Motor olie

Teknisk relateret snak
Gæst

Motor olie

Indlægaf Gæst » 7. jun 2007, 01:24

Har i dag hentet min corvette. C3 cab 1971

Motoren er hovedrenoveret med en racerknast mit spørgsmål er hvilken type olie skal der på den?

Sælger sagde at jeg skulle bruge fuldsyntetisk mobil 1 olie. er det rigtig

Har kørt fra Holstebro til København olietryk stod på næsten 70 på instrumentet indtil jeg kom til Fyn faldt det til mellem 35 og 70, da jeg kom hjem var den næsten på 35.

Checket olien da jeg kom hjem, der var ikke meget på. under det halve på pinden.

Håber i kan hjælpe mig, med nogle gode råd jeg er helt på bar bund, bare motoren ikke har taget skade af min første tur i den

Har også checket den pind hvor der er noget olie med en rødlig farve, til gearkasse ikke, hvad skal det være for noget olie og hvor hælder man det på.

Hilsen Peter   


Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Re: Motor olie

Indlægaf Lykkemark » 7. jun 2007, 05:26

 

Hej Peter

Jeg kunne ikke falde i søvn, og lå og legede 'grillkylling', så kunne jeg jo ligesågodt benytte lejligheden til at skrive noget her.

Peter, jeg er også nybegynder ud i 'corvettefaget', men jeg er ikke nybegynder ud i 'gamle biler' (læs: gamle Land Rovere i rigtigt mange år).

Du skriver ikke i dit indlæg hvilken motor der er i din bil ?

Du skriver at den, altså motoren: 'er hovedrenoveret og med racerknast', iflg sælger.

Jeg har 30 år i petrokemi, og siger derfor som følger: Er motoren af samme årgang som din bil, skal du ikke komme en fuldsyntetisk olie i. Man kunne antage at en hovedrepareret motor ville holde olietryk med en fuldsyntetisk olie, men det forudsætter, at vi alle har den samme opfattelse af, hvad 'hovedrepareret' er.

Min erfaring er, at ting følges ad. Jeg agter at fylde mit bundkar på min 71' med Castrol Classic i blikdunk. Den er dejligt fri for additiver der renser og laver utætheder. Den har en viskositet der laver et stabilt olietryk. Castrol har lavet den olie så længe, at fejl er umulige. V8 maskiner der er tilgængelige for os, har vi dybest set ingen baggrundsviden om, vi køber den bare. Jeg behandler min motor som jeg behandler et familiemedlem: 'Jeg fodrer den med noget der ikke giver tynd mave', med andre ord: klassisk olie til klassiske biler, 'fupolie' til den nye bil hvor præcisions slibning/honing er en del af dagligdags processen.

Peter, nu skal du læse de indlæg der kommer efter dette, for jeg ved kun delvis hvad jeg snakker om.

Lykkemark

 


Jeg tror ikke din motor har taget skade, men hæld noget 'Klassisk olie på'.

Gæst

Re: Motor olie

Indlægaf Gæst » 7. jun 2007, 09:17

Det var godt nok noget af en tur med nyrenoveret motor. Men nu kommer det jo an på hvor meget der er lavet ved motoren, og har den kørt før du begik dig ud på denne tur.

Brug kun klassisk motorolie til 'gamle' motorer.

En ny knast skal tilkøres, og olien skiftes ret hurtigt derefter. Det er normalt at olietrykket falder ved 'hot' motor, måske nok lige i overkanten. det du beskriver.  Den vil også bruge noget olie ved tilkørsel, men derefter skal den ikke bruge noget, eller ihvertfald kun ganske lidt.

Olien til autogear påfyldes samme sted hvor pinden sidder. Du kan kun regne med korrekt resultat af målingen med varm motor, og olien er kørt godt ud i alle gear. Ved kold olie ser det ud som der er for meget olie på, men det snyder, for når gearolien er pumpet godt ud i alle gear synker målingen noget.

 

(udmeldt) Henrik Berg
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19. apr 2006, 19:36

Re: Motor olie

Indlægaf (udmeldt) Henrik Berg » 7. jun 2007, 10:05

Hej Peter

Her er lidt om Olie












#1.
OLIENS FORNEMSTE OPGAVE:
Moderne smøre olier, har flere ,,opgaver,, set i relation til motoren ?

Smøring af alle motorens vitale dele under alle forhold for at minimere slid ...

Opretholde kompressions tætning mellem stempler og cylinder vægge ...

Lede varme væk fra belastede komponenter ...

At holde motoren ren indvendig ...

Forhindre korrosion ...
For at opnå alle disse forskellige egenskaber i en given motor,
Er det absolut ikke ligegyldigt hvilken olie du vælger at bruge.


BASIS TYPER AF OLIE:
Generelt kan man sige der findes to, nemlig:

Mineralske olier ? som i sin basis konstruktion er en natur fremstillet olie ...

Syntetiske olier ? som i sin basis konstruktion er en syntetisk fremstillet olie ...
( syntetisk fremstillet vha. diverse kemisk molekyle opbyggede beregnede synteser )


DE MÆRKELIGE ANGIVELSER:
Når du f.eks. uden på en olie dunk læser mystiske begreber som:
API / ASTM / SAE er disse et velment udtryk for olie organisationernes vilje
til at klassificere deres forskellige typer af diverse smøre olier.

Alle motorolie klassificeringer er delt op efter hhv:
for benzin motorer...
til diesel motorer ...
hvor de efterfølgende bogstaver så angiver motor oliens kvalitet ...
og her er tommelfinger reglen, jo ..højere.. bogstav kombination, jo ..bedre.. olie kvalitet.

SAE organisationen har så sideløbende udviklet et rating system,
for angivelse af smøre oliers viskositet ... eksp. SAE 10W-30 osv.
SAE klassificerer alle olier ved at angive oliens egenskaber i forhold til temperaturer.
Det første tal i en SAE angivelse, er altid smøre evnen ved lave temperaturer og motorens koldstart,
og det andet tal smøre evnen ved høje temperaturer, og motorens almene drift temperaturer.

BASTA:
Men uanset om man/du/jeg kan lide det eller ej ! ! !
gælder at fuldsyntetiske olier altid har de bedste smøre tekniske egenskaber
i vekslende brug mellem lave som høje temperaturer. - Sådan er det bare...

SIDE TOP






#2.
OM VISKOSITET:
Alle væsker har en bestemt viskositet,
og det er vigtigt du forstår hvad begrebet viskositet egentlig er ?
Fordi når du forstår viskositet begrebet,
kan du meget lettere forstå det generelle i en olies egenskaber.
( når du senere skal ud i den store verden og vælge olie til din egen motor )

Betydelse:
Viskositet er væskens indre træghed, og eller indre friktion.

Forstå viskositet:
I en robåd, hvad tror du så er lettest at ro kap sejlads i: Vand eller Sirup ?
Det er pga. af vands viskositet man overhovedet skal bruge overarmene for at komme frem,
Men det er på den anden side også viskositetens skyld, at årene overhovedet ..kan.. drive båden frem,
Og i en motor, er der som bekendt mange små olie kanaler som olie pumpen skal presse olien i gennem,
Hvad tror du en (olie) pumpe har lettest ved at presse frem - ,,Vand eller Sirup,, ?

Måling:
Vædsken placeres mellem to plader,
hvor man så måler den kraft der skal til, - for at flytte pladerne fra hinanden.
Denne kraft vil altid være proportional med væskens aktuelle viskositet.
begynder du at ane et mønster ?
f.eks. bæreevne på lejepander, bæreevne på stempel tryksider, osv. osv.

SIDE TOP






#3.
MULTIGRADE OLIER:
(Graderingen også ofte benævnt som oliens +/- grade vægt)
Multi (mange/flere) Grade (karakter/krydsning) olier er sammensat således, de opfylder flere behov?

Med reference til tidligere fortalt om SAE, genkender du godt begreber fra oliedunke som:
10/30 10/50 10/40 - osv. osv.
( du husker: Første tal var for lav temperatur tilstand,
Andet tal var for høj temperatur tilstand )

TYK OG TYND OLIE:
Som videreførelse fra afsnittet om viskositet,
er væsker jo oftest tykt flydende ved lave temperaturer,
og tyndflydende ved høje temperaturer,
Hvilket også i udpræget grad - gælder for motor olier?


ET FANTASI OLIE VALG:
Med ovenstående in-mente, er det jo klart som blæk,
at olien bør vælges ud fra et aktuelle køre mønster?

Vi skærer lige lidt ud i pap:

Bilisten som bor på det kolde Nordpolen, og som kører til bageren tolv gange om dagen,
hvad har han brug for ?
Ja - selvfølgelig, en olie hvor Første tal er lavt, og som har gode lave temperatur egen skaber?

Bilisten som bor i det varme Sahara, og som kører 800km. retur mellem to vandhuller hver dag,
hvad har han brug for ?
Ja - selvfølgelig, en olie hvor Andet tal er højt, og som har gode høje temperatur egenskaber.


Nååååå - nu begynder du at fatte MultiGrade galoppen, hva,,, !


MEN SÅ LET ER DET NU IKKE:
Da ingen bilister jo har så entydigt et køre mønster som ovenstående,
Og da valg af olie også inkluderer mange andre faktorer,
Tilkørsel af motorer / Højtydende motorer / Nye motorer / Gamle (og måske slidte) motorer / osv. osv.

Så vi må altså dykke lidt længere ned i MultiGrade begrebet?
Det er som skrevet før, vigtigt at en olie under en motors koldstart,
(gerne allerede når starteren bliver turnet)
lyn hurtigt via olie kanalerne kan komme ud i alle motorens afkroge, og smøre,
men samtidig bibeholde et maksimalt olie tryk ude i alle afkrogene,
når olien bliver rigtig varm og tyndt flydende?

SIDE TOP






#4.
EKSEMPEL PÅ OLIE MED SAE 10W-30 EGENSKABER:
(gælder også andre olier med sammensatte SAE tal)


Olien reagerer med smøreegenskaber som en vægt 10 når den er kold,
(w = vinter / kold viskositet kondition)

Og når olien så bliver over +100grader,
reagerer den med smøreegenskaber som en vægt 30

Men - det er vigtigt du forstår, at den fysiske konsistens af olien hhv. kold og varm,
Opfører sig som alle andre væsker, nemlig Tyk ved kold, og Tynd ved varm.


Rent faktisk er en vægt 30 olie som er varm,
næsten fire gange så tyndt flydende som samme olie ved vægt 10 kold?
(tænk på en olie du hælder på din motor fra dunk - og samme olie når du aftapper/skifter den fra varm motor)


OKAY NU ER DEN VED AT SIVE IND:
Man kan som tommelfinger regel altså sige,
at det er vigtigst at vælge olien ud fra det Andet tal i SAE angivelsen !

Men er det nu også rigtigt ?
JA - i hvert fald hvis dit Første SAE tal altid ligger omkring 5 til 10 (for Nordiske forhold)

Lad os lige sætte det på spidsen - altså skære det ud i pap:

Forestil dig du hælder en 0-30 (ren 30 olie) olie på din motor,
som ..inget.. Første SAE tal gradering har !

Ville det jo teoretisk være godt, hvis du ..for..varmede din olie op til omkring 100 grader
hver eneste gang du ville starte din motor og køre en tur?
Sæ,følig for at gøre olien tynd, - så den kunne komme ud i afkrogene og smøre i en fart...

Men da du jo nok ikke gider at ligge neden under bund karret ?
med en bunsenbrænder hver gang du skal ud og køre ?

Er det altså god latin, at vælge en MultiGrade olie med et Første SAE tal som er lavt,
således du kan opnå de bedste smøre egenskaber hver gang du starter din kolde motor?

SIDE TOP






#5.
DET SVÆRE SAE VALG:

SAE Første tal:
Er jo afgørende for oliens evne til at smøre når hele skidtet er koldt?
Men koldt kan jo være mange muligheder ?
Koldt er f.eks. udendørs parkering om vinteren ved -10grader frost,
Men koldt er jo også en parkering i en uopvarmet garage ved +5 grader varme,

Så valget af Første SAE tal afhænger udelukkende af din bils kold start situationer?
men igen - du går ikke helt galt i byen ved at vælge SAE olier,
med Første tal på 5 til 10 (ude Park v/-10) til f.eks. 20 (inde Park v/+6)


SAE Andet tal:
Er jo alt afgørende for oliens smøre evne når hele skidtet er varmt !
Men varmt kan jo ligeledes være mange muligheder ?
Varmt er jo en motor som er kørt i hygge fart hjem med små 70km/t. af landevejen,
Men varmt er jo også en motor som er kørt langt med +200km/t. ned af autobanen en hed sommerdag,
Så valget af Andet SAE tal afhænger i meget høj grad af hvordan du mest kører og bruger din bil?


Dit valg af SAE oliens Andet tal, er altså yderst vigtigt?
Men lad mig nu skære lige tværs igennem,
( i hvert fald når det drejer sig om ældre hobby Us. biler )

Hvis du som udgangs punkt vælger en SAE 5W-30 /til og med/ SAE 10W-40
går du med garanti ikke helt tosset i byen ? !
men det eneste rigtige på lang sigt er:
at eksperimentere - til du har fundet den olie som passer din motor bedst...
( læs senere nederste afsnit #.9. om olietryk, og måler bonderøv trix )

Obs:
Som hovedregel bør du følge de olie specifikations krav producenten af din Bil/Motor har opgivet,
( gælder helt entydigt for moderne motorer med bestemte krav specifikationer til olien )
Men på olie fronten, er der en kontinuerlig udvikling, og hele tiden TIL DET BEDRE . . .

Men dit valg af SAE oliens Andet tal,
afhænger sandelig af mange faktorer som f.eks:

Har du mange små olie lækager - vil en 30 lettere fise ud af ,,revnerne,, end en 40 eller en 50
Er din motor ,,godt og vel slidt,, vil en motor med 30 bruge mere olie end en motor med 40 eller 50
Men kører du regelmæssigt langt og stærkt på motorvej, - ville jeg nok vælge en 40 eller 50
Bruger du din bil mest til at cruise, og små hygge ture, så hold du dig bare til en 30 eller maksimalt 40 olie.

Men der findes ingen endegyldige råd
Kun erfaring og aflæst olie tryk...

SIDE TOP






#6.
VALG Af OLIE FABRIKAT ER MEGET RELIGION:
At diskutere olie fabrikater, er li,som Moren - Datteren syndromet !
(nogle kan li, den ene - og nogle ka, li, den anden)

Og jeg vil ..ikke.. indgå i en favorisering, af det ene produkt frem for det andet,   Fordi:
Stort set alle mærkevare olier, oppebærer de egenskaber en moderne motor kræver?
Eller for den sags skyld en gammel møjhund af V8,er fra før ruder konge var knægt...

Men? !
Næsten alt råolie hentes op af jorden af tre store karteller,
og samme tre store karteller er de eneste som har faciliteter der kan forædle råolie til basis olier,
hvor efter basis olien så sælges til alle de ..små.. selskaber,
der så i egne produktions gange, tilsætter de additiver som menes relevante for netop deres produkt...
Så kan du lægge i dette - hvad du vil?



KØB AF OLIE:
Hvis du køber din foretrukne olie på en mærkevare tankstation,
er du selvfølgelig sikker på at få præcis den mærkevare olie du går efter,
men også temmelig sikker på - du kommer rimeligt dybt til lommerne?

Køber du samme olie hos din foretrukne reservedels udbyder,
eller lokale mekaniker, er du også sikker på du får præcis den mærkevare olie som virker,
men ofte bare til en langt mere favorabel pris?
(husk på her er det mekanikers ry og pengepung som står på spil - hvis olien ikker duger)

Og hvis du endelig har ..fundet.. olien som du, og din motor er ..glad.. for ?
hvorfor så ikke investere i en 50ltr. tromle med det samme ?
(du kunne jo evt. dele indholdet med en kammerat - så bliver liter prisen helt rigtig)

SIDE TOP






#7.
OLIE SKIFT:
Et spørgsmål alle stiller sig selv er, - hvor tit og ofte Skal / Bør dette gøres ?
Jamen her er ingen retnings linier som er mere ..rigtige.. end andre,,,

Det du gør, - kan være li,så rigtigt eller forkert !
som det kammeraten / naboen / andre gør ! ! !


Jeg har f.eks. en ny type Astro som jeg bruger daglig, og til lange ture rundt i Europa på fuld skraller?
(den skifter jeg konsekvent Olie + Filter på hver gang klokken runder 10000km.)
Så har jeg osse nogle gamle Us. grydelåg, hvor af de to ikke kører sammenlagt 2000km. - om året?
(der bliver olien mere skiftet fordi jeg er bange for den er blevet for ,gammel,, - og i hvert fald til foråret)
Nyeste skud i samlingen, er min Trans Am - den er udelukkende indkøbt til fryd og køreglæde?
(så den vil jeg nok skifte olie løbende på hen over sæsonen - om ikke andet for at lure lidt på olie tryk måleren)


Men lidt ,,firkantet,, sagt?
Er det en gammel bil som ikke kører meget , - og med en gammel motor i maskinrummet?
Skal du vel stille olie vække uret til ca. hver 2-4000km.
(er den slidt kommer der jo masser af usunde forbrændings partikler i olien)

Er det en gammel bil som ikke kører meget, - men med en frisk renoveret hest i?
Bør du vel stille olie vække uret til ca. hver 4-6000km.
(det er nok ikke nødvendigt - men så har man fred i sindet)

Og måske kører du slet ikke mere, i dit gamle Us. grydelåg ...
end det enlige forårs klargørings skift er nok ? ? ?

Er det derimod en eller anden halv racer, - som er pumpet - middelsvært eller super voldsomt?
Så ved du li,så godt som jeg ? ( hvornår det er på tide at tappe blodet af den - og gi, den nyt )

SIDE TOP






#8.
KØB ALDRIG:
Olie af ubestemmelig herkomst,
har du råd til at lege med Us. biler, har du fame osse råd til at købe en fornuftig olie?

BRUG ALDRIG:
Olie additiver af ubestemmelig herkomst,
i bedste fald virker de ikke en prut, og i værste fald baldrer de din motor.
OG ...
der er aldrig nogensinde ført dokumenteret videnskabeligt bevis for..
selv meget kostbare additiver har nogen som helst virkning på en motor...
( Og JA - den holder også i byretten - også i over there i Amerika;-)


HUSK BØNNEBOGEN:
Skal du endelig hælde sådan noget (junk efter min mening) på din motor,
så husk endelig bønnebogen, - så du ka, du jo lige be, en en stille bøn samtidig,
Altså om din motors frelse, - det virker nok nogenlunde li,så godt - som additiver?


DE FINDES IKKE:
Altså mirakel tilsætnings kurene mod slidte og vold tagede motorer,
det eneste som virker er: renovering/hovedreparation?
( eller at du kører grydelåget gelinde - til den springer i luften )

BRUGER DEN LIDT OLIE:
Jamen så lad den dog det !!!
Altså i den udstrækning det er til at holde ud økonomisk, og køre mæssigt forsvarligt?

Altså venner...
mange af vore Us. legetøjer er mellem 20 år gamle, op til rene Museums genstande,
og de bliver stort set brugt så ..u-fornuftigt.. som man kan tænke sig ?

De står stille lange perioder af gangen,
kører så en stille hygge 50-80km/t. tur ude på bøh landet i det smukke landskab,
og ved første lyskurv i næste landsby, bliver kamelen så skudt helt ubehersket af,
(måske fordi der lige holdt en GtI dreng ved siden af - eller hende i den lårkorte skulle imponeres)?.

Meget mystisk sådan nogle gamle skønheder ka, finde på at bruge lidt olie ? Ik,,, ?

SIDE TOP






#9.
ET ÆGTE BONDERØV TRIX:
Ka, du forresten aflæse din motors olie tryk:

Hvis din bil standard er udstyret med en form for olie tryks måler,
er du jo en lykkens pamfilius
Hvis ikke... = Så skynd dig at lette bagdelen, - og sus ud og køb en rimelig nøjagtig af slagsen ...
Det er en god og givtig investering du altid vil have glæde af, og som kan forebygge mangt og meget



Nåååå - men bonderøv trixet består nu af:
Inden du skifter olie næste gang, og eller, hvis du skifter til en anden Grade ?


marker hvor olie trykket står tomgang ved absolut kold motor,,,
marker hvor olie trykket står tomgang ved absolut varm motor,,
(tjek så fabriks opgivelser om disse afvigelser er Oki)


Næste gang du har skiftet til en Ny eller Anden olie du er lidt usikker på,
så brug dine første oprindelige markeringer?


Så kan man sige lidt firkantet,
er olietrykket så højere både kold og varm, med den nye olie
så er du på den helt rigtige kurs. - (er det lavere - er du på skideren - og må skifte igen)

SIDE TOP






#10.
DEN KORTE OM OLIE FILTRE:
I kampens hede, køber mange desværre ofte de billige, og udbredte ..????.. olie filtre ?
(jeg ved det godt - jeg ikke skulle involvere mig i produkter - men ..de.. er sgu for ringe )

Og lad ligeledes være med at falde for fristelsen til at købe filtre, fra varehus udbyderne?
(muligvis er de billige - men de er for 99% vedkommende også det rene super crap)

Hvis du er så fattig du er nødt til at købe disse junk olie filtre ?
Ber du sgu selv direkte om maskin havarier !!!
(Og så skynd dig at sælge Us. legetøjet - for så har du ikke råd til at ha, den alligevel )

Et billigt olie filter er billigt, fordi:
Rense indsatse er som regel limede sammen med brugt tapet klister,,,
Rense elementerne har karakter som gamle udslidte papir kaffe poser,,,
Returløbs ventiler er ringere end utætte badekar propper, eller Danskeres pengepunge,,,
Og olie flow vejene er længere end Danmark - Mars retur - kun begrænset når filtret falder sammen,,,
(Okay - disse filtre er er sikker gode til en gl. rusten plæne klipper som alligevel kører på brugt spild olie)

Men igen må konstateringen være:
Har du råd til at lege med dejlige og sjove Us. biler,,,
Har du fame osse råd til at købe de to-tre ..ordentlige.. olie filtre som bruges på en sæson







david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Re: Motor olie

Indlægaf david » 7. jun 2007, 20:00

Det siges at de moderne olier er utroligt gode til at 'løbe af', det betyder jo desværre også at en motor som står en måned eller to nærmest er tør f.eks. på den centermoterede knast (som er sprøjtesmurt) når man starter den igen, det er muligvis ikke noget større problem for moderne motorer men man skal stadig tænke på at en smallblock er teknologi som har sine rødder i 40'erne med den charme og fordele det har, ingen havde formentlig tænkt sig at denne teknologi stadig skulle trække vores fine klassiske biler rundt på landevejene her efter årtusindeskiftet. Hvis du kører med raceknast vil du have et højere fjedertryk og dermed et højere tryk mellem løfterne og knasten, dette er sammen med vippearmene de ømme punkter i designet og manglende eller forsent olietryk ved opstart kan være fatalt for holdbarheden i det lange løb.

Mht. til olietryk skal det være 10 for hver 1000 omdrejninger som tommelfingerregel, en rigtigt afbalanceret oliepumpe mht. flow vil give et lavt olietryk i tomgang men olietrykket skal gerne følge omdrejningerne op, dvs. 20 ved 2000 omdrejninger, 30 ved 3000 omdrejninger osv. En kold motor har et højt olietryk fordi olien er kold og derfor mere tyktflydende, jo varmere olien bliver jo tyndere bliver den og olietrykket vil så falde.


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst