Projekt flere heste i en 76'er

Teknisk relateret snak
Lars jensen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 6. feb 2011, 01:39

Projekt flere heste i en 76'er

Indlægaf Lars jensen » 24. feb 2013, 23:17

Hej folkens.
Jeg har en C3 fra 76. Fin bil men da den blev produceret var det under den "famøse" olie krise og det har resulteret i at bilen er blevet droslet ned, til ca. 185 heste.
Nu skal der lukkes op. Jeg vil gerne give den totalt ned tunede bil nogle flere heste. Og derved forvandle den lille uskyldige gule skønhed til et døden på 4hjul muskel monster:b:
(inden for rimlighedens grænser)
Jeg tænker omkring de 400heste.

Jeg er en person der ofte er ude i god tid. Så dette motor projekt skal være til de mørke vinter aftner næste år. Hvor min plan er at løfte motoren ud af bilen.

Nogen der har erfaring med Edelbrock Pro-flo XT

http://www.edelbrock.com/automotive_new/mc/efi/pf-xt_chevy.shtml

Gode ider modtages gerne til køb af bl.
Indsugningsmanifold
Knastaksel
Ventiler
Osv.


Mvh.
Lars J

Tommy
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. aug 2003, 02:52

400+ HK så skal du

Indlægaf Tommy » 25. feb 2013, 12:17

400+ HK så skal du til at passe på både bil og kørekort.
6922
Vedhæftede filer
75.jpg
75.jpg (502.9 KiB) Vist 3627 gange

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

hvis du vil have flest

Indlægaf Piet » 25. feb 2013, 20:32

hvis du vil have flest kræfter for pengene så hold dig fra edelbrocks indsprøjtning, topstykker og knastaksler.
det som du allerførst skal gøre op med dig selv er på hvilken måde du vil bruge bilen.
mange HK kommer oftest som et kompromis i forhold til drivabillity.
Hvis du vil bruge bilen til cruising og hyggekørsel men elsker godt bundtræk og gerne vil kunne trække et par lakridser i ny og næ, så gå efter en høj bred momentkurve.
Hvis du gerne vil køre bilen på baneræs så skal du have en middelvej hvor du øger omdrejningerne lidt for flere Hk.
hvis du gerne vil køre lidt dragrace så skal du gå efter høje omdrejninger og flest mulige HK, men dette bliver på bekostning af bundtræk og tomgangskvalitet.

husk på at motoren gør det ikke alene, det er vigtigt at kigge på gearkasse og evt bagtøjsgearing i samme moment.
nu hvor du har kigget på indspøjtning så bør du vide at et indsprøjningsanlæg ikke giver flere HK, det kan give bedre benzinokonomi og som ofte forbedrer det momentkurven så den bliver bredere, koldstart osv bliver også væsentligt forbedret, men i forhold til investeringen er der mange andre områder man bør kigge på først i jagten på motorkræfter.

En anden mulighed er at lægge en LS motor i bilen, her får du det bedste fra alle verdener, fornuftig benzinokonomi, lav vægt, gode køreegenskaber og masser af kræfter.

du er velkomment il at ringe til mig hvis du vil have mere information om de forskellige muligheder
46421102

mvh
Piet

Lars jensen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 6. feb 2011, 01:39

Hej Piet. Tak for info.

Indlægaf Lars jensen » 25. feb 2013, 23:28

Hej Piet. Tak for info. Hvis ikke jeg skal bruge Edelbrock. Hvilket mærke vil du da forslå? Hvad siger i andre her inde om Edelbrock? Hvad er godt, hvad er skidt?

Lars

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Edelbrock i sig sev fejler

Indlægaf Piet » 26. feb 2013, 09:00

Edelbrock i sig sev fejler ikke noget, der er rigtigt rigtigt mange som bruger deres knastaksler, indsug, topstykker osv og er glade for det.
Edelbrocks design er bare stenalder teknologi, feks er deres knastaksel og topstyk design 20år gammelt eller mere, grunden til at de sælger godt er fordi de ofte har hele pakker som er sammensat som feks et topend kit så skal man ikke selv til at beregne noget.
Eksvis har edelbrock et topend kit til din bil som siger 410HK, glem det! alle de biler jeg (og andre) har fået på rullefelt med dette kit har typisk 260-290Hk på svinghjulet.
Min personlige efaring er dog at man får langt mere for pengene ved at sætte sine dele sammen selv (det kræver selvfølgelig at man har helt styr på hvordan tingene skal arbejde sammen)
der er selvfølgelig også som oftest et budget der skal overholdes og det vil jo påvirke hvilke dele man kan vælge, men mærker som Lunati,AFR, Brodix bruger jeg rigtigt meget og i 99% af tilfældene bruger jeg et edelbrock indugningsmanifold :)
Hvis du vil have indsprøjtning på så er det bedste jeg har prøvet pt. Holley Avenger

Bluevet
Indlæg: 0
Tilmeldt: 6. apr 2011, 09:10

Hey Piet Rigtig god erfaring, du

Indlægaf Bluevet » 27. mar 2013, 13:22

Hey Piet
Rigtig god erfaring, du deler ud af. Jeg går også med tanker, at tune min C3 fra 72, til omkring 350 HK. Dog forventer jeg en større omgang, da min nu over 40 år gamle mortor, nok samtidigt med en tuning også skulle renoveres, so den på kort sigt, ikke "sætter" sig. Det må være vejen frem for mig...
Har du evt. ideer om i, hvilket leje, penge mæssig, sådan en løsning kunne befinde sig..?

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Det vigtigste punkt i en

Indlægaf Piet » 2. apr 2013, 10:11

Det vigtigste punkt i en renovering/tunings process er at være 100% ærlig over for sig selv med hvad man vil bruge sin bil til, der er nemlig ikke noget som kommer gratis, og med det mener jeg at flere kræfter ofte er på bekostning af noget andet så som gode crusingegenskaber eller en rolig tomgang osv.
Derudover er der andre faktorere end bare motoren som spiller væsentligt ind i en tuningsprocess, lad os sige at du har automatgear så bør konverteren skiftes til en passende størrelse, eller hvis du har manuelt gear så kan det være at koblingen skal opgraderes.
Man skal også passe på med at opgradere en motor og så glemme nogle områder da de nemt kan være flaskehase som så forhindrere alle de nye dele i at yde det de bør, eksempelvis vil man ikke få valuta for pengene ved at skifte til nyere designet topstykker og så ikke opgradere udstødningssystemet.

Pga disse faktorere er det meget individuelt hvad en opgradering vil koste.
hvis du selv kan lave det mekaniske arbejde så er der jo en del at spare, nogele vælger at hive motoren ud selv og så sende "klumpen til renovering/ombygning"

her er en kort liste over hvad som giver flest kræfter i en typisk 350cui motor med udgangspunkt i en mekanisk sund motor og hvor den er indstillet korrekt dvs tænding kaburator fungerer som det bør.

Topstykker, moderne designet topstykker som eks Brodix IK180 eller AFR 0911 Eliminator giver potentielt den allerstørste kræftforøgelse over hele omdrejningsområdet, husk at når der skiftet topstykker så skal man også have nye stødstænger, nye vippearme og nye topbolte.

Knastaksel, selv sværger jeg til Lunati knastaksler men de fleste mærker kan levere hvad der skal til, til gadekørsel er der efter mi smag 2 muligheder
en traditionel Flattappet hydraulisk knastaksel og en mere moderne hydraulisk rulleknast, Rulleknastdesignet er væsentligt overlegent men også markant dyrere, personligt vil jeg ikke bruge andet end rulleknast til en performance motor.
Knastakslen er motorens hjerne og SKAL afstemmes korrekt i forhold til gearkasse, bagtøjsgearing, vægt og motortype.

Indsugningsmanifold, her sværger jeg til dualplanemanifold (husk på vi taler om ren gademotor ikke noget vild baneræs) og som ofte er corvetter temmeligt begrænset i havd der kan ligge rent fysisk under motorhjælmen, mit valg falder for det meste på Edelbrocks Performer RPM Airgap manifold som har super flow fra tomgang til 6000RPM

Stroker eller ikke stroker, Hvis krumtap og stempler osv i motoren står over for en renovering eller udskiftning så er det ofte biligere eller samme pris at bygge en 383cui ud af sin gamle 350cui det man vinder er et bedre momentområde ikke som mange tror flere HK, flere HK kommer ved højere omdrejninger hvorimod moment potentialet topper ved 4550RPM et strokerkit gør det at krumtappen har en større slaglængde som så igen giver det bedre vridningsmoment.

Kaburator, lidt et spørgsmål om religion nogle sværger til det ene mærke hvorimod andre hader det som pesten, det vigtigste er at kaburatoren er afstemt i størrelse til motoren, omkring 600-700CFM til en godt opsat 350Cui, jo større kaburator jo dårliegre speedererspons.

Udstødningssystem, de originale smedejerns ramhorns er for restriktive over 4000RPM og bør udskiftes hvis motoren bliver opgraderet, pas på med at falde i fælden med jo større jo bedre, igen skal udstødningsdiameteren afstemmes til motor, en for stor rørdiameter vil give potentiale i toppen af omdrejningsfeltet men vil give dårligere bundtræk.

Tænding, en platintænding kan performe ligeså fint som en elektronisk tænding det er bare en del sværere at få den justeret helt perfekt ind.
Tænding er den vigtigste enkeltdel ved motorjustering og et 100% stabilt og velfungerende tændingssystem er et krav til en velfungenede motor.
Jeg bruger ikke selv platintændinger mere men omvendt bruger jeg heller aldrig dyre MSD setups med styrebokse osv, en god billig HEI tænding opfylder stor set alle krav til en pålideig tænding i alle henseender.

Bluevet
Indlæg: 0
Tilmeldt: 6. apr 2011, 09:10

Hey Piet Tak for dit flotte

Indlægaf Bluevet » 5. apr 2013, 09:39

Hey Piet

Tak for dit flotte og udførlige svar. Jeg tager nedenstående til efterretning...

Bedste hilsner
Carsten

Morten F P
Indlæg: 64
Tilmeldt: 15. jan 2010, 11:23
Geografisk sted: Ålsgårde
Kontakt:

Hej hej Meget interessant tråd, du

Indlægaf Morten F P » 5. apr 2013, 14:04

Hej hej

Meget interessant tråd, du har startet her, Lars. :-) Og stor tak til Piet for altid gode svar.

Piet, du nævner en "god og billig" HEI tænding, i modsætning til MSD. Hvilke mærker tænker du på?

Og så nævner du også Holley Avenger indsprøjtningen som en mulighed. På Holley's hjemmeside ligner det en alm karburator, så den må kunne være under en standard hjelm (eller hvad???). Kan du sige lidt mere om dine erfaringer om den? Opsætning og justering, kan man få reservedele, etc? Og ca pris?

VH #1169 Oluf

Split
Indlæg: 0
Tilmeldt: 19. maj 2007, 11:13

HEI tænding kan du finde

Indlægaf Split » 5. apr 2013, 16:06

HEI tænding kan du finde på First mile hjemmeside , jeg skiftede til HEI med tacho udtag for et par år siden , det spiller max.


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster