Hej Bjørn. og Daniel
Der SKAL IKKE være sideblinklys på en Veteranbil.
Men der må gerne monteres sideblinklys, blot man overholder lovens krav til sideblinklys.
Det vil sige du kan køre til syn uden sideblinklys og få vetten synet,
Jeg havede ikke selv sideblinklys på min 1972 vette,
men kan godt indse det kan være praktisk med sideblinklys, så andre kan se man drejer.
når først bilen er synet, kan man montere små dioder gemt i gellerne,
så er der ingen der stiller krav til om de er godkendte,
men virkningen er der, man bliver set.
På det ind scannet dokument, har jeg understreget og indrammet,
gældende lovgivning angående blinklys på veteranbiler
ps. Husk når man læser, Vejledning om syn af køretøjer. står der i det pågældene afsnit Veteranbil,
er det kun det der er gældene for veteran synet biler.
Held og lykke med Vetten
Hilsen Jesper ses der ude
5077
Sideblinklys
Det er desværer ikke rigtigt.
Det er desværer ikke rigtigt. Der SKAL være side blinklys, der skal kunne ses i en bestemt vinkel bla bla. Det du omtaler Goofy er kontrol anordningen til blinklyset og ikke selve blinklyset :patriot:
Jesper Den er jeg altså heller
Jesper
Den er jeg altså heller ikke sikker på, jeg mener også der skal være blinklys eller afviservinge.
Jeg havde lavet forreste sidemarkeringslys om til blinklys og det gav ingen anmærkning, men, jeg tror ikke at den ville holde hvis det var "onkel Emsig" der var på arbejde i synshallen.
Lykkemark
Den er jeg altså heller ikke sikker på, jeg mener også der skal være blinklys eller afviservinge.
Jeg havde lavet forreste sidemarkeringslys om til blinklys og det gav ingen anmærkning, men, jeg tror ikke at den ville holde hvis det var "onkel Emsig" der var på arbejde i synshallen.
Lykkemark
Ja, som jeg læser reglerne,
Ja, som jeg læser reglerne, så er der desværre ikke nogen vej uden om sideblinklys. Men om jeg så kan få den synet med ombygget sidemarkeringslys, tror jeg evt. at jeg må forhøre mig om ved det synssted, som jeg har tænkt mig at anvende.
Michael (Vamdrup): tak for den nye upload af billedet. Jeg nænner dog ikke at bore i vetten for at montere sideblinklys. Så jeg tror at jeg vil bruge weekenden på at besøge autoudstyrs forretninger, for at se om der evt. er noget der kan anvendes til at sætte i gællerne.
Min største bekymring lige nu er dog Skats ændring af deres procedurer for registreringsafgiftsudregninger, hvor der som privatperson lige nu er 6 ugers ventetid på at de udregner hvad man skal betale i registreringsafgift. For at omgås dette bliver jeg nødt til at finde en bilhandler som er registreret hos Skat efter registreringsafgiftloven. Disse har nemlig lov til at selv angive værdien af bilen, og derved kan bilen indregistreres uden Skat først skal indover. Så hvis der er nogen som har erfaring med dette, så er jeg også her meget modtagelig for gode råd. :)
/Daniel
Michael (Vamdrup): tak for den nye upload af billedet. Jeg nænner dog ikke at bore i vetten for at montere sideblinklys. Så jeg tror at jeg vil bruge weekenden på at besøge autoudstyrs forretninger, for at se om der evt. er noget der kan anvendes til at sætte i gællerne.
Min største bekymring lige nu er dog Skats ændring af deres procedurer for registreringsafgiftsudregninger, hvor der som privatperson lige nu er 6 ugers ventetid på at de udregner hvad man skal betale i registreringsafgift. For at omgås dette bliver jeg nødt til at finde en bilhandler som er registreret hos Skat efter registreringsafgiftloven. Disse har nemlig lov til at selv angive værdien af bilen, og derved kan bilen indregistreres uden Skat først skal indover. Så hvis der er nogen som har erfaring med dette, så er jeg også her meget modtagelig for gode råd. :)
/Daniel
Hej Alle ... Den er altså
Hej Alle ...
Den er altså god nok.
Når en bil er veteransynet, Skal den kun opfylde de betingelser der omhandler veteranbiler, vis der i lovteksten er en sådan.
det vil sige når der i vejledning om syn af køretøjer 6.04 el-anlæg, lygter, reflekser side 40. lygter til signalgivning.
Under veteranbil ikke er skrevet noget om sideblinklys, farve - størelse - plasering. er det fordi der ikke SKAL være noget.
Oplysningen har jeg fra en Bilinspektør, der var ansat ved statensbilinspektion, i afdelingen der undersøgte køretøjer der
havde været impliseret i ulykker med personskade og dødsulykker.
og i dag leder en A+ synshal for lastbiler
Hilsen Jesper
ps. Grunden til jeg undersøgte det så nøje, var at der ikke var noget sideblinklys på min vette da jeg købte den.
Den er altså god nok.
Når en bil er veteransynet, Skal den kun opfylde de betingelser der omhandler veteranbiler, vis der i lovteksten er en sådan.
det vil sige når der i vejledning om syn af køretøjer 6.04 el-anlæg, lygter, reflekser side 40. lygter til signalgivning.
Under veteranbil ikke er skrevet noget om sideblinklys, farve - størelse - plasering. er det fordi der ikke SKAL være noget.
Oplysningen har jeg fra en Bilinspektør, der var ansat ved statensbilinspektion, i afdelingen der undersøgte køretøjer der
havde været impliseret i ulykker med personskade og dødsulykker.
og i dag leder en A+ synshal for lastbiler
Hilsen Jesper
ps. Grunden til jeg undersøgte det så nøje, var at der ikke var noget sideblinklys på min vette da jeg købte den.
Hejsa ! Jammed der står
Hejsa ! Jammed der står skam også :driving: :
Veteranbil: Fremadrettet blinklygte kan indbygges i positionslygte, så-
fremt denne ikke er sammenbygget med andre lygter, og
bagudrettet blinklygte kan indbygges i stop- eller baglygte.
Blinklygtens effektforbrug skal være mindst 3,5 gange positionslygtens eller baglygtens effektforbrug. Det er en betingelse, at bilmodellen originalt kunne fås med denne type
lygter, og at de monterede lygter svarer til de originale.
http://www.fstyr.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_april_2011(2).ashx
Veteranbil: Fremadrettet blinklygte kan indbygges i positionslygte, så-
fremt denne ikke er sammenbygget med andre lygter, og
bagudrettet blinklygte kan indbygges i stop- eller baglygte.
Blinklygtens effektforbrug skal være mindst 3,5 gange positionslygtens eller baglygtens effektforbrug. Det er en betingelse, at bilmodellen originalt kunne fås med denne type
lygter, og at de monterede lygter svarer til de originale.
http://www.fstyr.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_april_2011(2).ashx
Jesper Tak for svaret, jeg tror
Jesper
Tak for svaret, jeg tror at du var der hvor jeg var.
Lykkemark
Tak for svaret, jeg tror at du var der hvor jeg var.
Lykkemark
Hej Jesper Det lyder til at
Hej Jesper
Det lyder til at jeg muligvis så skulle få min synet ved den A+, som du omtaler. Hvilken A+ drejer det sig om?
Mvh. Daniel
Det lyder til at jeg muligvis så skulle få min synet ved den A+, som du omtaler. Hvilken A+ drejer det sig om?
Mvh. Daniel
hej Daniel vedr. told og
hej Daniel vedr. told og skat jeg har i år betalt afgift af min 76´er den var på 37.500 ca jeg fik samme opfatelse om 3 til 6 ugers vente tid men vis din vette er synet så kan du køre et smut ind forbi told og skat i tåstrup de beregnede min samme dag og jeg kunne smide pengende på disken og få pladerne.jeg måtte dog vente til dagen efter dag jeg ikke lige havde hævet summen og taget med, da jeg først som dig, troede at jeg kunne betale efter 3-6 ugers behandlingstid.har også måtte lave sideblink fast gjort i inderskærmen efter samtale med syns hal men ingen huller skulle laves i mine skærme;) og så kan de jo også fjernes uden skader vis man bliver træt af dem
vh jbs
vh jbs
Registreringsafgift
Hej Jbs
Tak for input!
Hvornår i år var det at du betalte reg. afgif? For det er først her i slutningen af maj, at Skat har skiftet procedure. Hende damen fra Skat, som jeg talte i telefon med, sagde lige ud at man som privatperson bare måtte vente de ca. 6 uger, og ellers måtte man få et firma til at gøre det, hvis man ville videre i systemet med det samme, og sådan var det! Ydermere sagde hun at det er et bevidst taktik fra Skat, at man som privatperson ikke mere kan betale reg. afgift mod sikkerhedsstillelse, og de prøver at presse folk over i, at alt foregår igennem virksomhedsorningen, så skat ikke skal bruge så mange ressourcer på dette område.
Link til den nye procedure: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1945697
Her er den vigtigste sætning fra linket: "Det vil som udgangspunkt ikke være muligt at få foretaget en værdiansættelse straks i forbindelse med afleveringen af papirerne, dvs. mens man venter."
Jeg synes dog ikke helt at det lukker for værdiansættelse straks, da det kun er som udgangspunkt, og der derfor må kunne gøres undtagelser. Spørgsmålet er så om de gider at gøre det...
Mvh. Daniel
Tak for input!
Hvornår i år var det at du betalte reg. afgif? For det er først her i slutningen af maj, at Skat har skiftet procedure. Hende damen fra Skat, som jeg talte i telefon med, sagde lige ud at man som privatperson bare måtte vente de ca. 6 uger, og ellers måtte man få et firma til at gøre det, hvis man ville videre i systemet med det samme, og sådan var det! Ydermere sagde hun at det er et bevidst taktik fra Skat, at man som privatperson ikke mere kan betale reg. afgift mod sikkerhedsstillelse, og de prøver at presse folk over i, at alt foregår igennem virksomhedsorningen, så skat ikke skal bruge så mange ressourcer på dette område.
Link til den nye procedure: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1945697
Her er den vigtigste sætning fra linket: "Det vil som udgangspunkt ikke være muligt at få foretaget en værdiansættelse straks i forbindelse med afleveringen af papirerne, dvs. mens man venter."
Jeg synes dog ikke helt at det lukker for værdiansættelse straks, da det kun er som udgangspunkt, og der derfor må kunne gøres undtagelser. Spørgsmålet er så om de gider at gøre det...
Mvh. Daniel
Tilbage til "Generelt teknisk forum"