet hvor man kan se specs på den og hvad den har eks løftere, kompression osv...

??

Martedal

Kenneth Hansen

Re: hvilken motor

Indlægaf Kenneth Hansen » 19. jan 2008, 23:56

Hey Martedal

Prøv denne her :

http://www.nastyz28.com/index.php?page=smallblockchevy

Hilsen Kenneth

Piet

Indlægaf Piet » 20. jan 2008, 01:52

L79 hedder den.

11:1 i kompression
350BHP @ 5800rpm

360lb-ft @ 3600rpm
Hydrauliske løftere

high perfoemance camshaft
Holley 4-barrel.

Martedal

Indlægaf Martedal » 20. jan 2008, 10:32

Tak for svarene og links.

Er det korrekt antaget at man får en rimelig frisk og hurtig motor, hvis den renoveres..eller er de gamle 350hp en overdrivelse og forsvinder i mekanisk modstand osv...

Går stadig og vakler mellem at renovere/købe en ny

Martedal

(udmeldt) C3

Indlægaf (udmeldt) C3 » 20. jan 2008, 17:11

De gamle heste var ';trætte';. SAE gross svarer i praksis til ca. 30% mindre end der oplyses. En 350/350 yder således i virkeligheden 210-240 HK PÅ SVINGHJULET/FLEXPLADEN. Se evt. artiklen fra vor rullefeltsdag i 2004:

http://www.club-corvette.dk/pdf/2004_04.pdf

Flere af de der målte motorer havde endda headers, intake og andet Edelbrock guf.

Hvis du vil have ordentlig spark i Vetten må der tunes.

Normalt kan det ikke betale  sig selv at renovere motorer. De færdigbyggede motorer eller motorer andre har renoveret er oftest billigere.

C3

Martedal

Indlægaf Martedal » 20. jan 2008, 19:52

Spændende artikel.

Går ud fra at 327 motoren med den høje komp ikke er lige så oplagt at tune på som en 350..
Det lyder mere og mere som om at den vette ikke får lov til at forblive orginal

Martedal

Roald #606

Indlægaf Roald #606 » 20. jan 2008, 21:24

Du kan vel altid smide en anden motor i også stille den originale hen i et hjørne. Så har du stadig muligheden for at lave den original igen.

Piet

Indlægaf Piet » 20. jan 2008, 23:28

Nu er jeg måske ikke den helt rigtige til at vejlede i forhold til originalitet, men  det er vigtigt at du er helt ærlig over for dig selv i fohold til hvoffor du vil renovere eler tune din motor.

Et af problemerne som ofte opstår når man lige vil peppe den gamle motor lidt op er at jo mere man adskiller jo mere trænger der til at blive skiftet eller renoveret (gælder egentligt meget generelt og ikke kun for motorer)
Jeg vil som jeg har sagt før igen advare om at det er som at åbne den berømte ';can of worms';

Jeg har fuld forståelse for at mange gerne vil have  lidt mere krudt ud af deres motor, men ofte har jeg set noget så simpelt som en ompakning blive til en komplet ombytning/opgradering.

I forholdet imellem at bygge selv og købe nyt er der mange faktorer som bør indgå i dine overvejelser.

vil du renovere til originalt eller vil du peppe motoren op, ved renovering til orginalt så kan du genbruge rigtigt mange ting fra den gamle motor og byggeriet kan  prismæssigt holdes nogenlunde i skak, ved tuning så er det jo nærmest kun fantasien som sætter grænser, du skal dog vide at flere kræfter er sononymt med mindre holbarhed og mindre stabilitet.

GM's motorer var gennemprøvet og gennemtetstet og de var bygget som en enhed hvor alle dele var afstemt til hinanden, desuden var de for det meste konservativt instillet fordi at de skulle være stabile, en 500HK sugemotor smallblock er altid et kompromis, og det kan blive en dyr fornøjelse i både dele og tid.

Jeg har svært ved at anbefale om man bør renovere selv eller investere i en færdigbygget motor, der er faldgrupper begge steder og jeg har selv prøvet begge dele  flere gange.
Hvis du har lysten og evnen  kan det være en dejlig fornemmelse at bygge sin egen motor, men igen skal man være 100% ærlig over for sig selv før man går igang, du skal have stor tålmodoghed og aller helst være perfektionistisk, tænk på at de ting du sætter sammen her også gerne skal fungere om 10 år desuden bør du ikke gå på kompromis ang de dele du putter i din motor, selvfølgelig med udgangspunkt i  hvad den skal bygges til.

Hvis du vælger at købe en færdigbygget motor så er mit bedste råd at finde andre som  har gjort det samme og få deres ærlige mening om deres motor lad for guds skyld være med at købe en motor fra et sted ingen kender eller har hørt om  med mindre du er sikker på at få  en god gyldig garanti, og hvis du vil købe fra USA så køb ikke noget som ikke har været dynokørt først.

Et alternativ til en ny større motor (med udgangspunkt i at din egen egentligt er frisk nok) kan være  at få en anden bagtøjsgearing og så få en gearkasse med overdrive, manuel eller automat.

Martedal

Indlægaf Martedal » 21. jan 2008, 00:32

Takker for indspil og svar.

Da jeg gik og drømte om vette var det ud fra to illusioner hvor af kun den ene er bristet

Illusion 1) Når man endelig får fingrene i en C3, får  af de flotteste biler nogensinde bygget og bliver mere og mere glad for den. Jeg forestillede mig at man kunne gå foran den i garagen og bare stå at sukke over den..
Illusionen holdt: Jeg synes til stadighed at vetten er klodens flottest designede bil, Der findes smukkere og mere elegante biler. Men ingen anden bil signalere ';her kommer muskler'; i samme grad som C3éren (til alle C1-2--4-5-6 ejere: smag er forskellig)

Illusion 2) Når man fik fingrene i sådan en vette med 350 hypper, så er det bare et spørgsmål om hvor meget du jokker speederen ned.. der er tonsvis af kræfter i den.
Den illusion er bristet: Jeg må med skam meddele at min 18 år gamle Mercedes 300E 24v med lidt over 200 hypper faktisk leverer mere fornemmelse af muskler end vetten.

Jeg er i den grad sat i tænkeboks og er faktisk glad for at jeg ikke havde tid til at åbne den berømte worm-can denne vinter.

Martedal

LasseG436

Indlægaf LasseG436 » 21. jan 2008, 00:35

Med hensyn til at bygge sin egen motor, kan arrangementerne d. 26-1 www.club-corvette.dk/pages/calendar/show_event.asp og 9-2 http://www.club-corvette.dk/pages/calendar/show_event.asp?id=205:a6a1ee4awww.club-corvette.dk/pages/calendar/show_event.asp være en hjælp til at træffe den rigtige beslutning.

Tilbage til "Generelt teknisk forum"