Hejsa
Demonterede træk-aksler igår. de er opmærket således de kan monteres præcis som de sad ( mht vægt / afbalancering )
Men er der noget man skal have særlig fokus på?
Og hvorledes demonteres selve krydsene, har demonteret låse ringene men krydsene er ik sådan lige at få fri..
Er der særlige ting i forb med mont af ny kryds? skifter alle kryds nu hvor jeg er igang
mvh Henrik
udskiftning af U-joints
Hej Henrik Jeg har godtnok ikke
Hej Henrik
Jeg har godtnok ikke prøvet at fjerne krydsene på en vette, men jeg har da gjort det på nogle andre biler.
Den store forhammer er: "no no". Krydsene kan sagtens gro fast og man kan forsøge sig med at "dikke" lidt med en hammer og dorn under forudsætning af at du bruger et dornmateriale der er blødere end krydset i.e. kobber eller lignende samt en ordentlig omgang wd-40, men den korrekte vej er altså en tur i en værkstedspresse (efter at være blødt op i wd-40).
Inden du afslutter montagen af det nye kryds skal du drage omsorg for at det er ordentligt fedtsmurt for du kommer jo ikke til det igen lige med detsamme forhåbentlig.
Lykkemark
Jeg har godtnok ikke prøvet at fjerne krydsene på en vette, men jeg har da gjort det på nogle andre biler.
Den store forhammer er: "no no". Krydsene kan sagtens gro fast og man kan forsøge sig med at "dikke" lidt med en hammer og dorn under forudsætning af at du bruger et dornmateriale der er blødere end krydset i.e. kobber eller lignende samt en ordentlig omgang wd-40, men den korrekte vej er altså en tur i en værkstedspresse (efter at være blødt op i wd-40).
Inden du afslutter montagen af det nye kryds skal du drage omsorg for at det er ordentligt fedtsmurt for du kommer jo ikke til det igen lige med detsamme forhåbentlig.
Lykkemark
Hej Henrik, Eksperterne anbefaler at man
Hej Henrik,
Eksperterne anbefaler at man IKKE bruger en presse til at trykke de gamle kryds ud. Der er meget stor sansynlighed for, at især den tynde flange bliver bukket.
Sørg envidere for at de nye kryds er af typen UDEN smørrenippler. De er væsentligt stærkere end dem med nippler.:thumbs:
Du kan læse mere om emnet her:
http://forums.corvetteforum.com/c3-tech-performance/1527441-how-the-heck-do-you-remove-the-u-joint-from-half-shalfts.html
http://forums.corvetteforum.com/c3-tech-performance/1391324-how-2-remove-u-joints.html
Mvh 69-Jensen.:driving:
Eksperterne anbefaler at man IKKE bruger en presse til at trykke de gamle kryds ud. Der er meget stor sansynlighed for, at især den tynde flange bliver bukket.
Sørg envidere for at de nye kryds er af typen UDEN smørrenippler. De er væsentligt stærkere end dem med nippler.:thumbs:
Du kan læse mere om emnet her:
http://forums.corvetteforum.com/c3-tech-performance/1527441-how-the-heck-do-you-remove-the-u-joint-from-half-shalfts.html
http://forums.corvetteforum.com/c3-tech-performance/1391324-how-2-remove-u-joints.html
Mvh 69-Jensen.:driving:
Hr Jensen Jeg erklærer mig mellem
Hr Jensen
Jeg erklærer mig mellem uening i dit indlæg.
Hvis vi nu benytter Davids link andetstedsfra:
http://books.google.dk/books?id=BqQL...um=6#PPT180,M1
og man bladrer tilbage til kapitel 9 side 19 og bagud mener jeg da nok at min metode er fagligt understøttet:thumbs:
Lykkemark
Jeg erklærer mig mellem uening i dit indlæg.
Hvis vi nu benytter Davids link andetstedsfra:
http://books.google.dk/books?id=BqQL...um=6#PPT180,M1
og man bladrer tilbage til kapitel 9 side 19 og bagud mener jeg da nok at min metode er fagligt understøttet:thumbs:
Lykkemark
Kære Hr. Lykkemark, Jeg kan desværre
Kære Hr. Lykkemark,
Jeg kan desværre ikke umiddelbart få dit link til at virke.:(
Det er ikke usædvanligt at krydsene på trækakslerne kan sidde rigtigt godt fast. Især det ude ved baghjulet som er placeret medst udsat for vand og skidt kan være rustent og vandskeligt at skille ad.
Når jeg læser Henriks indlæg virker det som om han har forsøgt at "dikke" uden held, og at han nu vil sikre sig at han ikke ødelægger noget ved at tage kraftigere metoder i brug.
Så er det selvfølgeligt fristende at ty til en presse, men netop i forbindelse med vores trækaksler er der en vis risiko ved at anvende et sådan værktøj. Som det kan læses ud af mine to links, er der flere som har ødelagt deres trækaksel-flanger på den måde.
At dette er et alment kendt problem understøttes vel egentligt ganske godt af, at bl.a. Ecklers sælger følgende opspændingsværktøj til brug ved anvendelse af presser:
http://ecklers.com/product.asp?pf_id=38206&dept_id=1100
Mvh 69-Jensen. :streger:
Jeg kan desværre ikke umiddelbart få dit link til at virke.:(
Det er ikke usædvanligt at krydsene på trækakslerne kan sidde rigtigt godt fast. Især det ude ved baghjulet som er placeret medst udsat for vand og skidt kan være rustent og vandskeligt at skille ad.
Når jeg læser Henriks indlæg virker det som om han har forsøgt at "dikke" uden held, og at han nu vil sikre sig at han ikke ødelægger noget ved at tage kraftigere metoder i brug.
Så er det selvfølgeligt fristende at ty til en presse, men netop i forbindelse med vores trækaksler er der en vis risiko ved at anvende et sådan værktøj. Som det kan læses ud af mine to links, er der flere som har ødelagt deres trækaksel-flanger på den måde.
At dette er et alment kendt problem understøttes vel egentligt ganske godt af, at bl.a. Ecklers sælger følgende opspændingsværktøj til brug ved anvendelse af presser:
http://ecklers.com/product.asp?pf_id=38206&dept_id=1100
Mvh 69-Jensen. :streger:
Hejsa Tak for jeres velmenene svar.
Hejsa
Tak for jeres velmenene svar. Jeg gjorde det at jeg gav disse kardan kryds godt med olie og rustløsner. lod dem ligge i nogle dage og derefter , fastholdt i skruestik, slog dem ud med en go hammer og med en stor top ( lang udgave fra topnøglesættet ) som passer med diameteren på krydset der hvor låse ringen sad. efter 2-3 slag løsnede de sig og gled ud uden problemer. Nu skal de ny ( af typer SPICER U-JOINTS vedl fri. ) bestilles og monteres. og så er vi kørende igen hurra..
mvh Henrik

Tak for jeres velmenene svar. Jeg gjorde det at jeg gav disse kardan kryds godt med olie og rustløsner. lod dem ligge i nogle dage og derefter , fastholdt i skruestik, slog dem ud med en go hammer og med en stor top ( lang udgave fra topnøglesættet ) som passer med diameteren på krydset der hvor låse ringen sad. efter 2-3 slag løsnede de sig og gled ud uden problemer. Nu skal de ny ( af typer SPICER U-JOINTS vedl fri. ) bestilles og monteres. og så er vi kørende igen hurra..
mvh Henrik

Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster