Motorproblem

Teknisk relateret snak
heine 81-845

Motorproblem

Indlægaf heine 81-845 » 31. jul 2010, 11:22

Hej!
Jeg har lige skiftet knast+løftere på min 383er, og har kun kørt ca.40 km. i den ,og nu er den igang med at æde knast igen,siger min mekaniker. det er på de 2 forreste løftere det er galt.
Er der nogen der har et bud på hvad årsagen kan være.
Min mekaniker har en formodning, men det kunne være godt at høre om der evt. er andre bud på problemet.
Heine

Piet

årsagen er med garanti et

Indlægaf Piet » 31. jul 2010, 12:12

årsagen er med garanti et eller flere af følgende.

1. forkert eller ingen indkøring
2. for højt ventil fjedertryk
3. forkert justering af ventiler
4. forkert motorolie.

det mest almindelige er at indkøringsprocessen ikke er fulgt til punkt og prikke.
husk på at knasterne ikke er tryksmurte men udelukkende får smøring fra det olie som krumtappen slynger rundt samt lidt fra det bleedoff der er fra selve løfterne.
netop derfor er det vigtigt at en ny knast SKAL startes op med 2500rpm og køre der i ca 30min, samtidig må der ikke være dobbeltfjedre på ventilerne, ventilerne skal stille meget løst helst helt uden preload og motorolie skal være en med højt zinkindhold, husk også at knasten og løfterne SKAL smøres godt og grundigt med molybased fedt før den sættes i.

Knastaksel problemer er desværre blevet et større problem inden for de sidste 5år pga flere faktorer
et er at motorolien har udfaset tryksmøringsadditiver så som zink et andet er at vi sætter mere aggresive knastaksler i, profilen er simpelthen lavet på en måde som belaster trædefladerne hårdere end tidligere, dette er gjort for lige at hive lidt ekstra hypper ud.

den optimale løsning er at skifte til rulleknast så er indkøringsproblemerne ovre. eneste problem er at det er kostbart i reservedele, arbejdslønnen er den samme.
Personligt bygger jeg ikke motorer mere med agggresive flattappet knastaksler i, skal det være meget vildere end standard så hedder det rulleknast.

Tilbage til "Generelt teknisk forum"