Har ikke kunne finde løsningen på mit problem i de andre emner så prøver lige at spørge... (bilen er en 1970'er)
mit Advarselsblinklys og Stoplys fungere ikke, dog kommer der strøm både til og fra kontakten ved bremsepedalen, og blinklys fungere fint bagtil i begge sider...
-er det et relæ jeg har overset ? eller er der andre der skulle kende løsningen på dette sikkert enkle problem ?
på forhånd tak
thomas
Advarselslys, Stoplys og blinklys
Desværre er detaljerede diagrammer over
Desværre er detaljerede diagrammer over blink/stoplys og afviserkontakt svært tilgængelige, men jeg ved så meget:
Signalet ud fra din stoplyskontakt går gennem afviserkontakten på ratstammen, således at:
når du bremser bliver signalet i princippet delt ud til højre og venstre blink i bag; og kun i bag! det sker i din afviserkontakt.
Hvis du samtidig blinker til højre, afbryder afviserkontakten forbindelsen fra stopkontakten til højer blink, og laver i stedet en forbindelse fra blinkrelæet til højre blink bag ( og de andre højre blink, men det er et andet kredsløb)
den bibeholder forbindelsen til venstre "blink" som stadig er stoplys!!
Jeg tror din afviserkontakt er defekt/dårlige kontakter.
Alternativet er at separere stop og blink, det kræver separat gul blink i bag (før brugte vi baklys med gul pære)
og en ledning fra stoplyskontakt til de bagerste lygter.
Du må gerne ringe men jeg er ikke hjemme onsdag aften
Mvh
Allan
medlemsinfo
Signalet ud fra din stoplyskontakt går gennem afviserkontakten på ratstammen, således at:
når du bremser bliver signalet i princippet delt ud til højre og venstre blink i bag; og kun i bag! det sker i din afviserkontakt.
Hvis du samtidig blinker til højre, afbryder afviserkontakten forbindelsen fra stopkontakten til højer blink, og laver i stedet en forbindelse fra blinkrelæet til højre blink bag ( og de andre højre blink, men det er et andet kredsløb)
den bibeholder forbindelsen til venstre "blink" som stadig er stoplys!!
Jeg tror din afviserkontakt er defekt/dårlige kontakter.
Alternativet er at separere stop og blink, det kræver separat gul blink i bag (før brugte vi baklys med gul pære)
og en ledning fra stoplyskontakt til de bagerste lygter.
Du må gerne ringe men jeg er ikke hjemme onsdag aften
Mvh
Allan
medlemsinfo
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti
Tak for det hurtige svar
Tak for det hurtige svar allan, jeg har henover weekenden 'boget' den lidt med diagrammer og rodet rundt i ledningsnettet, fejlen lå i blinkrelæet på sikringskassen, og blinklys og stoplys fungere nu som det skal, advarselslyset bagtil bøvler dog stadig (foran er der ingen problemer)...
i samme åndedret, skulle du (eller andre) tilfældigvis vide om blinkrelæet i opbevaringsrummet til saks-donkraften kunne ha noget med dette at gøre ?
Mvh thomas
i samme åndedret, skulle du (eller andre) tilfældigvis vide om blinkrelæet i opbevaringsrummet til saks-donkraften kunne ha noget med dette at gøre ?
Mvh thomas
Tilbage til "Generelt teknisk forum"