Af og til har jeg haft problemer med at en af tændrørene ikke tændte, og vedkommende cylinder så ikke arbejde med. Det var svært at bestemme hvilken cylinder det var uden at fjerne tændrørshætterne en efter en. Så nu er jeg ved at købe en infrarød varmesensor. Den der er aktuel kan måle fra 0 til 550 grader celcius. Er der nogen der ved hvor varm headers bliver lige ved afgangen fra cylindrene ? Bliver de 500 eller 900 grader?
hvis de bliver 900 grader skal jeg jo have fat i en der kan måle noget højere temperaturer end 550.
mvh lolk
Infrarød varmesensor til udstødningsmanifold
Lolk Dine header vil i driftvarm
Lolk
Dine header vil i driftvarm tilstand være sådan ca 1200 grader varme, ifølge hvad jeg har kunnet læse mig til. Udstødningswrap er mig bekendt normeret til 1600 grader, hvilket giver god mening da det er ca jerns smeltetemperatur.
Nu har du måske ikke behov for at måle i driftvarm temperatur, men kun lige i opstartsfasen, men hvor hurtigt at den kravler op på 500 grader ved jeg ikke, men jeg tror lige at jeg går ud i garagen og laver et lille forsøg, så kan vi jo få syn for sagen.
Lykkemark
Dine header vil i driftvarm tilstand være sådan ca 1200 grader varme, ifølge hvad jeg har kunnet læse mig til. Udstødningswrap er mig bekendt normeret til 1600 grader, hvilket giver god mening da det er ca jerns smeltetemperatur.
Nu har du måske ikke behov for at måle i driftvarm temperatur, men kun lige i opstartsfasen, men hvor hurtigt at den kravler op på 500 grader ved jeg ikke, men jeg tror lige at jeg går ud i garagen og laver et lille forsøg, så kan vi jo få syn for sagen.
Lykkemark
Lolk Hermed resultatet af et absolut
Lolk
Hermed resultatet af et absolut amatøragtigt forsøg med en biltema infrarød temperaturmåler på en Big Block med rustfri header, målepunktet var forreste cylinder i førersiden, der var på intet tidspunkt ventilatorblæst, højst dårlig ånde:
Forsøgets beskrivelse: Opgavestilleren (mig selv) sjoskede over i garagen bevæbnet med en kold dåse øl af anerkendt fabrikat. Garageporten blev åbnet og luftens temperatur blev målt til 19,3 graders celcius.
Motorhjelmen blev åbnet, og ligeså den medbragte øl der blev målt til køleskabskold.
Motoren blev startet og udbakning foretaget. Udbakningens varighed var ca 20 sekunder og temperatur målt til 43,2 grader altså målestart. Omdrejningstal 1000.
1 minut efter : 85,2 grader
2 minut efter : 95,7 grader
3 minut efter 112,3 grader
4 minut efter 139,1 grader
5 minut efter 143,2 grader dårlig måling eller ulæselig håndskrift.
6 minut efter 165,0 grader
7 minut efter 178 grader
Den sidste sjat drukket og bilen kørt på plads.
Disse tal er naturligvis behæftet med fejl da de ikke er kontrolmålt på nogen måde, men giver dog en indikation af et eller andet, og ja jeg prøvede at lave en enkelt måling på cylinder nr 2 i samme række og den udviste en lidt højere temperatur, og ja der var en hvis overenstemmelse med cylinder 1 og 4 i samme række.
Over and out
Lykkemark
Hermed resultatet af et absolut amatøragtigt forsøg med en biltema infrarød temperaturmåler på en Big Block med rustfri header, målepunktet var forreste cylinder i førersiden, der var på intet tidspunkt ventilatorblæst, højst dårlig ånde:
Forsøgets beskrivelse: Opgavestilleren (mig selv) sjoskede over i garagen bevæbnet med en kold dåse øl af anerkendt fabrikat. Garageporten blev åbnet og luftens temperatur blev målt til 19,3 graders celcius.
Motorhjelmen blev åbnet, og ligeså den medbragte øl der blev målt til køleskabskold.
Motoren blev startet og udbakning foretaget. Udbakningens varighed var ca 20 sekunder og temperatur målt til 43,2 grader altså målestart. Omdrejningstal 1000.
1 minut efter : 85,2 grader
2 minut efter : 95,7 grader
3 minut efter 112,3 grader
4 minut efter 139,1 grader
5 minut efter 143,2 grader dårlig måling eller ulæselig håndskrift.
6 minut efter 165,0 grader
7 minut efter 178 grader
Den sidste sjat drukket og bilen kørt på plads.
Disse tal er naturligvis behæftet med fejl da de ikke er kontrolmålt på nogen måde, men giver dog en indikation af et eller andet, og ja jeg prøvede at lave en enkelt måling på cylinder nr 2 i samme række og den udviste en lidt højere temperatur, og ja der var en hvis overenstemmelse med cylinder 1 og 4 i samme række.
Over and out
Lykkemark
Hej Lykkemark Som ny vette ejer,
Hej Lykkemark
Som ny vette ejer, og endnu ikke færdigsamlet, har jeg bemærket en KÆMPE fejl....
Øl til måling af cylinder 2 ikke medbragt eller åbnet...
Som ny vette ejer, og endnu ikke færdigsamlet, har jeg bemærket en KÆMPE fejl....
Øl til måling af cylinder 2 ikke medbragt eller åbnet...
He he Henrik Dejligt at få
He he Henrik
Dejligt at få et svar, når man skriver noget.
Lykkemark
Dejligt at få et svar, når man skriver noget.
Lykkemark
Hej Lykkemark. Tak for din indsats,
Hej Lykkemark.
Tak for din indsats, så tør jeg godt hoppe på den til 550 grader.
Det har jeg nu gjort og målte op til 350 grader på headers uden udstødningswrap efter ½ times kørsel. En af cylindrene var mærkværdigvis kun på 138 grader, men ved en senere lejlighed var den igen på ca 330.
mvh lolk
Tak for din indsats, så tør jeg godt hoppe på den til 550 grader.
Det har jeg nu gjort og målte op til 350 grader på headers uden udstødningswrap efter ½ times kørsel. En af cylindrene var mærkværdigvis kun på 138 grader, men ved en senere lejlighed var den igen på ca 330.
mvh lolk
Tilbage til "Generelt teknisk forum"