454'er med 3km/ltr ??

Teknisk relateret snak
Vette74

454'er med 3km/ltr ??

Indlægaf Vette74 » 18. apr 2011, 17:29

Jeg indrømmer blankt at mit vidensniveau omkring motoren befinder sig omkring ankelhøjde, men jeg gør fremskridt og er nået til, at jeg har skiftet diverse ting i kabinen, så som monteret 3-pkt.s sele :o
Ja ja, men i går var jeg så ude og køre og de 90km kostede mig en halv tank benzin - der var en del motorvej, men jeg holdt mig på 110-120km/t. Rundt regnet 3km/ltr benzin; slubr slubr.
Kan det nu også passe, at den skal være så forslugen, eller er der "et eller andet" som skal justeres? :bigear:

Vetten er en 1974 454 big block, 7,4ltr i stort set original udgave.

Lykkemark

Jo det passer såmænd godt

Indlægaf Lykkemark » 18. apr 2011, 21:15

Jo det passer såmænd godt nok, den er jo lidt tørstig sådan en.
Når det så er sagt er der jo mange ting der har indflydelse på sagen. Er motoren slidt osv osv.
Der er dog nogle ting man godt kan iagttage. Tændingen skal stå lige i øjet, karburatoren skal være justeret ordentligt, tændrørene skal være friske (så du er sikker på at den går på alle cylindre), luftfiltret skal være friskt.
Derefter skal den ud og "røre sig" lang tur et par gange 150-200 km hvor den får noget gas, alternativt kør i gear 2 så den får nogen omdrejninger med en god omgang karburatorvædske blandet op i benzinen, gerne flere gange. Jeg gav den en liter på hver af de fire første optankninger efter vinteren. Sagen er den, at der kan være meget mere vand i din benzintank end du drømmer om.
Min motor er halvslidt tror jeg nok, men efter ovenstående opskrift, er gennemsnittet steget fra de samme 3 kilometer literen, til opimod 4,5-5,2 km literen. Den spinder som en mis, og giver det perfekte brøl når den får noget gas.
Nu skal det siges at jeg bor herude på bøhlandet, det giver mig muligheden for, at køre en rundtur på ca 40 km hver dag uden jeg møder et øje når solen skinner i sæson'en. Det at den bliver "rørt" hver dag, bilder jeg mig ind også har en indflydelse på tingenes tilstand. Efter at have stået stille og ustartet hele vinteren, startede den i hvertfald, efter fire vip med gaspedalen første gang.
Denne tromlen rundt med 50-70 km i timen, er ikke godt for den jern kolos af en maskine bilder jeg mig ind.
Min første langtur (hvor det faktisk var lidt koldt om ørerne, så det var med hue og halstørklæde), gik til det Nørre Sjællandske, hvor en makker skal lave noget, jeg heller ikke har forstand på, var på 170 km. Og da de første små 100 stykker var kørt med ca 130 (ehh måske lidt mere) så gik den dæleme godt, og der var rigeligt med benzin på dunken da jeg vandrede ned til toget hjem.
Og ja, jeg tror det var unge Grebart der vinkede til mig, fra den modsatte side af "autobahnen"

Jeg tog lige en kopi af et indlæg jeg havde skrevet efter sidste sommertræf i Middelfart:

"Nemli, Onkel Martedal og "damperen" kørte 5,6 km literen mellem Middelfart og Øster Kippinge på Falster, der er glæde i det lille hjem, 33 liter i solskin."

Fyldt op til dækslet i Middelfart og fyldt op i Øster Kippinge. Motorvej på Fyn til og med afkørsel Slagelse (Kokken og Jomfruen) og landevejen hjem.

Lykkemark

LasseG436

Jeg kører med en hårdt

Indlægaf LasseG436 » 18. apr 2011, 21:35

Jeg kører med en hårdt pumpet 454 BB i min 70'er cab og den går ca. 3 km/l

Carina (Hende der prøver at holde mig i ørerne) har en 71'er GMC stepside med en næsten standard 454 BB, den går ca. 4-4,5 km/l

Ps. mine ører er stadig pænere end dine kramekkyl

Lykkemark

Dine ørers udseende kan vi

Indlægaf Lykkemark » 18. apr 2011, 21:54

Dine ørers udseende kan vi altid diskutere over "flæsket" den 20 bum

Lykkemark

Vette74

Jamen, det var jo lige

Indlægaf Vette74 » 18. apr 2011, 23:06

Jamen, det var jo lige de svar jeg havde brug for; 3 km/ltr er ikke uhørt og der er plads til forbedringer..... Det bliver så projektet, men først skal jeg ha' lavet lidt mere ved interiøret. Og specielt filosofien om at den skal luftes jævnligt behager mig svært; det og så den med kaburatorvæsken kræver ikke de store forudsætninger og ligger lige til højrebenet.

Tak for input - vi ses derude.

Mvh

Kenneth

Gæst

Kender et tidligere medlem som

Indlægaf Gæst » 20. maj 2011, 19:40

Kender et tidligere medlem som havde samme problem med højt benzinforbrug på en 454. Den blev bygget helt om med ny karburator og indsugning. Gør nu ikke det samme, - det endte med at der skulle en hel anden kølerhjelm på, for der var ikke plads til det nye, og det var endda en forhandler der udførte arbejdet - og så var den bil ødelagt. Kølerhjelmen for den type bil er helt unik, og passer perfekt til bilen, så pas på den.

Tommy

En BB kører ca 5

Indlægaf Tommy » 23. maj 2011, 13:56

En BB kører ca 5 på literen ved alm kørsel,men men en del corvetter har fået monteret et bagtøj med lavere gearing, som giver en lidt hurtigere bil men resulterer i et større benzin forbrug, så tjek først om dit bagtøj er et standart med 3,08 gearing

Vette74

Takker, det tjekker jeg op

Indlægaf Vette74 » 30. maj 2011, 23:03

Takker, det tjekker jeg op på.

Mvh
Kenneth

Tilbage til "Generelt teknisk forum"