Lige et lille spørgsmål til klubben.
Hvordan er reglerne for henholdsvis de røde blinklys i bag og blinklys foran, når min c3èr er veteran..??????
Skal de skiftes ud med gule eller hvad??
Venlig Vettehilsen
Michael ¤783
Baglygtefarve
re:Baglygtefarve
Du må køre med røde blink bag hvis din bil er indregisreret til veterankørsel, ikke at forveksle med veteran status.
Forvirret? forståeligt, veterankørselstatus kan du søge om på en blanket fra dit motorkontor de regler som så vil gælde for dit køretøj er næsten de samme som gælder hos dit forsikringsselssab for vetreanforsikring, altså at du kun må bruge bilen lejlighedsvis og ikke som almindelig brugsbil.
de gule blink foran slipper du ikke for.
Re: re:Baglygtefarve
Jeg har synet og indreg. 2 stk. 1971'er i år. Den ene havde gult glas i for, som jeg skiftede til hvidt, så der er hvidt positionslys og hvidt blink i for. Jeg fortalte ham at den er født med hvidt blink fremad og rødt blink bagud, samt at blink og stoplys er kombineret i samme pære. Det blev synet uden anmærkninger.
Det eneste du ikke kan undgå er orange skærmblink. De fåes som selvklæbende ved t-hansen og kan placeres på eller i gællerne.
Han ville ikke godkende, at de forreste orange sidemarkeringer, blinker i modtakt med blinklyset. Det skulle kobles fra, så de kun var sidemarkering.
Den blev også synet med de originale ';Sealed Beam'; forlygter.
Der kom en kommentar om at ';man måske skulle have haft en lille rund refleks bagpå'; da refleks i baglygterne ikke er EU godkendt, men det sprang han let henover.
Alt dette inden bilen var registreret som veteran
Allan
Det eneste du ikke kan undgå er orange skærmblink. De fåes som selvklæbende ved t-hansen og kan placeres på eller i gællerne.
Han ville ikke godkende, at de forreste orange sidemarkeringer, blinker i modtakt med blinklyset. Det skulle kobles fra, så de kun var sidemarkering.
Den blev også synet med de originale ';Sealed Beam'; forlygter.
Der kom en kommentar om at ';man måske skulle have haft en lille rund refleks bagpå'; da refleks i baglygterne ikke er EU godkendt, men det sprang han let henover.
Alt dette inden bilen var registreret som veteran
Allan
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti
Kun en detalje ,men mig bekendt er det kun 70`rn der har hvide blink fortil .... Den med bagreflekser havde jeg også løst med selvklæbende EU-reflekser .
Ja der kan man se hvor forskellige synhaller er. Originale ';Sealed Beam'; lygter er ikke EU godkendt, de mangler det lille mærke. Jeg måtte dengang ved godkendelsen købe nogle ';Hella'; der passede lige i, - og EU godkendt. Ellers nøgagtig samme funktion, bortset fra at selve pæren kunne udskiftes.
68-69 har også hvide blink foran.
også rigtigt Jesper , jeg tænkte på da de blev ændret til firkantet

Re: Baglygtefarve
Hej Michael #783
På følgende hjemmeside kan man se ændringerne i forskellige årgange:
http://www.motorera.com/corvette/1960/vet68.htm
Umiddelbart ser det ud til, at det kun er 68'eren, som har hvide bliklys.
Mvh
Henrik
På følgende hjemmeside kan man se ændringerne i forskellige årgange:
http://www.motorera.com/corvette/1960/vet68.htm
Umiddelbart ser det ud til, at det kun er 68'eren, som har hvide bliklys.
Mvh
Henrik
Hilsen
Henrik #1699
C3 1969
Henrik #1699
C3 1969
Re: Baglygtefarve
Det er sådan set ligegyldigt hvad de forskellige synssteder mener. Retningslinierne findes i Detailforskrifter for køretøjer som udsendes hvert år. Der findes en kommenteret udgave for bilinsspektører og der findes alle svarene. Grundlaget er, at en bil skal opfylde de forskrifter der var på den dato bilen blev godkendt dengang. (Som biltype.) Den eneste ændring der er sket er at alle biler skal have gult blink på siden også. Du finder også præcist hvor højt og kraftigt osv. i samme udskrift. Der kan således ikke kræves dette eller hint hvis det ikke er anført i detailforskrifterne, jo det hjælper at printe et sæt ud og have liggende på forsædet, hvis man har lyst til at få ret.
De forskellige udgaver finde her: http://www.fstyr.dk/sw22949.asp
Det betyder også at hvis en ';synsmand'; godenkender en bil uden blink på siden kan den kaldes til syn når den ruller ud af hallen eller man kan få lidt ';mere'; ansvar hvis man skulle være så uheldig at blive en del af et uheld.
Jeg må indrømme at jeg som kørelærer bruger forskrifterne fra tid til anden.
God fornøjelse.
Hilsen Jørn
De forskellige udgaver finde her: http://www.fstyr.dk/sw22949.asp
Det betyder også at hvis en ';synsmand'; godenkender en bil uden blink på siden kan den kaldes til syn når den ruller ud af hallen eller man kan få lidt ';mere'; ansvar hvis man skulle være så uheldig at blive en del af et uheld.
Jeg må indrømme at jeg som kørelærer bruger forskrifterne fra tid til anden.
God fornøjelse.
Hilsen Jørn
Hvis bilen er fra før 01.01.1966 må der gerne være hvide blinklys foran.
Jørn
Jørn
Tilbage til "Generelt teknisk forum"