454 bliver for varm.

Teknisk relateret snak
david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Re: re:454 bliver for varm.

Indlægaf david » 15. dec 2007, 16:33




Prøv at læse denne artikel, det er car and driver fra 1971, Duntov deltager i en test af forskellige corvettemodeller sammen med pressen. Her kan man bla. læse at selv i Nevada var der kun problemer med kølingen på en LS5'er når man kørte 225 km i timen over en længere strækning(sidste to afsnit), så inden montering af en elblæser på en standardmotor tror jeg man skal forsøge at justere tænding ind mv.

www.corvette.dk/corvette_test_1971.htm

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Re: re:454 bliver for varm.

Indlægaf (udmeldt) C3 » 15. dec 2007, 20:10

Hej David, du skrev:

';Check evt. den øverste og nederste kølerslange med en infarød pistol for at se temperaturen, den skulle gerne være lavere på den nederste.'; 

Jeg har ikke fantasi til at forestille mig en situation hvor dette ikke er tilfældet. Hvad er din erfaring med denne test? Har du oplevet at den øverste slange var KOLDERE end den nederste - og hvad er så problemet når det indtræffer?

C3


david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Re: re:454 bliver for varm.

Indlægaf david » 15. dec 2007, 20:38

Hvis køleren er helt clogget til kører vandet mere eller mindre igennem uden nedkøling og der vil ikke være megen forskel,  der skal helst være væsentlig forskel 10-20 grader. Man skal jo starte et sted med fejlsøgningen og temperaturen på kølerslangerne viser noget om hvordan kølesystemet har det, vandet kan også køre så hurtigt igennem at det ikke når at få varmen med sig men det er nok ikke problemet her.

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Re: re:454 bliver for varm.

Indlægaf (udmeldt) C3 » 15. dec 2007, 23:01

Ja, men hvis køleren var helt clogget til så ville problemet ikke vise sig - som beskrevet - kun i tomgang ved lav fart.

Det, som Duntov beskriver i artiklen, 'would only run wide-open throttle for a few miles before the engine overheated' er jo et helt andet problem.

Mvh

C3

Claes
Indlæg: 0
Tilmeldt: 3. mar 2004, 12:38

Re: re:454 bliver for varm.

Indlægaf Claes » 16. dec 2007, 03:41

Kosmetiske grunde?

Skal det forståes at du synes blæseren er så flot at man bør kunne se den? 

Jeg kan ikke forstå at der er problemer af køling med smallbloks? De køler da som regel perfekt fra fabrikken, i modsætning til bigblock'ne?


  


(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Re: re:454 bliver for varm.

Indlægaf (udmeldt) C3 » 16. dec 2007, 11:56

Claes, når kølerhjelmen er på ser man knap ventilatoren. 

C3

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Re: re:454 bliver for varm.

Indlægaf david » 16. dec 2007, 12:19

jan, min pointe er at hvis der havde været et generelt problem med køling af bigblocks ved lav fart og i tomgang ville det være beskrevet i en så udførlig test som den car og driver test fra 1971, en artikel hvor journalisten tester 2 corvetter med bigblocks og 1 med smallblock, vender køleproblemet ved høje hastigheder med Duntov og i det hele taget gennemgår en del af de kompromisser og udfordringer som det var at lave corvetter dengang, f.eks var der ikke penge til at lave undervognen præcis, det var +- 10 procent. Ja hvis der havde været et generelt problem havde  de fleste  af  os  nok kendt til det, specielt os som har kørt med bigblocks  i mange år. Det er derfor jeg mener der skal generel fejlsøgning til og man jo f.eks starte med at kigge på om vacuumadvanceringen virker  og  hvormeget køleren sænker temperaturen på vandet ved at måle øverste og nederste kølerslange med en infarød måler når den står i tomgang.

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Re: re:454 bliver for varm.

Indlægaf Lykkemark » 16. dec 2007, 19:01


Rigtig mange tak for jeres indlæg, alt vil blive vendt og drejet i vinterens løb.

Supertak
Lykkemark

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Re: re:454 bliver for varm.

Indlægaf Lykkemark » 17. dec 2007, 16:56


David's svar satte ';noget igang'; i ';øverste etage';, mest omkring det , at jeg har lidt svært ved at tro, at man skruer en bil sammen, der ikke kan køre ved en fornuftig temperatur.

På siden ';Digitalcorvettes'; er der nogle tråde hvor emnet køling diskuteres på højvidenskabeligt plan. En af deltagerne i diskussionen er en fabrikant af alukølere med elektriske ';møller'; der hedder Tom DeWitt. Inde på hans hjemmeside fandt jeg disse to artikler, jeg som ';grøn'; udi corvetteriet, finder uhyre interesssante, idet de forklarer med snusfornuft hvordan ';geden bør barberes';:

http://www.dewitts.com/download/cooling.pdf

og 

http://www.dewitts.com/download/jhinckley2.pdf:93431ebbhttp://www.dewitts.com/download/jhinckley2.pdf

Disse indlæg er forfattet af John Hinckley også kendt som JohnZ på Corvette/Camaro forums og han er vist noget af en specialist på disse biler.

Lykkemark

karstenhorn
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jan 2007, 17:13

Re: re:454 bliver for varm.

Indlægaf karstenhorn » 17. dec 2007, 18:53

Ohøj

Da jeg fik min C3 i foråret konstaterede jeg hurtigt at jeg havde køleproblemer, især ved lav fart/kø kørsel. Jeg tænkte så ligeledes straks i opgradering indtil det slog mig at når den kunne fungere i Arizonas ørken, så burde den også kunne klare en tur til standen i april måned. Samtidig havde jeg en mistanke om at motoren ikke ydede det den burde så jeg besluttede mig for at gå systematisk til værks før jeg brugte en mindre formue på et opgraderet kølesystem.
Den af David nævnte infrarøde temperatur måler er genial til at undersøge køle problemer da man kan ';følge'; varmen rundt i hele systemet. I mit tilfælde viste det sig at kimen til varmeproblemet lå i tændingen, min tændingsforskydning havde ganske enkelt låst sig fast så der var ingen avancering - hverken via vakuum eller omdrejninger. Da jeg fik min tændingskurve på plads forsvandt alle mine køleproblemer såvel som problemer med kogende benzin i karburator. 

Som en sidegevinst kom der til gengæld liv i den bovlamme 400'; smallblock med det resultat at den rykkede min højre trækaksel over i.f.m. et ';friskt'; gearskift fra 2 til 3 gear...... :)   Moralen må være at et standart kølesystem på en standart motor bør kunne fungere uden problemer unde de klimatiske forhold vi ser her i Danmark, er der problemer med en varm motor så er der noget galt og ikke et dårligt designet kølesystem. Ligeledes kan man konkludere at fejlen ikke nødvendigvis relaterer sig til selve kølesystemet men sagtens kan have andre årsager ? Den ekstra varme er således kun et symptom.   Forudsat der ikke er en åbenlys fejl i kølesystem vil jeg således starte med at kontrollere at motoren er justeret korrekt, såvel tænding som benzinblanding ? Dernæst vil jeg kontrollere følgende i nævnte rækkefølge:   Virker viskosekoblingen til blæservingen? Holder kølerdæksel tryk på systemet? Er termostaten defekt? Er vandpumpe defekt? Kollapser nederste slange til køler? Er der nok flow gennem køler? I meget sjældne tilfælde, er der for meget flow gennem køler? Er inddækning rundt om køler intakt? Giver især køleproblemer ved højere hastigheder. Er toppakning/er utæt? Er blok/topstykker fyldt op med aflejringer?   Det er altid nemmere med en lille checkliste :)  Mvh Karsten Horn    

  


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster