oliefilter til gammel smallblock?

Teknisk relateret snak
Roald #606

oliefilter til gammel smallblock?

Indlægaf Roald #606 » 18. apr 2007, 20:24

Hvad pokker bruger en gammel 327 cui smallblock (fra 62'-65') af oliefilter. Det ligner at der er monteret et spin-on filterkit og det nuværende oliefilter er et Evergard SL10241, hvilket jeg har spurgt et par auto-dele forretninger om og det kendte de ikke noget til... olie filter til nyere modeller (tror det hedder noget lignede ac-delco pf-454) passer ikke forresten.

Piet

Re: oliefilter til gammel smallblock?

Indlægaf Piet » 18. apr 2007, 23:06

din 327 var født med en kop med løste filterelement inden i.  spin on filtre er lidt nemmere at få tætte, der er større forskel på oliefiltre end man skulle tro.

Hold dig for alt i verden væk fra Fram filtre især de orange med sort grip i bunden, jeg taler af erfaring her og hvis du feks laver en google søgning på dem vil du få rædseleshistorier.

problemet med AC delco filtre er at de skifter fabrikant  i tide og utide selv fram laver filtre til dem nogle gange.

et godt og superbilligt filter kan købes hos Biltema det hedder Vixx og er et af de få mærker som  faktisk selv har fabrikation det er et amerikansk filter som er meget velankendt i USA

Jeg bruger selv K&N som er lavet af Champion det er ca samme kvalitet som Vixx men koster det 4dobbelte :)

Mobil1 er et rigtigt godt filter  som også laves af Champion men igen er det overprissat.

Piet

Re: oliefilter til gammel smallblock?

Indlægaf Piet » 20. apr 2007, 12:05

Claes

Jeg har selv oplevet at miste olietrykket helt og aldeles med et splinternyt fram dobbelguard filter, så nej det er ikke bare historier det er et filter der ikke bør bruges, desuden er fremfilteret bygget op så der ikke ernok gennemstrømning til vores biler hviklet resulterer i at sikkerhedsventilen åbner og du får smurt motoren med urenset olie.

desuden har jeg oplevet voldsom ventilstøj (ligesom mange andre) ved startop med framfiltre  igen fordi der ikke er nok gennemstrømning før olien er varm og tyndere.

Problemet er at oliefiltre stort set aldrig får skylden for at motorer går i stykker, simpelthen fordi det er umuligt at påvise, jeg ved bare at jeg ikke gider tage chancen når der er andre muligheder.

Roald nej du skal ikke købe et biltema filter det skal hedde VIXX dem kan du også få hos biltema, ellers har jeg masser af KN filtre stående.

Tilbage til "Generelt teknisk forum"