Hej med jer !
Er der nogle der har en ide om hvilken motorolie man skal køre på ??
Hvad skal vælges mineralsk eller syntetisk og hvilken tykkelse ??
Hilsen vette1
Hvilken motorolie ???
Re: Hvilken motorolie ???

Hvad bil kører du?
Min C3 med 350 L-48 kører med Duckhams Q 20w-50. Det er den glad for..
Jeg har Castrol Classic 20w-50 stående til at hælde på til foråret.. Det var på tilbud.
Jeg tror de er ligegode..
Hvis din bil er nyere, så kan den nok bedre lide noget lidt tyndere..
MVH. Claes
-
Til de ældre Vetter fraråder 'alle' brug af syntetisk olie.
Instruktionsbogen for C3 siger 10W/40 eller 20W/40 ved højere temperaturer. Og til vinterbrug 5W/20-5W30.
20W/50 er for 'tyk' til det danske klima. Men den er meget populær....
C3
Instruktionsbogen for C3 siger 10W/40 eller 20W/40 ved højere temperaturer. Og til vinterbrug 5W/20-5W30.
20W/50 er for 'tyk' til det danske klima. Men den er meget populær....
C3
-
gælder det med de syntetiske olier også hvis man totalrenoverer motoren eller propper en spritny crate i?
re:Hvilken motorolie ???
Det med de syntetiske olier gælder specielt for en nyrenoveret/crate motor. Olieselskaberne påstår det ikke gør nogen forskel, men praktiske test (leakdown)viser at brug af syntetiske olier gør at stempelringene ikke sætter sig korrekt (olierne er sikmpelthen for effektive)
En ny motor som er kørt til vil derimod kun have gavn af at bruge en fulsyntetisk olie.
En gammel slidt motor vil som regel opåleve et højt olieforbrug hvis den får en syntetisk olie, grunden til det er at den nyere syntetiske olie renser motoren for gamle aflejringer i stepelringe osv med dertil utætheder til følge.
Hvis du bygger eller køber en ny motor med flattappet knast, så anbefales det at bruge en motorolie med højt zinkindhold til indkøring, feks shell rotelle V (kan ikke købes i Danmark)
Der er masser af myter og forskellige meninger om motorolier, jeg skal ikke gøre mig til dommmer over de forskellige typer og jeg kan lige som alle andre tage fejl ved at tro på en forkert udmelding da det virkeligt er en jungle.
Jeg holder mig til en mineralsk olie 20/50 til indkøring og til brug på gamle brugte motorer, den har jeg god erfaring med. jeg har tænkt mig at bruge en 10-40 fuldsyntetisk når/hvis min motor når de 5000km
En ny motor som er kørt til vil derimod kun have gavn af at bruge en fulsyntetisk olie.
En gammel slidt motor vil som regel opåleve et højt olieforbrug hvis den får en syntetisk olie, grunden til det er at den nyere syntetiske olie renser motoren for gamle aflejringer i stepelringe osv med dertil utætheder til følge.
Hvis du bygger eller køber en ny motor med flattappet knast, så anbefales det at bruge en motorolie med højt zinkindhold til indkøring, feks shell rotelle V (kan ikke købes i Danmark)
Der er masser af myter og forskellige meninger om motorolier, jeg skal ikke gøre mig til dommmer over de forskellige typer og jeg kan lige som alle andre tage fejl ved at tro på en forkert udmelding da det virkeligt er en jungle.
Jeg holder mig til en mineralsk olie 20/50 til indkøring og til brug på gamle brugte motorer, den har jeg god erfaring med. jeg har tænkt mig at bruge en 10-40 fuldsyntetisk når/hvis min motor når de 5000km
-
Det er skrevet i huskebogen... Hvis motoren når 5000km? Skulle den ikke meget gerne det? 

Jo 5000 km skal den nok nå :9 det er bare ikke sikkert det bliver i min bil, jeg har et motorprojekt igang, så må vi se om det bliver i år det bliver færdigt.
men det lyder sådannet her: 454SB med blower og massflo indsprøjtning, muligvis alublok afhængigt af finanserne
-
Re: re:Hvilken motorolie ???
Ah på den måde
Puha, det lyder som en led maskine

Tilbage til "Generelt teknisk forum"