Motor

Teknisk relateret snak
c3-68
Indlæg: 0
Tilmeldt: 2. jun 2007, 19:41

Motor

Indlægaf c3-68 » 2. mar 2010, 19:57

Hej. Er der nogen der ved, hvad forskellen er, på en Smallblock Vortec 1996 og en gammel model fra ca 1970?

Brugeravatar
Allan#373
Indlæg: 78
Tilmeldt: 13. apr 2004, 10:37
Geografisk sted: Thisted

Ikke umiddelbart, men hvis du

Indlægaf Allan#373 » 3. mar 2010, 08:11

Ikke umiddelbart, men hvis du mener en GM motor, der hedder FB 385 så god fornøjelse, den kan godt arbejde.
Det er den hvor ventildækslerne er boltet i center og ikke langs kanten
Guldkareten havde en sådan, og blev målt til 298 hk på baghjul med TH400 automat, headers, men ellers meget "standard"
det er da ikke så ringe endda.
Allan
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

En "Vortech" motor dækker over

Indlægaf Piet » 3. mar 2010, 08:18

En "Vortech" motor dækker over mange årgange og generationer af Chevrolet Smallblock motorer, hvis vi tager udgangspunk i din typiske Generation1 blok fra 1970 så vil Vortech motorer
fra 1996 og frem til 2002/03 være den samme type blok.
Hvilket gør at du kan bytte mange af delene rundt imellem de 2 motorer og alle Accessories passer i bolthullerne.
Ordet Vortech er et navn GM brugte til en ny type topstykker de introducerede i 1996 (dvs de har ud fra min viden ikke produceret en Vortech motor fra 1995, men man kan sagtens tage en 1995 generation 1 motor og sætte Vortech topstykker på hvilket vil gøre den til en Vortech motor)
Vortech topstykker kræver et Vortech style indsugnings manifold det har 4bolte til hvert topstykke istedet for 6 som tidligere og netop dette gør det nemt at inspicere udefra om der er tale om vortech topstykker eller ej.

Der er andre forkelle som kan gøre sig gældende på motorblokkene imemellem årgang 1969 og 2002 feks kan man få en "Roller block" betegnelsen kommer af at motorblokken er lavet fra fabrikken til at kunne køre med en rulleknast en rulleknast har nogle fordele over den traditionelle flattappet knastaksel, men blokken kan sagtens monteres med den ældre flattappet knasttype uden modifikationer.

"1pc rear block" betegnelsen dækker over hvordan krumtappen er pakket i enden ved svinghjulet/flexplaten, de tidligere blokke brugte en 2delt pakning som ofte lækker olie hvorimod en 1pc rear
har en stor pakdåse til at tætne for oliespild, de to typer motorblokke bruger forskellige krumtappe og bundkar.

placering af oliepinden veksler imellem højre og venstre side igennem årgangene, typisk sidder oliepinden i venstre side på de tidlige og i højre side på de senere, GM laver dog også blokke med udtag i begge sider.


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster