Den hoster vand.

Teknisk relateret snak
Cubic

Den hoster vand.

Indlægaf Cubic » 26. jun 2011, 01:38

I dag da jeg kom hjem efter en længere tur, hostede den vand ca 30 sec efter den blev stoppet, ved nærmer eftersyn, så jeg at det kom fra expansions beholderen fra køleren.

Hvad pokker kan det skyldes ??

Det er en 76`er 5,7

Efter en kop kaffe og lidt gniden i skæget, samt en lille test køretur :

Den øverste kølerslange klapper sammen, når den bliver varm og motoren køre.
Kilerem til generator slides MEGET HURTIG, har slidt 2 i år.
Når jeg klemmer på den øverste kølerslange (ved stilstand) kan jeg høre at det bobler i expansionstanken, dvs. at kølerdæksel ikke slutter tæt.
Motor går pludeselig meget højt op i tomgang, og kan til tider falde tilbage til normalen.

Mens jeg surmulede og skumlede, over min særdeles dårlige kop kaffe, som iøvrigt ellers plejer at smage udmærket, så jeg tråden, altså den røde: Motor bliver varm, vand løber over i expansionsbeholder = ingen tryk i køler, og kølerslange klapper sammen. Derefter bliver motoren varm (Kan dog ikke ses på temp måler 205 F) og varme overføres til kaburator og tomgang stiger. Samtidig med at
slangen til køleren klapper sammen øges belastningen på vandpumpen og kilerem slides. :(

Kan det passe at et kølerdæksel kan lave så meget ravage.:reddevil: Eller er der et lille punkt jeg har overset.:confused:

Håber så bare at i får en dejlig køretur, mens jeg holder stille i det dejlige vejr.

Cubic

Gæst

Det at du kan høre

Indlægaf Gæst » 26. jun 2011, 10:39

Det at du kan høre det bobler i expansionstanken, når du klemmer på slanger, det skal det vel gøre. Når du klemmer bliver der mindre plads i systemet. Derfor åbner ventilen i kølerdækslet, - det er jo en trykventil med fjeder, - og leder vand over i expantionstanken. Når du slipper igen skulle køleren gerne suge vandet tilbage.
Prøv at gøre det nogle gange (ved kold tilstand) og tag kølerlåget af for at se om der mangler vand i køleren. Hvis der gør, har du fejl i ventilen i kølerlåget.

Det at vand løber over i expantionstanken ved varm motor, det skal det også gøre og der vil også være tryk i køleren, det er jo derfor expantionstanken ikke er fyldt meget op med vand i kold tilstand.

Slid på kølerremmen kan skyldes for meget stramning eller at det den driver ikke kører let og elegant rundt. Prøv når du tager remmen af om vandpumpen og andre ting der drives af denne, kører let rundt. Remmen må ikke strammes mere end du kan trykke den ned ca 1/2".

Prøv nu at tage en ny kop kaffe og se om den ikke smager bedre :D

Cubic

Ja det er rigtigt, men

Indlægaf Cubic » 26. jun 2011, 10:59

Ja det er rigtigt, men når motoren er varm skal der vel være tryk på køleren, og det er der ikke. Kan man bruge en tilfældig dæksel (med ventil) :confused: eller skal man bruge den "rigtige"

Cubic

Gæst

Nej, du kan ikke bruge

Indlægaf Gæst » 26. jun 2011, 13:27

Nej, du kan ikke bruge en tilfældig. Den skal være på lige omkring 15 LBS.

Og du er sikker på der ikke er tryk på systemet?? Har du prøvet med varm motor at tage dækslet af :ack2:
Nej det var en joke, det skal du selvfølgelig ikke gøre, det er livsfarligt, hvis der er tryk på!

Prøv når den er varm, at klemme på den øverste kølerslange (pas på den kan være varm). Hvis du kan klemme den, så er der efter alt sansynlighed ikke tryk på, ellers er den hård!

Cubic

Det gjorde jeg i går,

Indlægaf Cubic » 26. jun 2011, 16:18

Det gjorde jeg i går, der var den ikke hård, og det boblede i beholderen, idag efter jeg har haft den pillet af og motioneret er den hård.
Remmen slides stadig meget volsomt, og der er ikke noget der går stramt. Jeg har dog fundet ud af at den meget høje tomgang, kun kommer efter at den store spjæld har været åbent ( speeder pedal har været i bund) og
efter endnu en kop kaffe ( som du anbefalede, og i øvrigt stadig ikke smagte ret godt :mad:) er det opstået efter at jeg har brugt kaburatorsprit.

Cubic

Gæst

Det kunne måske være fordi

Indlægaf Gæst » 26. jun 2011, 20:06

Det kunne måske være fordi remmen bliver slidt i den ene side. Er der noget der sidder skævt for, eller er alt i lige linie.

Cubic

Alt er i lige linie

Indlægaf Cubic » 26. jun 2011, 22:33

Alt er i lige linie

Tilbage til "Generelt teknisk forum"