Corvette 1976:
Hvilken smøreolie er bedst til motoren (5,7 L Small Block)?
Hvilken smøreolie er bedst til automatgearkasse og hvor meget skal der bruges (TH 350)?
Hvilken flydende pakning er bedst til bundkaret på automatgearkassen?
Mvh.
Erik
Svendborg
Smøreolie
Hej Erik Olie er en religionsting,
Hej Erik
Olie er en religionsting, nogle sværger til det ene andre til noget andet. Nu ved jeg jo ikke om din motor er nyopbygget eller ej, men vi antager så at den er fra 1976, med et eller andet ukendt kilometertal.
Til motoren: Her synes jeg du bør vælge en mineralsk olie af god kvalitet i intervallet 20/50 det kunne f.eks være:
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-classic-xl-187p.html
eller
http://www.oliebiksen.dk/shop/elf-htx-retro-301p.html
Jeg købte 15 liter (3 dunke) af dette (ELF) fabrikat fra oliebiksen, og så fik jeg det fragtfrit pr post, så den var fino.
Man kan også få magen til i fabrikatet Valvoline som også er klart anbefalelsesværdigt.
Men skift nu også oliefiltret og det skal dæleme være til et filter af god kvalitet som dette:
http://firstmile.dk/product.asp?product=3140
Når vi kommer til gearkassen, så bliver tingene lidt mere usikre. Hvor meget skal der på ? Det afhænger jo af hvor meget du har pillet af, og hvilket bundkar du har på gearkassen, det findes nemlig i flere versioner, dybdemæssigt.
Du skal skifte filter og anskaffe:
http://firstmile.dk/product.asp?product=609
Med hensyn til olie ryger vi ud i en religionskrig igen, men jeg vover et lille øje. Nu antager jeg at du bare vil rive bundkarret af og intet andet blot for at skifte filter.
Jeg er meget sikker på, at man kan anvende gearkasse olie af specifikationerne Dexron 2 eller 3 eller for den sags skyld 4 uden de store problemer.
Så da jeg skulle skifte på min daffede jeg ned til T Hansen og rev 10 en liter dunke ned af hylden det hedder noget i retning af
l Q-X Dexron II og jeg må sige det virker ganske fortræffeligt og det er til at betale, jeg måtte i mit tilfælde anvende 8,5 liter, hvor meget du skal bruge afhænger af hvor meget du tapper af.
Husk at gearkasse olie måles med motoren igang i N. Det vil sige at du ikke starter maskineriet før der er 4-5 quarts på (1 quart er ,94 liter så bare sig 5 liters penge. Og se så nedenstående video omkring fyldningen af kassen.
I forbindelse med dette skal du lige være opmærksom på procedurerne her er en video, man godt kan blive klog af:
http://www.youtube.com/watch?v=njC0xUoJA9Q
Med hensyn til flydende pakning:
Så skal den anvendes på bundkarret og ikke imellem pakningen og selve gearkassen.
Jeg har anvendt Locktite's flydende pakning, men jeg vil nok overveje dette produkt næste gang:
http://limshop.dk/product.asp?product=31
Nu skulle jeg have været i seng
Lykkemark
Olie er en religionsting, nogle sværger til det ene andre til noget andet. Nu ved jeg jo ikke om din motor er nyopbygget eller ej, men vi antager så at den er fra 1976, med et eller andet ukendt kilometertal.
Til motoren: Her synes jeg du bør vælge en mineralsk olie af god kvalitet i intervallet 20/50 det kunne f.eks være:
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-classic-xl-187p.html
eller
http://www.oliebiksen.dk/shop/elf-htx-retro-301p.html
Jeg købte 15 liter (3 dunke) af dette (ELF) fabrikat fra oliebiksen, og så fik jeg det fragtfrit pr post, så den var fino.
Man kan også få magen til i fabrikatet Valvoline som også er klart anbefalelsesværdigt.
Men skift nu også oliefiltret og det skal dæleme være til et filter af god kvalitet som dette:
http://firstmile.dk/product.asp?product=3140
Når vi kommer til gearkassen, så bliver tingene lidt mere usikre. Hvor meget skal der på ? Det afhænger jo af hvor meget du har pillet af, og hvilket bundkar du har på gearkassen, det findes nemlig i flere versioner, dybdemæssigt.
Du skal skifte filter og anskaffe:
http://firstmile.dk/product.asp?product=609
Med hensyn til olie ryger vi ud i en religionskrig igen, men jeg vover et lille øje. Nu antager jeg at du bare vil rive bundkarret af og intet andet blot for at skifte filter.
Jeg er meget sikker på, at man kan anvende gearkasse olie af specifikationerne Dexron 2 eller 3 eller for den sags skyld 4 uden de store problemer.
Så da jeg skulle skifte på min daffede jeg ned til T Hansen og rev 10 en liter dunke ned af hylden det hedder noget i retning af
l Q-X Dexron II og jeg må sige det virker ganske fortræffeligt og det er til at betale, jeg måtte i mit tilfælde anvende 8,5 liter, hvor meget du skal bruge afhænger af hvor meget du tapper af.
Husk at gearkasse olie måles med motoren igang i N. Det vil sige at du ikke starter maskineriet før der er 4-5 quarts på (1 quart er ,94 liter så bare sig 5 liters penge. Og se så nedenstående video omkring fyldningen af kassen.
I forbindelse med dette skal du lige være opmærksom på procedurerne her er en video, man godt kan blive klog af:
http://www.youtube.com/watch?v=njC0xUoJA9Q
Med hensyn til flydende pakning:
Så skal den anvendes på bundkarret og ikke imellem pakningen og selve gearkassen.
Jeg har anvendt Locktite's flydende pakning, men jeg vil nok overveje dette produkt næste gang:
http://limshop.dk/product.asp?product=31
Nu skulle jeg have været i seng
Lykkemark
Hej Lykkemark Mange tak for
Hej Lykkemark
Mange tak for det fyldesgørende svar
Erik
Mange tak for det fyldesgørende svar
Erik
Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst