Basis instilling af strømfordeler

Teknisk relateret snak
Torben H

Basis instilling af strømfordeler

Indlægaf Torben H » 10. okt 2007, 21:12

På vores stumpemarked var jeg så heldig at finde en MSD strømfordeler 1 uge før jeg virkelig havde brug for den  For da jeg var ude og trille en tur stoppede min gamle fordeler med at virke med flere virkelige høje knald i udstødningen til følge før bilen standsede helt . Falck er så venlige når man står der, men en Corvette mister helt charmen på et fejeblad.
Den kom hjem og jeg fandt fejlen Strømfordeleres (gl AC delco) nederste tandhjul var helt slidt helt op så fordeleren ikke kørte rundt med motoren når jeg turnede motoren. Jeg har fået at vide at når cylinder 6 ventiler begge er oppe så vil cylinder 1 være klar til at ';skyde'; og så skal strømfordelerens kontakt peje mod cylinder 1.
Er det de eneste forhold der skal være i orden når fordeleren momteres ? Hvad med tændings mærket på dæmperen skal det være i en bestemt position eller vil det altid følge med som det skal når ovenstående er fulgt. Der er jo sikkert gået total kage i timingen.
De beskrivelser jeg har beskriver når man tager den gl fordeler op mærker man af osv men det er jo ikke muligt i mit tilfælde hvor min motor er brugt som raflebæger inden den stoppede. 

Jeg har i mellem tiden fået en lufttryks måler +- 70 psi er det bedre og mere præsist at bruge den for at se hvornår der er pres på cylender 1. Mine arme var jo ikke lange nok til både at nå tændings nøgle og cylinder 1 

Jeg har prøvet at justere så godt som muligt efter det med cylinder 6 ventiler oppe og strømfordeler kontakt mod cylinder 1 uden at have fået liv i den endnu. 
Jeg er samtidigt gået fra mekanisk til magnestisk puls fidus på MSD en som måske også kan drille mig lidt eller måske meget. 
Det er dog formentlig ikke tyverisikringen på MSD en som driller tror jeg nok..... der er dog forskel på den måde min virker (den gør det umuligt at bruge startmotor og MSD beskriver at startmotor virker den vil dog ikke starte).
Hvis nogen kan hjælpe mig med et par gode råd vil det være bing og ingen bang i udstydningen. 
Hvis nogen syntes det er for omfattnde at skrive her så ringer jeg gerne vedkommende op mit nr er 31200204 send evt en sms så kan jeg ringe op.

(udmeldt) C3

Re: Basis instilling af strømfordeler

Indlægaf (udmeldt) C3 » 10. okt 2007, 21:35

Det du har gjort lyder rigtigt. Og så burde tændingsmærket på harmonic damper være i nærheden af tændingsmærket på blokken. Som regel et blikstykke med nogle streger på.

Check dette. 

Ellers gør jeg selv sådan her: cyl 1 i top - mærkes ved at stikke et stykke svejsetråd i tændrørshullet. Nu checkes om 1 faktisk er i forbrændingsstilling ved at se om begge ventiler på 1 er lukkede.

Hvis det var mig selv ville jeg nu blot (forsøge at ) starte motoren med tændingspistolen på. Kræver en hjælper. Hold øje med hvor den tænder og drej strømfordeleren lidt så tændingsmærket står ud for blikstykkets 8 gr mærke. ( FØR)

Pas på, man bør holde fast i strømfordeleren hele tiden, da den i værste fald kan blive trukket med rundt. I praksis er det dog som regel nok at spænde den let, så man akkurat kan dreje den med fingrene.

C3 

PS. Dette indlæg vedrører alene basisindstilling. Jeg kender ikke MSD specifikt.

david

Indlægaf david » 10. okt 2007, 21:57

Hej Torben,

Fik du checket om der var bronzedrev eller støbejernsdrev på den gamle strømfordeler, grunden til at drevet er væk er at det ikke passer til rulleknasten, hvis knasten er billet (normalt er den lavet af støbejern) vil en alm. strømfordelerers drev blive ædt op (som det er sket med din), det samme vil ske hvis den er af støbejern (knastdrevet) og man sætter et bronzedrev på strømfordeleren i den tro at det er en billetknast, mange knaster laves idag med støbejernsdrev også billetknaster. Man kan sige at det drev som du skal have på nu skal være det modsatte af det som du har, hvis det er bronze skal det være af støbejern og omvendt.

Torben H

Indlægaf Torben H » 10. okt 2007, 23:03

Tak for jeres svar og gode råd det er guld værd når man først lige er startet som Corvette mekanikker 
Jeg vil se om jeg kan få startet den op med endnu et par små justeringer. Jeg har lige endnu et spørgsmål som måske ikke er gældende i mit tilfælde hvor mit drev er spist op. 
Der er i motoren hvor drevet fra fordeleren skal sidde en rille som skal passe med fordelerens eller drevets bund OK .....Normalt når drevet ikke er spist op vil man så kun kunne sætte fordeleren rigtigt eller 180 grader forkert når man sætter det på igen efter at have lyftet fordeleren op ? Da den jo ellers ikke kan komme på plads. Eller kan det forskyde sig tandhjul og rille også ved normale forhold hvor man bare efterse fordeleren ?

Tak C3 for endnu en metode til at finde ud af det på 

Også tak David du har ret i at det sikkert er et forkert drev det gamle som sad i, det er lavet af bronze (det er i hvertfald blankt) Heldigvis er det nye jern det er ihvertfald sort, så er der håb om at det vil holde længere  

Torben

Piet

re:Basis instilling af strømfordeler

Indlægaf Piet » 10. okt 2007, 23:42

Jeg plejer at skrue tændrør nummer 1 ud, sætte tommelfingeren for hullet, drej motoren til du kan se tændingsmærkerne står ud for 0 på pointeren, hvis du er på kompressiosnstroken (altså den omgang hvor der skal tændes) så kan du både mærke og høre kompressionen når cylinder nummer 1 er klar til tænding, hvis der ikke er tryk i cylinderen så skal motoren drejers yderligere en omgang. Herfeter sætter du din strømfordeler ned i hullet, du kan dreje den som du har lyst til, men det tændrørskabel som rotoren peger imod skal forbindes med cylinder nummer1. Herfeter monteres alle tændkabler med uret i tændingsrækkefølgen. finjusteringen af tændingen sker til sidst når motoren er startet. husk at MSD kræver en korrekt tændspole for at fungere, en standard spole vil ikke fungere.

Torben H

Indlægaf Torben H » 11. okt 2007, 00:56

Hej Piet Tak for din beskrivelse af hvordan du laver indstilling af strømfordeleren. Jeg vil prøve med denne metode nu har jeg en slange jeg kan montere istedet for tændrør i cylinder 1 så jeg også kan nå at dreje motoren og samtidigt og mærke kompressionen. Tændspolen er en MSD Blaster High Vibration Coil, godt efter de knald motoren lige har været udsat for ;o) Jeg har også super conductor 8,5 MSD kabler og MSD Pro race high temp tændrørshætter som jeg vil montere når der er liv i dyret igen. Den MSD box jeg har hedder 6 AL med begrænser på 6000 omd.

Torben H

Indlægaf Torben H » 14. okt 2007, 02:16

Tak for jeres hjælp, med den lykkedes det mig at få den ud at køre igen. :o)) mvh Torben

Tilbage til "Generelt teknisk forum"