Styretøj på C3, hvad er problemet ??

Teknisk relateret snak
vette1-839

Styretøj på C3, hvad er problemet ??

Indlægaf vette1-839 » 11. feb 2011, 18:42

Hej med jer.

Jeg har problemer med mit styretøj på min C3, er der nogle der har nogle gode forslag ?

Når bilen er startet og holder stille og man drejer på rattet, ryster den i styretøjet. Det virker som om den skal tage mere hårdt end normalt.

Når man kører i bilen er der enormt slør i rettet og man skal virkelig være over den for at holde den på vejen, den er livsfarlig at køre i.

Kan det være pumpen der er defekt, er det normalt kendt ?
Eller kan det være power steering control valve`en der er noget galt med ? (hvad er dennes opgave egentlig ???)
Den kan måske også være en dårlig/slidt gear box. Personligt kunne jeg godt hælde lidt til en træt pumpe ?
Er dette helt ved siden af ?

Håber på lidt hjælp.

Mvh. John

mathiasen

Hej John. Det er nøjagtig det

Indlægaf mathiasen » 11. feb 2011, 22:08

Hej John.
Det er nøjagtig det der er galt !!!
Det jeg mener er, at det kan være alt det du nævner, eller bare en af tingene.
Hvis den ryster i rattet når den holder stille, er det sikkert valven der skal justeres. Løft forenden op og start motoren hvis den drejer rattet af sig selv skal du tage kappen af enden og justere den lille selvlåsende møtrik du ser inde i hullet. Men pas på når du starter med løftet forhjul, der er mange kræfter i det styrtøj.
Det er en mulighed, men der er mange flere. Få een til at rykke med rattet og kig på samling på nede ved gear boxen som du kalder den, den samling kan være meget slidt.
Hvis det er ok, så tjek om armen under gearboxen følger med når der rykkes med rattet, ellers kan du justere lidt oven på boxen, men kun lidt af gangen.
Derefter kigger du alle "samlinger" på armene der går ud til forhjulene efter ,prøv forsigtig at løfte lidt med et koben.
Hvis det er ok, så kig på den "pind"der kommer op af power steering valven,det er den hvor idlerarmen(hedder den vist) sidder fast , den kan have rigtig meget slør, igen skal der være tryk på systemet for at se det rigtig. Uden tryk er der altid slør.
Så er der lige det med camber/caster graderne, de skal stå rigtig, de kan googles.
Det var bare et udgangspunkt for der er rigtig meget der kan "drille" måske er der ikke ret meget slid ved nogen af delene, men sammenlagt kan det få bilen til at sejle
Det nemmeste er at få en erfaren mand til at kigge på det, og sikkert også billigst, for køber du bare nye dele fra en ende af, så løber det også "af vejen"
Mvh Ole
Ps. jeg startede selv ovenfra med at skifte alt det hele

Tilbage til "Generelt teknisk forum"