Bremserør

Teknisk relateret snak
Gæst

Bremserør

Indlægaf Gæst » 19. mar 2007, 12:32

Hej

Jeg har skiftet mine bremserør til hovedcylinder i forbindelse med konvertering til power brake .Det ene bremserør har en størrer diameter end det andet.Det ser ud som om at det store rør går ud til de bageste bremser.Er det for at give mindre tryk til baghjulene,så den ikke overbremser?eller kan man montere et mindre bremserør.Det har iøvrigt været meget svært at få det tæt.Er det noget specielt værktøj der skal bruges til at opkrave bremserør?Var nede ved den lokale mekaniker mange gange for at få lavet nye kobber rør,men det er stadigvæk utæt.Er der andre som har haft ligende problemer.

Stig

(udmeldt) ClausX

Re: Bremserør

Indlægaf (udmeldt) ClausX » 20. mar 2007, 02:13

Hej Stig,

Jeg kan ikke hjælpe dig med spørgsmålet om forskellige diametre på bremserørene. Jeg synes det lyder mystisk og det er da vist ikke en måde til at undgå overbremsning af baghjulene.........

Tætning mellem bremserør og tilslutningspunkter opstår ved at rørmaterialet deformeres en smule ved tilspændingen af rør-niplerne. Bremserør bør udkraves med et specielt værktøj så rør-niplerne har en skulder at virke på, når de skrues på tilslutningerne på henh. mastercylinder og kalibre. Man kan købe dette værktøj mange steder og det er ikke særligt dyrt (100-200 kr.). Det virker fortrinligt med kobber og kobber-nikkel rør. Men, jeg har haft problemer med at udkrave de originale stål-bremserør på Vetten. Stålet er for hårdt et materiale til at mit værktøj kan forme det.

Vettehilsen

Claus

Tilbage til "Generelt teknisk forum"