454 bliver for varm.

Teknisk relateret snak
Lykkemark

454 bliver for varm.

Indlægaf Lykkemark » 13. dec 2007, 22:06

Kære læsere og medinteressehavere.

Nu er sæson';en forbi og man skal foretage sig ting og sager med det kære automobil. En hel del ting er til at forstå, selv for en mekanisk umulius som jeg. Jeg køber bøger, film, ja selv Jan C3';s halve tusind billeder har jeg med stor interesse gennemkigget.

Men så kommer vi så til det punkt hvor der opstår en indre blokering, nemlig at maskineriet bliver alt for varmt, det sker under tomgang og ';særdeles langsom kørsel';. Ved frisk kørsel er temperaturen fin og iorden, men ved tomgang og bykørsel i.e. ';holden'; ved rødt lys stiger temperaturnålen med god hastighed, til et punkt hvor der spyttes vand ud ved samlinger.

Køleren skulle efter værkstedet ';Pitstop';';s udtalelse være helt iorden, trykprøvet og hvad har vi haft. Vandpumpen er spritny monteret 1. Juni i år. Slangerne er også skiftet.

Der er spoiler foran af hensyn til luften, jeg har ansøgt om kvadratisk nummerplade som jeg gerne vil have på, men som det ses af mit profilbillede har der ikke været noget der dækker for ';midterhullet';.

Jeg kan se at folk anskaffer alukølere og elektriske ventilatorer på størrelse med skruer på ubåde, men det kan da ikke være rigtigt at det er nødvendigt ? Eller er det, og i givet fald undrer det at GM ikke selv fandt på det. ?

Er der noget jeg har overset? (jeg har ikke headders, og fanshroud er hel og iorden og sidder korrekt). 

Dette er et dokumentarbillede af ';Dampmaskinen';( så kan Piet se hvor grimt benzintilførslen sidder, imedens jeg undrer mig over at han ikke har fremkommet med et forslag til omlægning af samme, når han alligevel ikke pakker varer ind, men går og spiser slik).

Hjælp, tak

Lykkemark

david

re:454 bliver for varm.

Indlægaf david » 13. dec 2007, 23:22

Hvis din køler er iorden og kølerslangerne ligeså (specielt den nederste), kunne det være vacuumadvance som ikke fungerer, dvs. den ikke trækker tændingen tilbage til 20-noget ved tomgang/tomgangskørsel med høj vacuum. Check evt. den øverste og nederste kølerslange med en infarød pistol for at se temperaturen, den skulle gerne være lavere på den nederste.

Lykkemark

Re: re:454 bliver for varm.

Indlægaf Lykkemark » 13. dec 2007, 23:59

Hej David

Tomgangen, altså efter maskineriet er startet, ligger mellem 600-1000 omdrejninger, dvs pulserende til stigende.
Rochester karburatoren må være rimelig ny (den ';forstenede'; fandt jeg i rummet ved siden af batteriet) den der sidder på har fint ';brugsen prismærke på'; så den må være rimelig ny.

Dagens ord : ';Det er aldrig for sent at give op';

Lykkemark

(stadig ved godt mod)

(udmeldt) C3

Re: 454 bliver for varm.

Indlægaf (udmeldt) C3 » 14. dec 2007, 00:00

He, tak fordi du gad kigge på nogle af mine ½1000 billeder. Deriblandt dette? Mit sidste skud på køleriet.

Min beskedne sb bliver meget lidt varm ved kørsel, d.v.s. alt over 25-30+ mph. Derfor besluttede jeg for nogle år siden at det var spild at have en mekanisk drevet propel der - uagtet termostatisk drev - kørte rundt næsten altid.
Den blev derfor fjernet og erstattet af en elventilator, der styret af en blæserkontakt indskudt i nederste kølerslange viste sig i praksis KUN at køre ved hastigheder under 10 mph.
Ved enhver hastighed OVER ca. 10 mph fungerer køler sammen med vandpumpe tilstrækkeligt til at holde temperaturen under 195gr F.
Problemet med V8'er og især bb er at ved meget langsom kørsel er der ikke nok fartvind til at køle maskineriet - og ventilatoren kører for langsomt til at køle ordentligt. Det gør den p.g.a. de lave motoromdrejningstal. 
Mit forslag er derfor at montere en eldrevet ventilator, der fungerer med 100% køleeffekt ved stilstand og som sjældent kører ved hastigheder over 10-20 mph.
I mit tilfælde er den mekaniske ventilator som nævnt overflødig, men det er ikke sikkert at det er tilfældet på en bb.
Én sommer kørte jeg med en kvadratisk nummerplade med det resultat at den elektriske ventilator kørte selv ved motorvejskørsel. 
Behold din mekaniske ventilator indtil du er fortrolig med den elektriske - der har sin styrke ved lave hastigheder. Hvis køler/vandpumpe alene viser sig at kunne klare kølingen ved hastigheder over 20-30 mph så kan den mekaniske fjernes.

Jeg indrømmer at jeg ikke har svaret direkte på spørgsmålet - der omformuleret kunne have lydt . Hvordan kunne GM i 1969 sælge Corvetter i Californien der ikke kunne køle sig selv i tomgang? Svaret er vel at 40 års forkalkning i motorblok samt måske i køleren netop har nedsat effektiviteten så meget at den ikke køler nok.

Meget kontant må der også spørges - bliver din motor reelt for varm? Kølevandstermometre er ikke altid pålidelige. Hvis termometret viser 220 F uden at motoren koger så er der jo ikke noget problem. At den 'spytter' vand tyder på at den er for varm, men andre forhold kan spille ind.

C3

Piet

Indlægaf Piet » 14. dec 2007, 00:04

Jeg skal nok lige tjekke din tænding og din blanding Lykke mark, og UHA UHA DA DA  den benzintilførsel er godt nok KRIMINEL, uden pjat så er det benzinfilter du har monteret en ren brandbombe (nej jeg driller ikke) de glasfiltre er notorisk kendte for at starte motor brande, så det skal vi have kigget på inden du skal ud og køre igen.

Mit bud er at den rochester kaburator er noget skrammel, også selvom den er ';nyrenoveret';

Hvis det bliver inde alt for længe kan det oveni købet være jeg har et par poser haribo guf tilbage  

Allan#271

Indlægaf Allan#271 » 14. dec 2007, 17:12

ved ikke om det betyder det store ,men største delen montere elblæseren på modsatte side , så den suger luften gennem køleren

et af klubbens medlemmer har denne til salg

http://www.smallblock.dk/modules/MyAnnonces/index.php?pa=viewannonces&lid=44456

John #817

Indlægaf John #817 » 14. dec 2007, 17:54

Hej,

Jeg har købt en el-blæser til min 69'er.
Jeg var sikker den skulle monteres indvendig (på ';motor siden';), skal den ikke det???

/John

Piet

re:454 bliver for varm.

Indlægaf Piet » 14. dec 2007, 19:47

Der findes både push og puller blæsere og mange af dem kan begge dele, men det mest almindelige og mest effektive er en puller, som suger luften ind igennem køleren, dvs den sættes på indersiden.

(udmeldt) C3

Indlægaf (udmeldt) C3 » 15. dec 2007, 00:10

Ja, min gamle elventilator var en puller, nu prøver jeg med en pusher - mest af kosmetiske grunde. Da den gamle fint kunne klare opgaven, og da denne er kraftigere er jeg tryg ved at selv en pusher kan køle nok.

c3

Nillerdrengen. #531

Indlægaf Nillerdrengen. #531 » 15. dec 2007, 11:44

Lykkemark

Jeg har både en puller, og en pusher. Puller virker på termostaten, og pusher er tilsluttet er kontakt som sidder nede ved tvangsstyringen af vaccum. Hvis den bliver for varm, tænder jeg bare for pusheren.

Niels

Tilbage til "Generelt teknisk forum"