Hej derude
Har haft motor ude og skal til at montere en nyrenoveret( ca 2 år siden) Powerglide på denne og savner lidt gode råd for hvad der er fornuftigt/klogt at sikre sig for og gøre før man hælder det hele i bilen igen!Jeg har hørt noget om at skifte pakdåsen!
Hvad er erfaringen mht. maling af motor og ikke mindst afrensning før, er det nemmest med sliberondeller eller skal det kemisk af, har købt maling og grunder hos Firstmile.
Mvh Jørn /841
Maling af motor
Re: Maling af motor
Hej Jørn
mht. maling af blokken , kan man få blokken kogt hos et cylinder værksted vel og mærke inden renovering , dette vil jeg mene er det mest korrekte for et godt retsultat . I dit tilfælde må det hedde knofedt ,motorrens , tandbørste og stål uld /børste
mht. maling af blokken , kan man få blokken kogt hos et cylinder værksted vel og mærke inden renovering , dette vil jeg mene er det mest korrekte for et godt retsultat . I dit tilfælde må det hedde knofedt ,motorrens , tandbørste og stål uld /børste
re:Maling af motor
Hej Allan
Jeg spekulerede på om der var nogen der har prøvet at bruge Nitro Mors, et produkt der bruges med stor succes til at fjerne lak fra træ.
Mvh Jørn
Re: re:Maling af motor
Nitromors går fint, men gør dig selv den tjeneste at give motoren en ordentlig omgang motorrens først, så har du knækket ';oliefilmkæden'; derefter skyl af og tør, derefter nitromors på husk tykke gummihandsker.
Men i disse miljø tider kan du måske også gøre det på en anden måde. Du giver igen maskineriet en ordentlig gang motorrens, skyller og tørrer. Derefter sniger du dig ud i bryggerset iført kittel, skåneærmer og papillotter og bevæbner dig med spanden med den brune sæbe. Du hugger derefter opvaskebørsten og gnider hele maskineriet ind i et tykt lag brun sæbe. Derefter ifører du projektet en omgang sorte affaldssække (du må alligevel kun bruge klare sække på genbrugspladsen)så sæben arbejder istedet for at tørre ind, efter et par dage er malingen kogt af, du vasker nu rent med en gang grundrens, så er den sikkert fjong.
Derefter nusser du hele balladen med korn 600 vandslib, skyller og blæser og tørrer efter med fnug fri klude, så skulle den være i skabet.
Lykkemark
Re: re:Maling af motor
Hej Lykkemark
Det var en rigtig god idè med brun sæbe og så er det også miljøvenligt. Det må prøves.
Mvh Jørn
Det var en rigtig god idè med brun sæbe og så er det også miljøvenligt. Det må prøves.
Mvh Jørn
Re: Maling af motor
Jørn.
Når jeg skal male en motor (som ikke skal renoveres) så starter jeg med at lukke alle åbninger/huller i motoren, herefter afrenser jeg blokken med en form for motorens/affedtning almindelig petrolium er fint brug gerne en gammel stiv opvaskerbørste (lad være med at stjæle den nye designer en under håndvasken, konen bliver rasende)
En stålbørste kan også bruges.
Herefter renser jeg blokken let med bremserens i sprayflaske eller dåse, det gode ved bremserens er at det ikke efterlader nogen affaldsstoffer og det fordamper lyn hurtigt.
Så skruer jeg roterende stålbørste i en boremaskine og går til makronerne (HUSK BRILLER) jeg sliber alt den gamle løse maling af, der er ikke nogen grund til at slibe ind til blokken hvor malingen ellers sidder godt fast.
Når det er gjort afrenser jeg hele blokken i bremserens.
Så afdækker jeg alt der ikke skal males, som regel er det faktisk kun åbninger for jeg tager altid bundkar, ventildæksler indsug osv af og pakker det om aligevel, og så bliver de dele malet for sig, det ser jo også bedre ud når der er nye pakninger og nye bolte i over det hele.
Jeg grunder med Zinkprimer den er varmefast og helt utroligt nem at arbejde med, et trik er IKKE at vente til flere timer efter den er zinkprimet selvom det står på brugsforvirringen, min erfaring har vist at motormalingen får en bedre vedhæftning (skaller ikke af så let) hvis den er påført før grunderen er 100% gennemhærdet (den skal dog være overfladetør ellers kan den ';skille';
Når jeg skal male en motor (som ikke skal renoveres) så starter jeg med at lukke alle åbninger/huller i motoren, herefter afrenser jeg blokken med en form for motorens/affedtning almindelig petrolium er fint brug gerne en gammel stiv opvaskerbørste (lad være med at stjæle den nye designer en under håndvasken, konen bliver rasende)
En stålbørste kan også bruges.
Herefter renser jeg blokken let med bremserens i sprayflaske eller dåse, det gode ved bremserens er at det ikke efterlader nogen affaldsstoffer og det fordamper lyn hurtigt.
Så skruer jeg roterende stålbørste i en boremaskine og går til makronerne (HUSK BRILLER) jeg sliber alt den gamle løse maling af, der er ikke nogen grund til at slibe ind til blokken hvor malingen ellers sidder godt fast.
Når det er gjort afrenser jeg hele blokken i bremserens.
Så afdækker jeg alt der ikke skal males, som regel er det faktisk kun åbninger for jeg tager altid bundkar, ventildæksler indsug osv af og pakker det om aligevel, og så bliver de dele malet for sig, det ser jo også bedre ud når der er nye pakninger og nye bolte i over det hele.
Jeg grunder med Zinkprimer den er varmefast og helt utroligt nem at arbejde med, et trik er IKKE at vente til flere timer efter den er zinkprimet selvom det står på brugsforvirringen, min erfaring har vist at motormalingen får en bedre vedhæftning (skaller ikke af så let) hvis den er påført før grunderen er 100% gennemhærdet (den skal dog være overfladetør ellers kan den ';skille';
Tilbage til "Generelt teknisk forum"